Gå til innhold

Får ikke jobb!


Anbefalte innlegg

Har nå vært ferdigutdannet siviløkonom i 3 måneder, og har fortsatt ikke fått meg jobb :dontgetit:

 

Litt om min bakgrunn:

 

- Siviløkonom med gode karakterer på bachelorgraden, og meget gode karakterer på mastergraden (over B i snitt). Stigende kurve hele veien

- Hatt relevante sommerjobber i 2008 og 2009, med gode attester

- Også jobbet som hjelpelærer der jeg tok utdannelsen min, fått veldig gode attester her også.

 

Har søkt en hel drøss med jobber, og kommer ofte på intervju, men aldri lenger enn et 1.gangsintervju. Har vel vært på 7 jobbintervjuer, og altså aldri kommet videre til neste runde. Dette er til gode jobber der det har vært 100-150søkere per stilling, og der de innkaller under 10% av søkerne til 1.gangsintervju.

 

Intervjuene synes jeg har gått helt greit, har lært mye om hva de ser etter og de siste gangene har jeg levert meget gode intervjuer synes jeg. Dette ser ikke ut til å hjelpe, da det alltid er noen med mer erfaring som virker å kapre jobbene.

 

Mitt spm. er da, hvordan i helvete skal jeg få jobberfaring når jeg aldri får jobb? Er jo overkvalifisert for stillinger som regnskapsmedarbeider og slike ting, så der får jeg ikke engang lov å søke. Eller så krever de et par års erfaring der også.

 

Går snart på veggen her! Blir jo utrolig lei av å skrive søknader, forberede seg på intervjuer og få den samme beskjeden hver bidige gang. :(

 

Noen med samme erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alt for tidlig å gi opp iallefall :)

 

Men hvis det er 100-200 søkere på de jobbene du søker på kan det jo tenkes at du sikter litt for høyt?

Det går fint an å få seg noen år erfaring i mindre kjente selskaper eller også i stat (skatteetat etc) for så å gå etter de mer populære selskapene.

 

Søkertallet skulle jo tilsi at du går etter veldig populære jobber...

Lenke til kommentar

Tenkt på at det kan ha noe med personligheten din? Når du på papiret blir kalt inn så er det ingenting i veien med utdannelsen din eller referanser.

Du kommer inn til intervjuer, men aldri lenger enn bare 1 intervju per jobb.

Da vil jeg si med en smule logikk inn i bildet at du må lære deg å te deg på jobbintervjuer ;)

Lenke til kommentar

Tror du må regne med mer enn 3 måneder i disse tider. Er nok også mye tilfeldigheter ute og går når det gjelder hvem som velges til jobben, så vanskelig å si hva man må forandre på. Kanskje du burde skifte taktikk, og begynne å selge deg mer?

Endret av varus
Lenke til kommentar

Tenkt på at det kan ha noe med personligheten din? Når du på papiret blir kalt inn så er det ingenting i veien med utdannelsen din eller referanser.

Du kommer inn til intervjuer, men aldri lenger enn bare 1 intervju per jobb.

Da vil jeg si med en smule logikk inn i bildet at du må lære deg å te deg på jobbintervjuer ;)

 

Hehe, skjønner jo fort at folk tror jeg oppfører meg som en idiot på intervjuer, siden jeg aldri kommer videre. Dette er dessverre langt fra sannheten. I alle intervjuene har jeg en positiv og fremoverlent holdning, kommer med argumenter for hvorfor jeg synes jobben er interessant og spør spørsmål relevante til stillingen. Kommunikasjonen med intervjuerne har vært meget god i de fleste tilfeller, og jeg klarer å svare bra på de fleste spørsmål.

Men når det alltid er noen som har mer arbeidserfaring blir det utrolig vanskelig å kapre disse jobbene. Skjønner nesten ikke hvorfor de gidder å kalle meg inn til intervju når de allerede har gjort seg opp en mening om hvem som er best skikket til jobben (dvs. den søkeren med mest erfaring).

Sjansen for å få jobben er vel 5-10% når man blir innkalt på 1.gangsintervju. Skulle gjerne ønsket at sjansen var større :dontgetit:

Lenke til kommentar

Tror du må regne med mer enn 3 måneder i disse tider. Er nok også mye tilfeldigheter ute og går når det gjelder hvem som velges til jobben, så vanskelig å si hva man må forandre på. Kanskje du burde skifte taktikk, og begynne å selge deg mer?

 

Har tenkt på det ja, men hvordan selge seg selv mer enn det jeg gjør i dag uten å virke som en tulling med altfor høye tanker om seg selv?

Lenke til kommentar

Tror du må regne med mer enn 3 måneder i disse tider. Er nok også mye tilfeldigheter ute og går når det gjelder hvem som velges til jobben, så vanskelig å si hva man må forandre på. Kanskje du burde skifte taktikk, og begynne å selge deg mer?

 

Har tenkt på det ja, men hvordan selge seg selv mer enn det jeg gjør i dag uten å virke som en tulling med altfor høye tanker om seg selv?

 

Jeg vet, nesten umulig å finne en balansegang mellom å være ydmyk og det å selge seg. Vi er vel like gamle (jeg er født i 85), og har gjennom skolegangen blitt lært opp til ikke å skille seg ut og helst være lik alle andre. Det gjør det jo også ekstra vanskelig å sitte og argumentere for at man er bedre enn de andre kanditatene. Sikkert litt lettere for en amerikaner som er oppvokst med et helt annet skolesystem der hvor de er flinkere til å by på seg selv og selge seg til en arbeidsgiver.

 

Ellers ikke mist motet. Verden fungerer nok ikke slik man trodde hvor den beste kandidaten får jobben. Noen ganger handler det også om feks om hvem du kjenner. Jeg har sett dette flere ganger, der en kompis av meg fikk fine jobber bare gjennom kontakter, hvor han var langt ifra den beste kandidaten. Jeg driver og søker jobber nå også, har holdt på i ca 3 måneder og har bare vært på 1 intervju. Søker ingeniørjobber så det burde jo ikke være så vanskelig, men det er blitt vanskeligere i og med at det er finanskrise.

 

GEORGE BUSH BLE USA`s PRESIDENT, TENK DEG DET!! ( ikke så veldig relevant for deg men du skjønner hva jeg mener)

Endret av varus
Lenke til kommentar

Er kanskje feil å si det , men det er litt betryggende å vite at også andre yrkesgrupper sliter om dagen (Da er det liksom ikke bare meg det er noe galt med :innocent: )

 

Er helt utrolig vanskelig om dagen ja, og man skulle jo tro at når man blir innkalt på 7 intervjuer der det er forholdsvis vanskelig å komme til intervju, burde man klare å kapre en av jobbene, i det minste komme videre til neste runde.

 

Skal ikke gi opp ennå, men må nok ta en tur til NAV og prøve å få litt dagpenger eller noe. Er jo frustrerende å se kontoen skrumpe inn samtidig som man ikke klarer å få seg jobb.

 

Lykke til til deg også Varus! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er kanskje feil å si det , men det er litt betryggende å vite at også andre yrkesgrupper sliter om dagen (Da er det liksom ikke bare meg det er noe galt med :innocent: )

 

Er helt utrolig vanskelig om dagen ja, og man skulle jo tro at når man blir innkalt på 7 intervjuer der det er forholdsvis vanskelig å komme til intervju, burde man klare å kapre en av jobbene, i det minste komme videre til neste runde.

 

Skal ikke gi opp ennå, men må nok ta en tur til NAV og prøve å få litt dagpenger eller noe. Er jo frustrerende å se kontoen skrumpe inn samtidig som man ikke klarer å få seg jobb.

 

Lykke til til deg også Varus! :thumbup:

 

Takk og lykke til til deg også. Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå egentlig, siden jeg fikk beskjed om at jeg ikke har krav på dagpenger pga at jeg ikke har tjent nok under studiene. (Tror det kreves at man har tjent 300 000 på de tre årene for å ha rett på dagpenger) Har prøvd å ta "strøjobber" men har vært vanskelig. Har prøvd alt fra avisbud til butikkjobber uten hell, tror i grunn det er fordi de ser jeg har ingeniørutdannelse og regner med at jeg kan forsvinne ved første mulighet. Så jeg er på en måte kommet litt inn i ingenmannsland. Regner med å flytte hjem til bestefaren min kanskje selv om han har blitt ganske syk :dontgetit: , det er min eneste mulighet.

 

Det å gå ledig er virkelig en prøvelse må jeg si, kan ikke fatte hvordan folk orker det år etter år!

Lenke til kommentar

Eplekake: Er du sikker på at du søker på rett type jobber? Av det jeg har sett i jobb-brosjyrer, på større firmaer sine hjemmesider osv. er det gjerne forskjellige stillinger åpne for folk med arbeidserfaring og nyutdannede. Med over B i snitt fra en siviløkonomutdanning bør det jo ikke være umulig å få en konsulentstilling i et konsulentselskap.

Lenke til kommentar

Er utrolig vanskelig å få jobb i de store som BCG, Mckinsey etc. Vet ikke om jeg er interessert i å jobbe for noen av de streberfirmaene heller for å være ærlig. Så de gidder jeg ikke bruke noe særlig energi på :innocent:

 

Revisjonsgigantene er også veldig vanskelige å få jobb i dersom man ikke sitter på en master i revisjon med sinnsyke karakterer og masse verv. Nåløyet har blitt mye trangere i det siste og arbeidsgiverne kan virkelig skumme fløten av jobbmarkedet.

 

ganske håpløst for tiden!

Lenke til kommentar

Er kanskje feil å si det , men det er litt betryggende å vite at også andre yrkesgrupper sliter om dagen (Da er det liksom ikke bare meg det er noe galt med :innocent: )

 

Er helt utrolig vanskelig om dagen ja, og man skulle jo tro at når man blir innkalt på 7 intervjuer der det er forholdsvis vanskelig å komme til intervju, burde man klare å kapre en av jobbene, i det minste komme videre til neste runde.

 

Skal ikke gi opp ennå, men må nok ta en tur til NAV og prøve å få litt dagpenger eller noe. Er jo frustrerende å se kontoen skrumpe inn samtidig som man ikke klarer å få seg jobb.

 

Lykke til til deg også Varus! :thumbup:

 

Takk og lykke til til deg også. Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå egentlig, siden jeg fikk beskjed om at jeg ikke har krav på dagpenger pga at jeg ikke har tjent nok under studiene. (Tror det kreves at man har tjent 300 000 på de tre årene for å ha rett på dagpenger) Har prøvd å ta "strøjobber" men har vært vanskelig. Har prøvd alt fra avisbud til butikkjobber uten hell, tror i grunn det er fordi de ser jeg har ingeniørutdannelse og regner med at jeg kan forsvinne ved første mulighet. Så jeg er på en måte kommet litt inn i ingenmannsland. Regner med å flytte hjem til bestefaren min kanskje selv om han har blitt ganske syk :dontgetit: , det er min eneste mulighet.

 

Det å gå ledig er virkelig en prøvelse må jeg si, kan ikke fatte hvordan folk orker det år etter år!

 

Kravet for å få dagpenger er "Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene"

 

fant det på NAV.NO

 

Jeg oppfyller hvertfall de kravene, så skal prøve meg litt på dette

Lenke til kommentar

Ja, jeg føler meg jo faktisk litt attraktiv da, siden jeg har kommet til såpass mange intervjuer til "hotte" stillinger i store selskaper. Men klarer jo ikke å komme videre liksom.

 

Tror jeg må oppsøke en karrierecoach eller guru for å maksimere nytteverdien min og bli bedre på å selge meg selv :whistle:

Lenke til kommentar

Her tror jeg rett og slett at du sikter for høyt. Grunnen til at du kommer inn på intervju kan være at arbeidsgiver ser at du på papiret(CV og evt søknad) er en god kandidat og pga du søker på en stilling som kanskje er litt over din bakgrunn viser at du vil, men på intervjuet så skuffer du. (sier ikke at dette er tilfellet, men det er en mulighet)

 

Selv om det er skipt, så må du, som alle andre. Starte en plass, 1-2 år i et "streber" firma, er kanskje nok til at du får en av de jobbene du søker nå.. Det å sitte arbeidsløs vil iallefall ikke være positivt, da er det bedre å jobbe på rema. 3 mnd er så langt ikke mye, men når det blir 6 mnd vil de fleste arbeidsgivere begynne å tenke på hvorfor du var arbeidsløs.. Var det mangel på vilje. Er denne personen som ser så bra ut på papiret, ikke så bra i virkeligheten?

 

Det at det er vanskeligere tider, det er tilfellet, men å få seg jobb burde alle klare :)

 

 

EDIT: Uhmm, nå var jeg ufin: Lykke til videre! :D

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Ja, jeg føler meg jo faktisk litt attraktiv da, siden jeg har kommet til såpass mange intervjuer til "hotte" stillinger i store selskaper. Men klarer jo ikke å komme videre liksom.

 

Tror jeg må oppsøke en karrierecoach eller guru for å maksimere nytteverdien min og bli bedre på å selge meg selv :whistle:

Det er jo tydelig at de stillingene du har tatt er ment for søkere med erfaring. Hvorfor ikke søke jobb hos alle de store firmaene? De firmaene som har bedriftspresentasjoner et par ganger i semesteret på NHH og BI, og har egne programmer for nyutdannede. Der får du den erfaringen du er ute etter.

Lenke til kommentar

Har vært på intevju hos pwc, e&y, kpmg. kom ingen vei.

 

Tror ikke jeg kommer på intervju engang hos bcg, mckinsey og de. Får se om jeg gidder å søke etter påske. er vel 95% sannsynlig at de kaster søknaden i søpla.

 

Stillingene jeg har søkt sålangt har vært av typen "nyutdannede oppfordres også til å søke".

Lenke til kommentar

Mulig det, men skjønner liksom ikke hvordan jeg skal kunne imponere? Jeg har stort sett vært godt forberedt til intervjuene, og vært entusiastisk, positiv og stilt endel gode spørsmål om jobbene og selskapene.

 

Som sagt så trenger jeg nok profesjonell hjelp for å maksimere min verdi ovenfor arbeidsgiverne... :dontgetit:

 

Noen som har vært gjennom samme mølla?

Lenke til kommentar

Får jeg lov å spørre hvilken skole du har studert ved?

 

edit.

 

Jeg har forøvrig en bekjent som har vært litt i samme greia. Fikk avslag på avslag på intervju. Han ble bedt om å komme tilbake senere. Han tok ett år i utlandet (studerte), kom tilbake og fikk jobben han ønsket. Det var ikke nødvendigvis selve studiet i utlandet, altså at det stod på cv'n som var avgjørende, men heller det at han vokste et år ute.

 

Relevant eller ei, jeg bare sa det, så vet du det, hehe.

 

Det er vel dessuten mulig å få tilbakemelding på intervjuet ditt, hva som gjorde at du ikke fikk jobben. Benytt deg av det, ring dem og spør.

Endret av figlio di puttana
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...