Gå til innhold

Hvordan bruke en annen pc som server? (filezilla)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FTP har brukerkontroll med passord, men vær ops. FTP er en gammel protokoll og sender passordene i klartekst. (Internett var ikke så skummelt i barndomen.)

 

Men til bruk på et hjemmenettverk er det ikke så skummelt. Hvor skummelt det er er jo alt etter hvor paranoid man er også.

Lenke til kommentar

Har dem jo på hovedpcen også da, vil bare ha de på 2 pcer, sånn at viss en ryker så har jeg dem på den andre :)

 

Men lasta ned Filezilla, og instalerte det ved hjelp av guider på youtube, lasta ned Clienten også men skjønner ikke åssen jeg kan logge på serveren... Noen tips?

 

Edit: Feilmeldingen som kommer opp når jeg skriver inn IP og brukernavn er: Tilkoblingsforsøket feilet med "ECONNREFUSED - Connection refused by server".

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Hei

 

For det første, har du ftp server igang på pc'en (serveren)?

 

Hvilket os (operativ system)ble det?

 

jeg har selv installert ubuntu (linux) server edition med skrivebord (altså, att du har "vanlig" skrivebord)

 

Der har du det aller meste som du trenger for å ha en server. Der kan du installere ftp server via ubuntu også koble deg til med f eks ftp://ipadresse eller ftp://domenenavn

 

Kanskje mye å begynne med på en gang, men det er læring i dette :)

 

Uansett hvilken vei du vil, så må du nok bruke lokal ip til den maskinen du vil til.

 

Linux er helt toppers til server, da kan du ha egen hjemmeside og ftp om du ønkser

 

Frode

Lenke til kommentar

Ja, har filezilla server igang på serverpcen, som kjører XP.

 

Den pcen jeg prøver å connecte med kjører Vista, og ha en laptop som kjører Seven.

 

Har prøvd å kjøre IPen (ftp://81.191.51.15), men kommer fortsatt "Problem ved lasting av side".

 

Så jeg bør instalere ubuntu?

 

(skal bare ha server over LAN, ingen webserver til webside osv.)

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Høres som du roter lit med adresser.

 

127.0.0.1 er en adresse som "altid" skal peke til den maskinen du er på. Funker for å teste lokalt.

Den 81.191.51.15 er nok den eksterne adressen du får fra ISP. Ikke noe automatikk i at denne vil kunne brukes til å koble til.

 

Har du ikke en 192.168.x.x eller 10.0.x.x adresse på maskinene? Og har du en ruter el. mellom deg og internett?

Lenke til kommentar

Ok.

 

Ser at du har bluecom, og offentlig adresse på den maskinen. Vil da anta at du har en offentlig adresse på den andre også.

 

Setter du opp FTP serveren din nå vil gud og vermansen ha mulighet for å prøve å logge på. I tillegg er det ikke uvanlig i min erfaring at det er vanskelig å få kontakt mellom to maskiner koblet slik du nå har det. F.eks. Min Altibox ruter klarer ikke å rute fra min bærbare på det trådløse nettverket via offentlig adresse og tilbake inn på servern min.

 

Så at du klarte å koble til via localhost. (127.0.0.1) så serveren din skal være oppe å gå. Derfor ingen grunn til å skifte til linux el. (If it works, don't fix it.)

 

Ser for meg at problemet til deg er enten er feil i oppsett av brannmur i windows, eller at det er problemer med ruting siden begge sitter på en offentlig adresse på samme linje.

 

Prøv derfor først å deaktiver brannmur (windows og 3. parts vist installert) midlertidig for å se om du da kommer inn.

Lenke til kommentar

FUNKA!!! Deaktiverte begge, i stad prøvde jeg å bare deaktivere serverpcen's brannmur, så må være denne pcen jeg sitter på nå..

 

Hva skal jeg gjøre da, kan jo ikke sitte med en avslått brannmur :\

 

Nvm, la til port 14147 som unntak og nå går det :new_woot:

 

O, wait... Hvordan legger jeg til filer fra en annen pc?

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...