Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømforsyning som har tatt kvelden?


Anbefalte innlegg

Pc'en min har blitt litt rar i det siste. Når jeg slår på strømmen (bryter på et grenuttak) så lyser på-lampen konstant i ca et min, så begynner det å blinke kjapt og så saktere og saktere, til slutt så lyser den ikke. Først da kan jeg skru på pc'en min.

 

Og så har jeg fått blåskjerm i det siste, hvor pc'en restarter rett etter på. Da får jeg denne feilmeldingen etter den har startet opp:

bluescreen.jpg

 

Har mistanke om at det er strømforsyning som har tatt kvelden, noen som vet hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, veldig artig å vente nesten 5 min før jeg får startet pc'en... Men ja litt rar feil det kan man si.

 

Jeg bruker XP 64bit, driver og nedlaster SP 2 mens jeg skriver dette. Finnes ikke SP3 til 64bit.

 

Må ærlig spørre hva vil hardwaren min hjelpe med problemsøkingen? Hvilken rolle spiller det om jeg har PSU A eller B? eller Hovedkort A eller B?

 

Men ja her er min hardware:

 

Tagan Turbojet TG900-U95 (900W)

MSI K9N SLI

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6400+, 3200 MHz

To pakker med Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4, (2brikker)

NVIDIA GeForce 8800 GTS 512

Onkyo Wavio SE-90PCI lydkort

2 x Samsung SpinPoint F1 1TB

Seagate Barracuda 1.5TB

 

Jeg tror det er enten HK eller PSUen som det er noe galt med. Kan ikke se hvordan harddisk, CPUen, minnene eller skjermkortet kan forårsake problemer med oppstart.

 

Angående blåskjermen, så _tror_ jeg at det er en av symptomene til samme problemet som forårsaker oppstarts problemet.

Lenke til kommentar

For det første; det er alltid en fordel å vite hvilken hardware og OS du har fordi dette gjør det lettere for medlemmene i forumet å finne løsning på slike problemer. Noen problemer kan være forbundet med spesifikke hovedkort, PSU, skjermkort etc mens andre kan være rene OS relaterte problemer. Så hvis vi ikke vet hvilken hardware og OS PCen har, er det mye vanskeligere å hjelpe.

 

Har du strømmen til PCen slått av når du ikke bruker den? Jeg for min del slår aldri av strømmen til PCen (PSU) med mindre jeg skal skifte noe hardware, ellers står PCen med strøm hele tiden slik at hovedkortet har spenning hele tiden. Når du slår av strømmen via PSU eller til PSU, får ikke hovedkortet stand-by spenning, BIOS og CMOS får da kun strøm/spenning fra batteriet på hovedkortet.

 

Etter det jeg kan finne ut er den PSUen din bra, så jeg tviler på at det er den som lager problemer. Dessuten går alle kabler som har med powerknappen på selve PCen via hovedkortet, så er det problemer, så ligger de mest sannsynligvis på hovedkort.

 

Har du siste BIOS versjon for det hovedkortet? MSI har nye oppdateringer for BIOS, så du bør kanskje sjekke siden til MSI og se om du har siste BIOS. Det kan hjelpe på mange måter fordi nyere BIOS kan ha en fiks for ditt problem. Har du K9N SLI Platinum finner du BIOS oppdatering her, har du K9N SLI V2 finner du dem her.

Lenke til kommentar

takk for hjelpen. Ja jeg slår av styrømmen til pc'en, ellers så lager den en svak summetone, noe ala gamle tv'er. Og siden jeg har pc'en på soverommet så er det veldig plagsomt om natten.

 

Jeg har gjort det sånn i snart ti år med forskjellige pc'er så ser ikke helt hvorfor det skulle vært et problem.

 

Ja jeg har siste BIOS oppdateringen til hovedkortet.

 

Så du tror at det er mest sannsynlig at det er hovedkortet som har tatt kvelden?

Lenke til kommentar

Tja, sikker jeg er ikke i det hele tatt. Det som jeg synes er litt rart er at det kommer en summetone fra PSUen når PCen er slått av, men PSUen har spenning. Kan ikke huske at det kommer eller har kommet fra noen av de PSUene jeg har hatt i mine PCer. Og det har blitt en del PSUer opp gjennom årene.

 

Den enkleste måten å finne ut om det er noe galt med hovedkortet eller strømforsyningen, er å prøve en annen strømforsyning hvis du har mulighet til det. Skjer det samme, så kan du nok mistenke hovedkortet. Forsvinner de symptomene at på-lampen lyser for så å blinke og til slutt slå seg av, er det nok PSUen som er dårlig.

 

Jeg kan ikke komme på annen måte å sjekke dette på dessverre. :dontgetit:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Det er helt normalt at spolere kan gi fra seg lyd, optimalt er det ikke men det forekommer.

Ofte tegn på dårlige valg av komponenter der.

 

Det jeg lurer på :

 

1 : Får du POST med en gang? Dvs kan du gå inn i bios rett etter at du har slått på pcen?

2 : Er det selve innlastingen av XP som går tregt? I såfall kan det være hard disker som er problemet. Har du sjekket S.M.A.R.T status på disse? Crystaldiskinfo funker bra der.

3 : Skjer problemene under spilling eller bruk av grafiske applikasjoner? Da bør du prøve å bytte skjermkortdriver.

Lenke til kommentar

nei tenkte selv at det må foregå slik. Har noen gamle strømforsyning liggende, hvor kraftig PSU trenger jeg for å kunne starte pc'en? edit: Etter jeg har slått på pc'en så får jeg helt vanlig oppstart hvor jeg trykke del for å gå inn i BIOSen. Innlasting av XP går helt fint, den er litt tregere når den har kommet inn i XP med å starte programmer, men det er fordi det er på tide med en liten rensing. Start lys problemet skjer kun før jeg starter selve pc'en. Blå skjerm får jeg uten av å presse pc'en i det hele tatt, det har skjedd når jeg har sett på filmer/Serier og når jeg kun surfer på nett. Det er derfor jeg tror at det har noe med strømmen. Siden pc'en blir ikke noe særlig varm og det skjer helt tilfeldig, uten at jeg presser pc'en.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...