Gå til innhold

Apple maskiner


Anbefalte innlegg

Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??

Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen.

Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt.

 

Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert.

 

Takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??

Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen.

Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt.

 

Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert.

 

Takk  :yes:

 

Jeg har brukt PC siden 1993, og da jeg brukte Mac på jobben fikk jeg bare dårlige erfaringer med det. Vanskelig å bruke, lite frihet, dyrere, mer ustabilt enn PC. Men det er min erfaring da... foretrekker fortsatt PC etter å ha prøvd Mac i skole og jobbsammenheng i 4 år.

 

EDIT : Hvis du har brukt PC i lengre tid og er fornøyd, er det ingen grunn til å gå over til Mac, akkurat som det for fornøyde Mac brukere ikke er noen grunn til å gå over til PC. Dine gamle programmer og evt. ekstrautstyr vil mest sannsynlig ikke fungere på den nye maskinen.

 

Og husk : Hvis du liker å spille, så bør du glemme Mac.

Lenke til kommentar
Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??

Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen.

Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt.

 

Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert.

 

Takk  :yes:

 

Jeg har brukt PC siden 1993, og da jeg brukte Mac på jobben fikk jeg bare dårlige erfaringer med det. Vanskelig å bruke, lite frihet, dyrere, mer ustabilt enn PC. Men det er min erfaring da... foretrekker fortsatt PC etter å ha prøvd Mac i skole og jobbsammenheng i 4 år.

 

EDIT : Hvis du har brukt PC i lengre tid og er fornøyd, er det ingen grunn til å gå over til Mac, akkurat som det for fornøyde Mac brukere ikke er noen grunn til å gå over til PC. Dine gamle programmer og evt. ekstrautstyr vil mest sannsynlig ikke fungere på den nye maskinen.

 

Og husk : Hvis du liker å spille, så bør du glemme Mac.

Jeg synes det er idiotisk å sammenligne en Mac man kjöper nå med OSX og en 4 år gammel maskin med OS9 og lavere.

Da kan man jo også si at man burde velge Mac fordi windows 3.11 er ustabilt og har få muligeheter!

 

OSX og OS9 kan ikke sammenlignes!

 

OSX er mere stabilt enn noen windows version. Multitasking er bedre! iApps er geniale. Maskinene har mye lengere holdbarhet enn wintelmaskiner.

 

Hva du mener med frihet skönner jeg ikke? Savner du all adware som automatisk installeres på PC'n din?

 

Skal du ha Mac så vent i 20 dager til WWDC og se hva som skjer der!

Lenke til kommentar
Jeg synes det er idiotisk å sammenligne en Mac man kjöper nå med OSX og en 4 år gammel maskin med OS9 og lavere.

Da kan man jo også si at man burde velge Mac fordi windows 3.11 er ustabilt og har få muligeheter!

 

OSX og OS9 kan ikke sammenlignes!

 

Hvordan vet du at jeg ikke har brukt OS X da? Har ikke jeg sagt noe om. Uansett så synes jeg at OS 9 var mer ustabilt enn Windows 98.

 

OSX er mere stabilt enn noen windows version. Multitasking er bedre! iApps er geniale. Maskinene har mye lengere holdbarhet enn wintelmaskiner.

 

Hvordan kan OSX være mer stabilt enn Windows XP Pro, som aldri krasjer? Ikke på min maskin ivertfall. En venninne prøvde OSX og sverget etterpå at hun skulle aldri kjøpe Mac. Smaken er som baken...

 

Lengre holdbarhet? Jeg har aldri hatt en PC så lenge at den har sluttet å virke. Har en 20 år gammel Amstrad PC som nostalgiobjekt som fungerer som bare det. Tror de færreste har behov for PC'er som fungerer lengre enn 20 år. Wintel? Her går det på to merker, og ikke PC generelt. Hold deg til topic.

 

Hva du mener med frihet skönner jeg ikke? Savner du all adware som automatisk installeres på PC'n din?

 

Adaware kan unngås, og hadde sikkert eksistert til Mac også om Mac hadde større markedsandel. Uansett... det jeg mener med frihet er friheten til å konfigurere ting som jeg aldri fant ut hvordan jeg skulle fikse på Mac'en. Mulig det går ann, men da er det godt gjemt.

 

Skal du ha Mac så vent i 20 dager til WWDC og se hva som skjer der!

 

Vet ikke hva WWDC er en gang.

 

Men du... du behøver ikke å hisse deg opp når noen liker PC bedre enn Mac, bare fordi du liker Mac bedre enn PC. Du må da forstå at noen liker PC bedre også? Alle har forskjellig smak, og jeg føler meg mest hjemme med PC... etter MIN mening er det det beste valget for meg.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er idiotisk å sammenligne en Mac man kjöper nå med OSX og en 4 år gammel maskin med OS9 og lavere.

Da kan man jo også si at man burde velge Mac fordi windows 3.11 er ustabilt og har få muligeheter!

 

OSX og OS9 kan ikke sammenlignes!

 

Hvordan vet du at jeg ikke har brukt OS X da? Har ikke jeg sagt noe om. Uansett så synes jeg at OS 9 var mer ustabilt enn Windows 98.

 

OSX er mere stabilt enn noen windows version. Multitasking er bedre! iApps er geniale. Maskinene har mye lengere holdbarhet enn wintelmaskiner.

 

Hvordan kan OSX være mer stabilt enn Windows XP Pro, som aldri krasjer? Ikke på min maskin ivertfall. En venninne prøvde OSX og sverget etterpå at hun skulle aldri kjøpe Mac. Smaken er som baken...

 

Lengre holdbarhet? Jeg har aldri hatt en PC så lenge at den har sluttet å virke. Har en 20 år gammel Amstrad PC som nostalgiobjekt som fungerer som bare det. Tror de færreste har behov for PC'er som fungerer lengre enn 20 år. Wintel? Her går det på to merker, og ikke PC generelt. Hold deg til topic.

 

Hva du mener med frihet skönner jeg ikke? Savner du all adware som automatisk installeres på PC'n din?

 

Adaware kan unngås, og hadde sikkert eksistert til Mac også om Mac hadde større markedsandel. Uansett... det jeg mener med frihet er friheten til å konfigurere ting som jeg aldri fant ut hvordan jeg skulle fikse på Mac'en. Mulig det går ann, men da er det godt gjemt.

 

Skal du ha Mac så vent i 20 dager til WWDC og se hva som skjer der!

 

Vet ikke hva WWDC er en gang.

 

Men du... du behøver ikke å hisse deg opp når noen liker PC bedre enn Mac, bare fordi du liker Mac bedre enn PC. Du må da forstå at noen liker PC bedre også? Alle har forskjellig smak, og jeg føler meg mest hjemme med PC... etter MIN mening er det det beste valget for meg.

 

Har ikke hisset meg opp jeg. Synes det bare blir dumt når folk kommer med meninger som er helt på jordet. Å si at WinXp er mere stabilt enn OSX er bare bullshit. Har du selv testa OSX eller er det bare vennen din som har?

Win XP er stabilt som bare det!, men det er ikke så stabilt som OSX. Om dette kommer frem under vanlig internettsurfing er vel meget tvilsomt.

 

Det som vel lokker mest for vanlige brukere med OSX er kvalitet, brukergrensesnitt, plug and play og at alt bare fungerer.

 

Adware eksisterer ikke til Mac, det samme kan man nesten si om virus.

 

Jeg har både Mac og PC og jeg hadde ikke klart meg uten noen av de. Jeg elsker min Mac, mens min PC er mere et verktöy.

 

WWDC = World Wide Developer Conferance. Apple kommer til å slippe nye produkter der.

 

Gå og pröv en Mac hvis du ikke har testa det för. Dra på Mac & Carry, der har de rimelig peiling.

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor privatpersoner gidder å bruke mac en mac pc til 15000..er jo dårligere enn en pc som koster 5000 jo...hva er poenget med mac..har aldri skjønt det jeg..kan noen savre meg plz??? :roll:

Fordi Apple er innovative og kommer med geniale lösninger lenge för de kommer til windows verdenen. Det er ikke tilfeldig at man blir forelska i Mac'en sin!

 

Hvorfor er iPod den mest populäre mp3 spilleren? Finner du svaret på det så har du mest sannsynlig svaret på hvorfor folk velger Mac.

Lenke til kommentar

Har ikke hisset meg opp jeg. Synes det bare blir dumt når folk kommer med meninger som er helt på jordet. Å si at WinXp er mere stabilt enn OSX er bare bullshit. Har du selv testa OSX eller er det bare vennen din som har?

Win XP er stabilt som bare det!, men det er ikke så stabilt som OSX. Om dette kommer frem under vanlig internettsurfing er vel meget tvilsomt.

 

Har aldri sagt at Win XP er mer stabilt enn OSX. Synes bare ikke at OSX er mer stabilt enn Win XP. Win XP krasjer aldri, OS X krasjer aldri. Begge OS'ene fungerer på den måten at om ett program lager krøll, så avslutter man det programmet og OS'et fortsetter som om ingenting hadde hendt. Når dette fungerer prikkfritt på begge OS, så synes jeg begge OS er like stabile.

 

Det som vel lokker mest for vanlige brukere med OSX er kvalitet, brukergrensesnitt, plug and play og at alt bare fungerer.

 

Adware eksisterer ikke til Mac, det samme kan man nesten si om virus.

 

Grunnen? Mac er ikke like utbredt, og derfor er prestisjen ved å lage virus mindre, og lønnsomheten med Adware mindre. Samme med Linux på PC... har nesten ikke virus på grunn av at det er mindre utbredt enn Windows. Virus spres også treger på Mac fordi det er mindre utbredt enn Windows.

 

Jeg har både Mac og PC og jeg hadde ikke klart meg uten noen av de. Jeg elsker min Mac, mens min PC er mere et verktöy.

 

WWDC = World Wide Developer Conferance. Apple kommer til å slippe nye produkter der.

 

Kan bli spennende, da Mac lager mye med god kvalitet og bra design. Det skal de ha.

 

Gå og pröv en Mac hvis du ikke har testa det för. Dra på Mac & Carry, der har de rimelig peiling.

 

Som sagt... jeg har testa Mac... både eldre med OS 9 og nyere med OS X. Min erfaring var ikke av de beste, og personlig liker jeg PC bedre. Men at andre liker Mac bedre har jeg full forståelse for.

Lenke til kommentar

 

Grunnen? Mac er ikke like utbredt, og derfor er prestisjen ved å lage virus mindre, og lønnsomheten med Adware mindre. Samme med Linux på PC... har nesten ikke virus på grunn av at det er mindre utbredt enn Windows. Virus spres også treger på Mac fordi det er mindre utbredt enn Windows.

 

 

 

Dersom dette var sant, synes du ikke det er litt lenge siden vi hørte om ett mac virus da? :wink:

 

Kan det være at det ikke er like lett å lage virus for osx/linux? (unix) :yes:

 

Den nakne sannhet er at bruker du OSX så slipper du virus/Adware trøbbel. Det gjør du ikke i windows! :D

Lenke til kommentar
Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??

Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen.

Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt.

 

Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert.

 

Takk  :yes:

 

Jeg er en typisk switcher som kjøpte meg en LCD iMac for 1/2 år siden og ble helt forelsket. Både arbeider med, studerer og bruker intel baserte til daglig, men hjemme kunne jeg aldri gått tilbake til en Intel basert maskin. Nå hjelper det at jeg ikke bruker maskinen til å spille på, til dette formålet har jeg xbox, for på denne siden ligger dessverre Apple en del tilbake for PC. Synes at den typiske Mac Vs. PC diskusjonen er utgått litt på dato, både WinXP og OSX er gode operativsystemer. Og maskinene bruker etter hvert såpass mye av de samme komponentene at det i bunn og grunn bare er CPU, operativsystem og applikasjoner det står på.

 

Når det gjelder applikasjoner må jeg innrømme at kvaliteten på OSX programvare ligger et hakk over de jevne programmene til windows, da særlig med tanke på iApp serien. For meg passer de perfekt, og har aldri makan til velfungerende programserie i mine år i PC verdenen. Og Rendezvous teknologien håper jeg Microsoft m/venner tar inn over seg snart, for det er så utrolig deilig å slippe konfigurering av delt utstyr. F.eks. så kommer skrivere automatisk opp på alle maskinene uten å tenke på ip-adresser eller drivere, alt er bare klart til bruk. Og Musikksamlingene blir automatisk delt i nettverket slik at man kan streame musikken til hvilken som helst mac uten å merke at musikken ligger på en annen maskin.

 

Slike saker betyr mye for meg som har styr med konfigurasjon og slit på jobb/studier. Når jeg kommer hjem skal alt virke, og gjøre det jeg vil den skal gjøre. Og her er mac perfekt til mitt formål, i tillegg til at de er flotte å se på :)

 

At Apple er fremtidsrettet med tanke på utstyr og teknologier er bare et ekstra pluss, nevner dvd-brenner som standard i laptoper, 54Mbit wireless lan, firewire 400/800, widescreen LCD som pc produsenter nå følger etter på, og selvsagt design.

 

Men man bør vente til etter 23.juni (WWDC) da det trolig kommer ny maskinserie (G5) som nok hjelper Apple opp i teten på CPU siden også...:) Men skal man bruke maskinen til mye spilling og/eller liker mas med maskinen så passer intel maskiner bedre. Og det er da også en del programvare som også bare finnes til PC. Og til de som alltid bruker den medfølgende musa som argument mot Mac, så er det faktisk mulig å bruke hvilket som helst tastatur/mus til maskinen :)

 

Og hvis det skulle trenges Intel kompitabilitet så er Virtual PC ypperlig til dette formålet...Synes også det er litt gøy med UNIX i bunn, kan kjøre alle linux applikasjonen jeg har prøvd til nå, og X11 fungerer fint.

 

Mvh

Sindre Hellevik

...som nettopp også har kjøpt en 3 år gammel G4 Cube som er totalt lydløs og kjører nye programmer glatt som få ;)

Lenke til kommentar

Den nakne sannhet er at bruker du OSX så slipper du virus/Adware trøbbel. Det gjør du ikke i windows!  :D

 

Skjønner ikke hva du snakker om.

Har kjørt PC siden 1985. Har hatt ett virus, men det var engang i 1988 eller no.

 

Da er du faktisk utrolig heldig, for med tanke på utbredelsen virus har hatt de siste årene så burde du statististisk sett hatt virus både en og to ganger. Men fordi du har vært heldig, synes jeg det er litt rart at du ikke sjønner hva han snakker om. De fleste som pleier å henge inne på disse forumene er klar over utbredelsen virus har, og farene som ligger i disse. Selv har jeg heller ikke hatt virus på noen av maskinene min på mange, mange år, men jeg hører daglig fra folk som er smittet av uhyggelige virus :(

Lenke til kommentar
Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??

Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen.

Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt.

 

Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert.

 

Takk  :yes:

 

Jeg kan jo prøve å svare på det opprinnelige spørsmålet... Dersom du har de ekstra 3000 kronene, så bør du gå for en powerbook. Det er ikke bare prosessoren som er forskjellig, men også tastatur, RAM, harddisk, etc. Alt i alt er det for øyeblikket et mye bedre kjøp enn iBook.

 

Og så må jeg få gratulere dere over som nok en gang klarte å gjøre dette til en idiotdebatt. Når var vi sist plaget med ustabile operativsystem? Windows ME? OS9? Kan dere ikke legge det bak dere? Vær så snill. Pepsi sa helt klart i første posten at han ikke ville ha PC-PC denne gangen. Og en annen ting; jeg er så lei av denne kvasiempiriske "forskningen" deres: "mitt OS er stabilt fordi det aldri har kræsja!"

 

OSX er ikke en nådegave selv om det er basert på Unix. Gud skal vite at jeg har slitt med ulike Unixvarianter i løpet av de siste 8 årene. Og XP er et helt flott OS dersom du ser bort fra at jeg fremdeles må gå gjennom registeret for å rydde opp.

 

Til slutt - du som ikke kunne se poenget med å kjøpe en mac framfor en windowsbasert pc: det er helt ok. Dersom du er interessert så kan jeg nevne et par ting som er viktig for meg.

- MS satsning på Palladium

- vekt: en powerbook/ibook starter på 2,1/2,2 kg. (med DVD Combo)

- 12" skjerm med god oppløsning: jeg vil ikke ha noe større

- innebygget Unixstøtte: slik at jeg kan arbeide i dette uten å installere noe

- design: ja, for meg betyr det ganske mye...

- standardiserte maskiner: jeg liker faktisk at det ikke eksisterer en haug med forskjellige modeller.

Lenke til kommentar
Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??

Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen.

Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt.

 

Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert.

 

Takk  :yes:

 

Støtter meg til overstående innlegg, men legger igjen til at det trolig er smart å vente til etter 23. juni siden prisfallet på de fleste modellseriene den siste tiden tyder på at de skal skiftes ut. Selv om dette ikke skjer så er det da bare noen få uker å vente :)

Lenke til kommentar

evnt selger de ut de gamle modellene nå og erstatter dem med nye og dyrere modeller. Det skjedde da jeg vurderte Powerbook, da gikk det som var low-end modellen ut og minsteprisen steg med flere tusen kroner.. Det hele endte med at jeg sitter med en Dell Inspiron 4150 i dag, som forsåvidt er grei nok, men det er ingen powerbook..

Lenke til kommentar

Halla!

 

Har selv tenkt å kjøpe meg en powerbook snart. Har brukt pc i lang tid nå, men jeg gleder meg til å kunne bruke en bærbar med unix i bunnen, med et ekstremt flott brukergrensesnitt og (forhåpentligvis) ingen konfigurasjonsproblemer. I tillegg. Powerbooken (12")er trolig liten og nett, veier nesten ingen ting og ser bra ut. Det er få bærbare pc-er med samme spesifikasjoner til samme pris (og da tenker jeg selvfølgelig på størrelse). For meg er det viktig at en bærbar maskin er nettopp det, bærbar. Jeg ønsker en liten skjerm og finner få pc-er med så liten skjerm. Valget for meg er enkelt, men så er det ingen programmer som holder meg igjen på windows-platformen. For meg er det ikke noen stor vits å benytte en bærbar maskin til de helt store, vanvittig krevende programmene. Dersom målet er å spille, er nok ikke mac tingen, men ellers kan jeg ikke se noen grunn til å ikke kjøpe mac. Det finnes nok av programvare til mac. Også gratis.

 

Har selv sett på både ibook og powerbook. Sistnevnte var utenkelig å kjøpe frem til for noen dager siden (rett før helgen) da prisene ble satt ned. For meg betyr det at det mest sannsynlig kommer til å skje noe på WWDC. Uansett tror jeg ikke det kommer til å ha noe å si for prisene i nær fremtid. Jeg kan ta feil. Veldig feil, så ikke hør på meg (iallfall ikke gi meg skylden om jeg tar feil).

 

Fordelen med å kjøpe en ibook kontra en powerbook er at for samme prisen (eller langt under 15000) kan du kjøpe mer ekstra godsaker. For eksempel kan du fylle maskinen med ram, 60GB HD, kjøpe trådløst nettverkskort og trådløs stasjon (om jeg ikke tar mye feil) for under femten store. Dersom du kjøper den billigste ibooken, må nevnes. Jeg kommer nok til å kjøpe powerbooken, og heller vente litt med å kjøpe mer ram og de andre godsakene. Tror uansett jeg kommer til å ta størst mulig hd ettersom det er vanskelig å kjøpe ny i ettertid.

 

Ellers er det mange gode argumenter for å kjøpe mac, tilsvarende for å ikke gjøre det. Jeg har tenkt en god del på dette, og funnet ut at fordelene med å kjøpe mac veier mer enn ulempene (ok, så finner jeg kanskje ikke så mange - iallfall ikke for bærbare). Mac-er snakker bra med pc-er ettersom de er nødt til det. Du vil ikke ha noen problemer med slikt. Opera og OpenOffice finnes til mac. Da er du jo reddet, jeg iallfall ...

 

Lykke til med kjøp av bærbar. Før du tar en avgjørelse må du stikke innom nærmeste mac-butikk og se på en powerbook og en ibook. Det kan jo hende at du blir like sikker som jeg ble etter at jeg gjorde det samme.

 

Uansett. Si ifra om hva du valgte. Kommer sikkert til å skrive en melding om hvilke tanker jeg gjør meg opp etter første uke med mac.

 

:odderik

Lenke til kommentar

Takker for svar. Blir nok mest Office, Internett og musikk jeg kommer til å bruke maskinen til. Av spill så er det Sims og Championship Manager som jeg kommer til å bruke, og det burde ikke en Powerbook ha noen problemer med??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...