Gå til innhold

Disiplinærsak grunnet uvitende forsøk på svindel


Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i 1 år der jeg fikk vanlig lønn fra selskapet. Etter nyttår måtte jeg gå over til rehabiliteringspenger(også kallt attføringspenger) fra NAV, men i Januar og Mars fikk jeg også vanlig sykelønn fra selskapet.

 

Jeg sa ifra til IA-kontakt at jeg hadde fått støtte i fra NAV og da fikk jeg vite at det ikke var lov å ta imot penger fra NAV og selskapet. Det er snakk om at jeg fikk utbetalt 50.000 for mye. Jeg visste ikke at jeg var pliktig til å si ifra, og nå har jeg blitt innkallt til et møte der har laget de muligens disiplinærsak på meg.

 

På møtet har jeg sjansen til å forklare meg og de vil vurdere om de skal iverksette en disiplinærreaksjon.

Jeg er bekymret for om jeg vil miste jobbe eller bli politianmeldt. De sier jeg har bevisst holdt informasjon tilbake.

 

Hva bør jeg gjøre og hva kommer til å skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kom her og si at du ikke visste hva du drev med.

Du blir selvsagt anmeldt(Nav anmelder alle saker som har med svindel av trygd å gjøre...

Og når beløpet er på 50k så er det 100%...

og vis politiet har lite å gjøre så kan dette ende i retten.og der får du krav om å betale tilbake og betinget fengsel,kanskje samfunnstraff..

ikke noe å stresse med.

Lenke til kommentar

Så du mottok både penger ifra firmaet du jobber hos og NAV?

 

Du tenkte aldri at dette var noe rart da?

 

Men hvis det er slik at det var du selv som varslet om dette så burde det vel tale til din fordel. Men det blir fort verre hvis NAV finner ut at du mottok penger ifra dem som du ikke hadde krav på, da vil du garantert bli anmeldt. Men hvis jeg har forstått deg rett så er det vel omvendt, at du mottok penger ifra firmaet som du ikke hadde krav på?

Lenke til kommentar

Om det du sier stemmer så virker det for meg som om firmaet du jobber hos har regelrett driti på leggen, de burde vel være klar over at du går over på attføringspenger og ikke sykelønn fra dem.

 

Nå har jeg aldri fått sykelønn eller noe selv, så om det er sånn at den ansatte selv må melde fra til firmaet sitt om anliggende så stiller du vel heller svakt.

 

Stå på ditt, du har selv meldt ifra om det og de kan ikke bevise en skit utover det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selskapet oppdaget at jeg fikk atføringspenger fra NAV og sykelønn fra bedriften for kun 2 måneder. Men jeg sa meg med en gang villig til å tilbakebetale lønn uten spørsmål. Jeg visste ikke at det hadde skjedd en feil før da.

 

I Januar var jeg i arbeid 1 måned for å prøve å komme tilbake i arbeid. Da førte jeg timer fordi jeg fikk besjed om det. Jeg var veldig fokusert på å bli frisk igjen. I februar ble jeg sykere og måtte gi meg.

 

Allikevel trodde jeg det var en årsak til at jeg fikk lønn i januar. Jeg hadde tross alt jobbet, og så fikk jeg heller ikke rehabiliteringspenger for Januar før 6.februar. Bedriften har ikke informert meg godt nok om hva en som er sykemeldt skal gjøre og hva han er pliktig til.

 

I februar visste ikke at jeg hadde fått lønn fordi jeg ikke forventet det. Tenkte at jeg skulle leve på NAV og ikke på selskapet. Først i Mars var jeg på et møte med bedriften der de fortalde meg at jeg hadde fått lønn for Januar og Februar. Nå er lønnen min stoppet og jeg tar kun imot atføringspenger fra NAV.

 

Allikevel, jeg er kun en lærling som ikke er kjent med prosedyrer, rutiner og plikter i selskapet. Har vært sykemeldt i mer enn 1 år og hatt fokus på å bli frisk fremfor å bli rik.

 

Har fått anklage på meg fra selskapet om at jeg har prøvd å fått økonomisk vinning med lønn fra både NAV og bedriften.

 

Desverre er det ikke alltid sannheten som teller, men hvordan en sak fremstår. Jeg mener å ha fortald sannheten, men bedriften kan allikevel velge å igonerere den og kvitte seg med meg.

 

Jeg har iallefall vært ærlig og sagt at jeg har gjort en feil. At det som har skjedd ikke var bevisst fra min side og at jeg handlet i god tro.

 

Det verste er at jeg allerede har fått en muntlig advarsel tidligere. Så de har noe på meg fra før av.

Lenke til kommentar

Det er et rent tap for bedriften og er nok på toppen av hva det verste du kan gjøre i en bedrift, selv om det ikke nødvendigvis var meningen. Bedrifter pleier å vurdere utifra holdninger, hvis du allerede er mistenkt for underslag og har en tidligere advarsel så ser det mørkt ut. Personlig ville jeg sagt opp personen så fort som mulig, selv om det ikke var etablert hva som egentlig skjedde. Da kun for de unødige tapene som ble påført bedriften i en slik diffus sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...