Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS stilte seg tilbake til gammel versjon


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Systemet mitt:

 

Hovedkort: GIGABYTE GA-P55M-UD2 P55 S-1156 M-ATX

Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3

Harddisk: HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB

Grafikkort: ASUS RADEON HD5770

Prossesor: INTEL CORE I5 750

Trådløs: D-Link RangeBooster N USB Adapter DWA-140

Tastatur: MICROSOFT WIRELESS LASER DESKTOP 6000 V2 USB

OS: Win 7

 

 

Jeg opplevde et merkelig problem igår. Da jeg prøvde å slå på maskinen (fra sleep mode) fikk jeg ikke noe annet enn svart skjerm selv om vifter og alt på maskinen gikk som det skulle. Holdt da inne powerknappen til den slo seg av og prøvde å slå den på, på nytt. Begynnelsen av oppstarten gikk greit, men da windowslogoen med teksten "Starting Windows" var gjort seg ferdig, var det tilbake til svart skjerm.

 

Startet maskinen på nytt og prøvde repair mode som dukket opp på bootmenyen. Windows søkte etter feil med beskjed om at eventuelle feil skulle forsøkes å rettes automatisk. Fikk så en "popup" med spørsmål om jeg ville rulle maskinen tilbake til et punkt da den fungerte. Svaralternativene var "OK" og "Cancel". Jeg valgte Cancel for jeg ville se om jeg klarte å fikse det på en annen måte. Feilsøkingen fra Windows fortsatte i noen minutter, og så fikk jeg beskjed om at Windows ikke fant noen løsning.

 

Tok da ut den trådløse adapteren (som har forårsaket problemer før), og da startet jaggu maskinen helt fint. Det merkelige er at jeg løste lignende problemer med adapteren tidligere ved å oppdatere bios for en del uker siden.

 

Startet maskinen på nytt nok en gang og kikket i bios, og da er den plutselig tilbake til gammel versjon! Hva har skjedd her?? Har windows rullet maskinen tilbake til et tidligere punkt selv om jeg ikke godkjente det?

 

BIOS-versjonen jeg har nå heter F3, men den jeg hadde intill igår heter F7. F7 er en betaversjon, men har løst mange av problemene jeg hadde med den trådløse adapteren og skjermkortet mitt. Jeg har riktignok hatt et par blåskjermer innimellom, men ikke noe mer.

 

Noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

BIOS-versjonen jeg har nå heter F3, men den jeg hadde intill igår heter F7. F7 er en betaversjon, men har løst mange av problemene jeg hadde med den trådløse adapteren og skjermkortet mitt. Jeg har riktignok hatt et par blåskjermer innimellom, men ikke noe mer.

 

Noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd her?

 

Hmm

 

Høres ut som korrupt bios, og at den har koblet over til backup bios.

Hovedkortet ditt har Dualbios.

Du må nok i så fall installere F7 bios på nytt.

Endret av 3rd_SQD
Lenke til kommentar

Takk for svar 3rd_SQD!

 

Så jeg har altså hatt griseflaks med at jeg har dualbios? Jeg var jo skeptisk til dette med å oppdatere biosen, men det var liksom siste utvei for å få ordnet de problemene jeg hadde.

 

Nå ser jeg at det er kommet en F8-versjon, så jeg får prøve den. Kan ikke se noe om at det er en beta heller.

Lenke til kommentar

Takk for svar 3rd_SQD!

 

Så jeg har altså hatt griseflaks med at jeg har dualbios? Jeg var jo skeptisk til dette med å oppdatere biosen, men det var liksom siste utvei for å få ordnet de problemene jeg hadde.

 

Nå ser jeg at det er kommet en F8-versjon, så jeg får prøve den. Kan ikke se noe om at det er en beta heller.

De fleste nyere hovedkort har en eller annen form for dualbios eller recovery fra flash.

På mitt Rampage Extreme har jeg to bioser, som jeg kan veksle med for enten backup eller OC profile på den ene og standard på den andre.

 

Prøv den nyere biosen du :yes:

Kan jo også hende at det er noe i veien med adapteret dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...