Gå til innhold

Gamer 14 år spare penger til pc, hvordan ?


Zhensic

Anbefalte innlegg

Nå er jeg vel litt fordomsfull her, så jeg må bare beklage hvis trådstarter faktisk har halvveis peiling på data.

Først av alt så synes jeg det å bruke fjorten tusen på en "gaming-pc" når du er 14 er et dårlig kjøp. Du vet ikke om du lenger har tid til å game eller har lyst lenger og du føler de 14 lappene du sårt trengte til noe ble brukt til en pc som bare står der. Og det som er når du investerer i en data er at bare en måned etter du har kjøpt din superdupre pc til fjorten så får du den for ni-ti tusen og noe nytt og bedre har kommet på markedet. Dessverre.

Men få noen som er oppdaterte til å hjelpe deg å sette sammen en skikkelig pc. Fordi jeg har en merkelig følelse at dataen din er noe unødvendig dyr.

 

Edit: Og nei, det er ingen magitriks som tryller fram 14 tusen kroner. Du må jobbe.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg brukte 16tusen på dataen og skjermen min.. har aldri vært mer fornøyd.

 

"Og det som er når du investerer i en data er at bare en måned etter du har kjøpt din superdupre pc til fjorten så får du den for ni-ti tusen og noe nytt og bedre har kommet på markedet."

 

Hvis man følger litt med så ungår man det veldig ofte.

 

Regner også med at han lager en tråd og spørr på data delen av forumet før han skal kjøpe den uansett.

 

Men hvorfor diskutere om den dataen hans til 14 500 er nødvendig? han spørr om hvordan han tjener penger ikke om PCen er verdt det..

 

@ Rakner: når han skal ha tatstaur mus, skjerm osv så blir det også noen lapper ekstra.. så regner groft at selve maskina blir rundt 10 -11 tusen ;)

Lenke til kommentar

Jeg sier bare at hvis han ikke har noenlunde peiling på data så kan en lett bli lurt til å kjøpe dyre, men nesten utdaterte varer. Og det går ikke lenge før du føler deg dum som brukte alle pengene du hadde spart på en pc.

Hadde jeg vært tradstarter så ville jeg kjøpt en pc som drar de spillene jeg spiller og hvis det kommer et nytt spill den ikke drar eller han føler han trenger en bedre maskin så er det bare å bytte ut noen komponenter for eksempel.

Han er også 14, så hvis han selger macen så har han ingen bærbar til videregående.

Lenke til kommentar

OT: man får da laptop på alle vidregående skoler i norge? eller er jeg helt på jordet nå?

Er slik i hedmark vertfall..

Du får støtte på noen tusenlapper og hvis du har dysleksi eller noe sånt så får du vel et par tusenlapper mer. Tror jeg, i hvert fall.

 

Zhensic: Da ser det ut som du greier deg fint.

Bare husk at du snart vil ha lyst til å kjøpe en bærbar hvis du selger macen. Og hvis du ikke selger den så kan det vel også hende den er ganske utdatert til du begynner på videregående.

Lenke til kommentar

Ikke selg MacBooken din, det vil du angre på - det er utrolig kjekt å ha en skikkelig bærbar til disposisjon. Selg da heller PS3-en, men kun om du ikke bruker den noe særlig - eller pleier å spille sammen med andre, da vil du fort angre deg.

 

Ellers er det sikkert noe annet du kan selge, alle monner drar.

 

Rart ingen andre har fortalt deg dette, men Komplett er langt fra å være den billigste nettbutikken. Jeg husker jeg kjøpte mye derifra selv når jeg selv begynte på videregående, men det er mange mange år siden, og markedet har forandret seg veldig siden da. Det er blitt langt flere konkurrenter, og man må da prøve å finne det stedet som blir billigst og best.

 

Av egen erfaring de siste årene ligger Komplett som regel minst flere hundre kroner over i pris - i forhold til f.eks. Amentio.

 

Strategi: Sammenlign med forskjellige butikker, og finn den ene av de som både har flest av de delene du ønsker deg OG som gjør det billigst for deg OG som har de greieste alternative deler til de du vil ha - men som ikke er inne på (fjern)lager. (Begynn med å titte på Prisguiden.no).

 

Tips ellers:

  • (Veldig overdimensjonert) PSU, Hovedkort og Minne er virkelig de komponentene du bør velge med omhu (CPU og GPU er som regel åpenbare valg), og da tenker jeg på valg av riktige merker, teknologier og kompatibilitet. Du bør absolutt lese andres erfaringer og danne ditt eget bilde, og generelt: styr unna den billigste dritten.

  • Og velg et romslig, enkelt og rimelig kabinett fra f.eks. Microplex.

  • Og gå gjerne i forskjellige butikker for å få føle forskjellige tastatur & mus. IKKE kjøp kun ved å titte på bilder!

  • Og kutt ut alt ekstra dilldall som du bare kanskje trenger.

Om du ikke bruker huet her havner du fort i samme suppa som alle de tusen idiotene på FINN som har bygd seg dyre PC-er, men som så må selge de fordi det ble kjøpt dårlige jalla komponenter og som plutselig er ubrukelige når man skal spille nyere spill, uten å måtte ta dyre oppgraderinger.

 

Du har garantert sett annonsene: "SUPER PC som DRAR BF2 og blablabla!", der maskinen har all den feilvalgte maskinvaren, ser ut som et oppyntet juletre, med alt slags rart fiksfakseri (SKROT!) som ikke er kompatibelt med noe som helst, og som bare genererer blåskjermer.

 

Med å bruke huet mener jeg at du trenger å gjøre research-en grundig, studer detaljene!

(Jeg satt og googlet i hele januar når jeg kun bestemte meg for å kjøpe ny mobiltelefon(!)).

 

(Om jeg skulle ha bygd en ny stasjonær PC idag (Gaming/Desktop) hadde jeg begynt med å finne et av de dyreste ASUS-hovedkortene og en virkelig god CPU, også tatt det derifra...)

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør, for gudsskyld, ikke finn på å kjøpe interne deler litt og litt iallefall. Mus, headsett, tastatur, kabinett og til dels strømforsyning er ok, men ikke finn på å kjøpe CPU en mnd. og HK neste... Utviklingen går for fort og prisene synker like fort.

 

Hvis du må spare over lengre tid, så ikke regn med at den handlelista du satte opp nå er gyldig når du endelig får penger i lomma. Du må kjøre en løpende vurdering på hva du skal kjøpe og prisen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Våren er jo konge sesong da.. Folk skal ha rakt løv, hus malt, gårsplass feid, biler vasket, dekk skiftet osv.

Jeg bytta dekk på nesten alle bilene i blokken jeg bor i når jeg var 14-15 år. Alle gamlinger digger å slippe å gjøre dette, og du tjener bra om du legger deg på ca halv pris av et dekkverksted. =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg er en ivrig gamer på 14 år , har lenge tenkt på ny pc , har nå en macbook og det er litt begrenset hva spill man kan spille : /

Jeg har da vært på komplett.no og lagd meg en handleliste som jeg etterhvert skal kjøpe. Denne handlelisten koster ca 14,5 k , så det jeg lurer på er om noen har noen seriøse tips til hvordan jeg kan spare og tjene penher ? jeg er villig til å selge ting og tang som jeg har f.eks macbooken, ps3 slim og diverse andre ting. Håper noen har noen bra tips, på forhånd takk!!

 

 

 

Thomas :)

 

Hvor mye skal du ha for PS3-en? :p

Svar på melding så jeg finner svaret igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...