Gå til innhold

[Hjelp] Heve kjøp når reparasjon er umulig?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min bærbare pc ble levert til reparasjon for overopphetting innenfor garantiperioden. Da jeg fikk den tilbake (etter garantiperioden) fungerte pc ikke i det hele tatt (svart skjerm). Jeg leverte den til reparasjon noen dager senere. Det tok over en måned før jeg fikk beskjeden om at den ikke kunne repareres, og at jeg nå hadde et valg mellom tre pcer som erstatning.

 

Ingen av disse faller i smak hos meg, så jeg lurte på om jeg har rett til å heve kjøpet i dette tilfellet?

 

Ps. jeg prøvde å legge dette frem for selgeren (elprice), men forslaget ble fort feid av banen.

Det kan godt være jeg får snakket meg til flere alternativer, men jeg vil helst slippe å måtte komme i kontakt med dem igjen, pga. gjennomgående elendig service.

 

Tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... jeg fikk beskjeden om at den ikke kunne repareres, og at jeg nå hadde et valg mellom tre pcer som erstatning.

 

Ingen av disse faller i smak hos meg, så jeg lurte på om jeg har rett til å heve kjøpet i dette tilfellet?

Er de tilsvarende (ydelse) som den du hadde? Hvis svaret er JA har du ikke krav om å heve kjøpet. Selger har rett til omlevering.

Lenke til kommentar

Tja, det å tolke "leverer tilsvarende ting" til å kun gjelde ytelsen vil jeg si er veldig snevert. Det finnes heller ingen holdepunkter for at man kan tolke bestemmelsen så snevert heller.

 

Med tilsvarende ting så menes det ikke at det trenger å være samme produkt, men at utseende, ytelse og andre egenskaper er likt.

 

Har man en rød pc som man leverer inn og tilbys en svart pc, er ikke dette tilsvarende ting. Hva som spilte inn med valget av pcen er også veldig viktig, ville man ha lydutgang i front og den nye modellen ikke har det så kan det også være av en slik forskjell at det ikke er tilsvarende ting.

Lenke til kommentar

Pcene de la frem som erstatning er helt kurante i forhold til ytelse. De er vel til og med litt bedre enn min forrige.

 

Som jeg ser det er det stort sett opp til meg og hvor stor ståpå-vilje jeg har, som bestemer om jeg får hevet kjøpet. Møter jeg opp og sier at grunnen til at jeg valgte den (gamle pc) var fordi den var svart, hadde to usb utganger på høyre siden, inkluderte et spesifikt program, osv. og truer med klage til forbrukerrådet; så vil det vel gå?

 

Uansett, hverken tørr jeg eller har samvittighet til dette, da erstatningpcene er, i all ærlighet, godkjente. Skulle bare ønske jeg kunne slippe å forholde meg til den butikk-kjeden :thumbdown:

 

Stemmer det jeg skrev over?

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du skal spekulere i forbrukerkjøpslovens muligheter (les: lyve) for å heve kjøpet?

 

Bare til info, husk at ved heving så kan selger kreve nyttefradrag, 20% pr år. Du skal ha igjen renter fra kjøpsdato, men summen du får igjen vil være redusert med ca 10-15% pr år du har hatt pcen.

 

Hovedpunkt er at NEI, du har ikke rett til å heve kjøpet om selger kan levere tilsvarende ting.

 

Skjønner egentlig ikke at du spekulerer i dette her - du har FLAKS! Pcen din gikk i stykker - du får en bedre en uten å betale noe som helst. Mer enn du har krav på tilogmed.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du skal spekulere i forbrukerkjøpslovens muligheter (les: lyve) for å heve kjøpet?

 

 

Skjønner at det blir tolket sånn. Er mer interessert i hvordan loven fungerer.Jeg kommer til å kreve en god del av pcene, men vil ikke lyve om delens betydning for meg.

F.eks. vil en detalj som at pcene ikke har S-video utgang, være nok til at jeg ikke godtar erstatningen(dette er tilfellet). Gir det meg muligheten til å heve kjøpet, så vil jeg selvfølgelig gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...