Gå til innhold

ekstremt kvise problem! HJELP!


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt veldig uten hud etter at jeg flyttet hjem fra Floridas superfuktige klima!

Alle jeg spurte sa forskjellige ting jeg burde kjøpe og det ble veldig dyrt til slutt, når ingenting fungerte for meg. Men en venninne av meg sa at jeg heller bruke kjøpe små reise KIT, da får du ofte prøvd mye forskjellig og det blir ikke ruinerende om det ikke fungerer!

 

Dette MediBac Reise kitet Fra Dermalogica var redningen for meg! passer perfekt for "voksen" problemhud!

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ohoi, dette er mitt SPESIALOMRÅDE!

 

Akne skyldes først og fremst en ubalanse i hormon- nivåene i kroppen! Dette er grunnen til at steroider og p- piller kan føre til akne-utbrudd, samtidig som det kan lindre.

 

Kosthold

For det første: Kosthold har innvirkning på ditt problem... eller ikke. Mye synsing her, og det er noen forskere som har kommet frem til at det ikke er noen sammenheng mellom kosthold og akne. Andre har kommet frem til at det faktisk er sammenheng. JEG var et levende bevis på at det er sammenheng. Hvis jeg spiste på McDonalds da jeg hadde problemer med kviser, ble jeg helt ødelagt etter to - tre dager. Jeg ble øm, rød og problemet mitt blusset opp. Samme var det med sukkerholdig brus og godteri. De periodene jeg holdt meg HELT vekke fra usunn mat gikk problemet mitt ned, men var allikevel ille. Noen forumbrukere sier at det å spise sunt løser alle dine problemer, fordi det funket for dem. For all del, hvis kosthold er nøkkelen for deg er det supert, men har du store problemer med kviser må det nok mer enn godt kosthold til!

Dessuten, spiser man mat med mye fett i med hendene, for eksempel rennende hamburger, vill dette fettet havne på fingrene. Prøv å holde fingrene vekk fra ansiktet nesten uansett. Hvis du skal "plukke" bør du vaske hendene grundig!

 

Kremer?

Det anbefales også diverse kremer. Jeg har prøvd dem alle sammen, og merket overhodet ingen forskjell. Igjen; kanskje det hjalp for noen, men de fleste med virkelige problemer vil ikke merke noe. Jeg har et inntrykk av at mange påstår de har problemer med kviser, mens det i virkeligheten dreier seg om to- tre kviser i uka på et ellers rent fjes. Jeg snakker om noe som er verre.

Kremer har en tendens, sammen med tannkrem (gammelt kjerringråd), å tørke ut huden og gjøre det verre på langt sikt. Fuktighetskrem kan være svaret, men mange fuktighetskremer kan også skape kviser. Miksen mellom krem og tørr fuktighetskrem har blitt prøvd av meg, men gav ingen resultater. Jeg har konfrontert legen min, samnt hudlegen, og lest mye litteratur om kviser, og min konklusjon er at kremer generelt ikke hjelper noen ting mot problemer du beskriver. Som sagt; det må ordnes fra innsiden.

 

Solarium

Solarium kan være med å dempe problemet. Ikke bare gir det en god farge som kan virke visuelt dempe problemet, men hos meg hadde det en tendens til å lette litt på trykket i huden. Anbefales, men vær obs på at det kan gjøre ting verre i lengden. Dette må du finne ut av selv.

 

Hudpleier

Jeg prøvde hudpleier i en lengre periode. Ikke bare var det skamdyrt, men det gjorde også at huden min ble svært sår, rød og kvisene blusset opp! Det hudlegen gjorde var å først klemme på en "riktig måte", deretter smøre inn trynet i syre (!), for så å lyse meg i ansiktet med "blått lys". Dette skulle visst hjelpe. For min del kom det ingenting positivt ut av det. Huden ble irritert, og siden jeg ble så rød og jævlig var solarium bedre... og latterlig mye billigere.

 

Rouccutan

Det eneste som noengang fikk mitt problem til å forsvinne, var Rouccutan. Tror dette er tilfellet for de aller fleste som har virkelige problemer med kviser. Noen av bieffektene er at man tørker ut og blør neseblod (pga uttørking i nesa). Medisinen brytes ned på samme plass som alkohol (samme plass i cellene i nyrene), så man kan derfor ikke drikke alkohol under behandlingen. Jeg har hørt om folk som har vært på fylla uten problemer, men jeg var avholds i de 6 månedene jeg undergikk behandling, i tillegg til en måned etterpå. Spesielt leppene tørker ut, så det er greit å smøre seg inn med Vaselin fra dag 1! Når leppene først begynner å sprekke, har de vanskelig for å lege seg pga tørken. Etter en måned merket jeg at jeg begynte å bli kvitt kviser, og da jeg var ferdig var jeg hundre prosent fin. Nå, 2 år etter, har jeg telt 4 kviser siden dengang. Med andre ord ble kviseproblemet mitt eliminert under behandlingen. Noen trenger kanskje en behandling til.

 

Jeg prøvde også Tetracyclin flere ganger, men hadde liten effekt. Dette er egentlig bare en mild versjon av Rouaccutan, og er mulig å få hos fastlegen.

 

Jeg snakker om erfaring. Jeg har hatt problemet i mange år. Humøret har mildt sagt hatt sine bølgedaler pga av dette, og jeg har undersøkt MYE info om emnet, ved å prate med fagpersoner, lese tidsskrifter og høre om andres erfaringer.

 

Tappe blod

Dessuten har jeg hørt noen vage rykter om at det å tappe blod kan hjelpe, ettersom det stimulerer produksjonen av blodlegemer. Om dette stemmer eller ikke har jeg ikke sjans til å svare på, det var omtrent den eneste tingen jeg ikke "rakk å teste" før jeg begynte med Rouaccutan. Noen som har erfaringer rundt dette ?

 

 

Til jentene

Sminke kan forverre problemet! Mange jenter dekker over problemet med sminke, som gjør ting verre. Hva som er best: være halvveis plaget av kviser uten sminke vs. ha store problemer og dekke det til skal ikke jeg ta stilling til ;) Dessuten, som nevnt tidligere, kan dere slutte eller begynne med p-piller, det kan i noen tilfeller hjelpe.

 

 

Jeg vil også nevne at du burde være forsiktig med å klemme. Det er lett å si, men vanskelig å sette ut i praksis når det verker. Tro meg, jeg vet. Jeg har noen arr etter jeg selv gjorde dette, så helt fin vil aldri huden bli. Men jeg er såpass kjekk uansett, at det veier opp :cool::tease:

 

Akupunktur kan kanskje hjelpe?

 

Den var ny! Har du hørt noe om at dette kan hjelpe?

 

Det går en ganske nasty program- serie på NRK. Den ene episoden handlet delvis om kviser. Delen er ca halvveis ut i episoden.

 

Edit: Kom på en flere ting... :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dra deg til hudpleier. Gjør det selv, og de har peiling på det de driver med...avslappende er det også!

 

Hudpleiere er ikke å andbefale. Dra til en spesialdoktor som har studier innen akner og rundt der. Hudpleier smører deg inn i fuktighetskremer, 6 forskjellig alovera typer, 9 næringsholdige kremer og så vasker de deg med svamper. Jeg ble nesten ikke noe bedre med hudpleie

Lenke til kommentar

Om folk sier at kostholdet har noe å si, er det bare å ignorere det..... Det vet jeg fordi jeg selv har et bra kosthold. Spiser ikke noe drittmat. Går mye i grønnsaker, frukt og magert kjøtt. Uansett.... Nok om det....

 

Jeg har løst mine kviseproblemer med Basiron (fåes kjøpt på Apoteket for ca. 120 kr).

HUSK en god fuktighetskrem for ansiktet. Basiron tørker ut huden. Derfor er det viktig å tilfører huden fuktighet. NB! Brukt fuktighetskremen når du har fått vasket av kvisekremen, f.eks etter du har dusjet.

 

 

Tull. Jeg var ett skikkelig kvisetryne før. Nå som jeg har endret kostholdet mitt for godt, og spist skikkelig sunn, så har jeg ikke sett en kvise på LENGE. Selfølgelig, dette er forskjellig fra person til person, men som regel har det mye å si.

 

 

TULL!!!!!!

Kosthold har nada å si, jomindre du er ALLERIGSK mot noe enkelt noe. (eksempel: egg, tomat, ost.. kan være helt tilfeldig) Så det du sier, er bare tull, ja...

 

Har hørt dette av den øverste hudlegen på Haukeland i Bergen, rekner med han kan det betre enn deg, på 15-16 år. :)

Lenke til kommentar

TULL!!!!!!

Kosthold har nada å si, jomindre du er ALLERIGSK mot noe enkelt noe. (eksempel: egg, tomat, ost.. kan være helt tilfeldig) Så det du sier, er bare tull, ja...

 

Har hørt dette av den øverste hudlegen på Haukeland i Bergen, rekner med han kan det betre enn deg, på 15-16 år. :)

 

Spørs om han er oppdatert på nyere forskning da?

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

 

Ekspert hevder det ER en direkte link mellom kosthold og kviser

Her er et interessant intervju med Dr Alan Logan på emnet kosthold og kviser.

 

En kort oppsummering:

 

- Studiene som alle dermatologer har brukt for å hevde at kostholdet ikke påvirker kvisehyppighet hadde en rekke metodologiske feil (f.eks. studiene på sjokolade, der kontrollgruppen fikk en sjokolade-placebo som inneholdt store mengder herdet vegetabilsk fett), og flere nyere studier viser en klar sammenheng.

 

- Reduser inntaket av prosessert mat, sukker, trans-fettsyrer, herdet vegetabilsk fett og mettet fett. Han hevder også at melk og melkeprodukter bør reduseres pga insulinutskillelse og at det inneholder forskjellige vekstfaktorer/hormoner.

 

- Øk inntaket av frukt og grønnsaker (fiberrike), magert kjøtt/fisk, en- og flerumettet fett, og egg.

 

- Unngå stress - en direkte årsak til uren hud og kviser.

 

- Lycopene i tomater og grønn te kan motvirke kviser.

 

- Mineralene sink, krom og selen kan virke forebyggende.

 

Intervjuet finner du her:

 

Copypasta fra

Lenke til kommentar

Ekspert hevder det ER en direkte link mellom kosthold og kviser

Her er et interessant intervju med Dr Alan Logan på emnet kosthold og kviser.

 

En kort oppsummering:

 

- Studiene som alle dermatologer har brukt for å hevde at kostholdet ikke påvirker kvisehyppighet hadde en rekke metodologiske feil (f.eks. studiene på sjokolade, der kontrollgruppen fikk en sjokolade-placebo som inneholdt store mengder herdet vegetabilsk fett), og flere nyere studier viser en klar sammenheng.

 

- Reduser inntaket av prosessert mat, sukker, trans-fettsyrer, herdet vegetabilsk fett og mettet fett. Han hevder også at melk og melkeprodukter bør reduseres pga insulinutskillelse og at det inneholder forskjellige vekstfaktorer/hormoner.

 

- Øk inntaket av frukt og grønnsaker (fiberrike), magert kjøtt/fisk, en- og flerumettet fett, og egg.

 

- Unngå stress - en direkte årsak til uren hud og kviser.

 

- Lycopene i tomater og grønn te kan motvirke kviser.

 

- Mineralene sink, krom og selen kan virke forebyggende.

 

Intervjuet finner du her:

 

Copypasta fra

 

At EN ekspert hevder noe annet er ikke nok til å kalle det for sannhet.

 

Jeg skal ta meg selv i nakken og innrømme en ting. Ja kosthold har noe kviser å gjøre, men ikke i puberteten. Det er i denne alderen folk flest, spesielt gutter, plages av acne, og dette er hormonelt. Kostholdet i denne sammenhengen har nesten ingenting å si på huden. Dette sier jeg av egen erfaring, og jeg tror flere tusen andre gutter har opplevd det samme. Kvisene kommer uansett.

 

Når man så er forbi denne alderen, da vil du kunne se en større sammenheng mellom kosthold og uren hud. Jeg prøver å unngå pakke-mat, brus, godteri, for mye sukker osv, og jeg har en ganske sunn og flott hud. Jeg har Roaccutan-kuren mest til å takke, men nå handler det om å ivareta huden, i min alder.

 

Spiser jeg godteri hver dag og drikker brus, tar det gjennomsnittlig to dager før jeg får kviser. Og jeg har HELT KVISEFRI hud ellers. Så ja, dårlig kosthold gir meg uren hud. Men det er kun snakk om en eller to bittesmå kviser. Ikke i nærheten av den forferdelige huden jeg hadde da jeg var 14. Det er to helt forskjellige problemer.

 

Jeg vil bare ikke at folk skal tro det som fungerer for en 25-åring, funker for en 14 årig gutt med seriøs Acne. For det gjør det ikke.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg nevnte ingen ting om alder og puberteten, eller sikta til noen spesielle alderstrinn eller stadier i livet,så ingen kan arrestere meg helt der :p

Men ja, jeg kan nok være ganske enig med deg der. Jeg er også klar over at puberteten gjør at det popper ut kviser i hytt og pine, men jeg tror også at et godt kosthold kan være med på å redusere hvor mye kviser man får. Sånn som TheFighter94 nevnte at han ble tilnærma kvitt kviser når han la om kostholdet. Jeg er ganske sikker på at han er i puberteten fortsatt, i en alder av 15-16. Men som han også sa, dette er nok også individuelt og jeg tror det varierer fra person til person. Akkurat som at det finnes folk helt uten kviser og folk som er helt fulle av kviser i den alderen der.

 

Men som sagt; enig i at det meste av kviser er nok hormonstyrt i puberteten. Tror du at et sundt og bra kosthold virkelig har nada, null og niks å si på kvisene? Ikke litt en gang?

 

Vil tro jeg fortsatt er i puberteten, og har merka at om jeg har spist mye godteri, drukker brus og spist junkfood i helgen så popper det gjerne opp noen kviser på søndagen-tirsdagen, mer enn vanligvis hvertfall. Lite sansynlig at dette er helt tilfeldig om det har skjedd flere ganger? Jeg tror også at proteinpulver (fra melkeprotein) også kan fremkalle kviser. Perioder hvor jeg ikke har brukt proteinpulver har jeg vært så og si kvisefri, mens nå som jeg bruker det daglig kommer det nye kviser med jevne mellomrom.

 

Er ingen ekspert på området, så kan selvfølgelig ta feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...