Gå til innhold

Hva er bra med konservatismen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg sitter og funderer over hva som er "bra" med konservatismen. Jeg skjønner ikke hvordan man kan sette tradisjon og arv fremfor logikken og fornuften? Hvorfor vil konservatismen tviholde på det konstitusjonelle monarkiet, det gir jo ikke mening. Jeg forstår at konservatismen var en reaksjon på den franske revolusjon, men er det ikke på tide at vi tyr til fornuften og ser fremover?

 

Hvis dere klarer å argumentere for de positive eller negative sidene ved denne holdningen/ideologien hadde det vært fint :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes i hovedsak to typer konservatisme:

 

(1) Den som er mot endring

og

(2) Den som ønsker et samfunn som kan vare

 

(1) er det folk flest forbinder med konservatisme, og denne setter altså tradisjon og arv svært høyt. Tilhengere av (2) ønsker et bærekraftig samfunn (et samfunn som konserveres) og vil typisk være for drastiske endringer av dagens samfunnsstruktur.

Lenke til kommentar

Det finnes i hovedsak to typer konservatisme:

 

(1) Den som er mot endring

og

(2) Den som ønsker et samfunn som kan vare

 

(1) er det folk flest forbinder med konservatisme, og denne setter altså tradisjon og arv svært høyt. Tilhengere av (2) ønsker et bærekraftig samfunn (et samfunn som konserveres) og vil typisk være for drastiske endringer av dagens samfunnsstruktur.

 

Jeg er mest enig med nummer to, men med hint av nummer en. Et stabilt og bærekraftig samfunn er og blir alfa omega, selv med sine små bakdeler.

Lenke til kommentar

Det handler om dem som ønsker å bevare normene i samfunnet slik de er. Mye fordi at de nye normene som kommer fra feks arabia ikke etter min mening fører noe positivt med seg i samfunnet i det norske samfunnet.

 

 

Feks burde aldri homofile få lovt til å få barn, men det er en annen debatt, men her har jo faktisk jeg og muslimene noe til felles.

Lenke til kommentar

Hvordan har konservatismen fungert i praksis? Da tenker jeg på historiske og evt. aktuelle eksempler på dette. Konservatismen som "konservatismen" har vi nok aldri sett i sin "rene" form, da konservatismen i seg selv ikke sier så mye den økonomiske politikken. Kanskje er det derfor vi som regel ser "liberalkonservative" Høyre, altså at det må være et begrep/ord før konservatisme for at det skal ha politisk betydning.

 

Kom med flere eksempler om hvordan konservatismen og gjerne med retninger innenfor konservatismen. Vi har jo et godt eksempel, Høyre som innad i partiet er delt inn i flere fraksjoner, fra liberalkonservativ --> verdikonservativ og en liberalistisk fraksjon. Vi har også sett de ulike motsetningene, bl.a med Kåre Willoch som er verdikonservativ.

Lenke til kommentar

Det handler om dem som ønsker å bevare normene i samfunnet slik de er. Mye fordi at de nye normene som kommer fra feks arabia ikke etter min mening fører noe positivt med seg i samfunnet i det norske samfunnet.

 

 

Umm, da tror jeg at du har misforstått litt av tanken bak konservatisme som politisk ideologi. "Forandre for å bevare", konservatismen er i seg selv ikke mot forandring. Endringer er nødvendige hvis en skal kunne bevare det som er verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar

Mange konservative er nok rett og slett livredde for forandring, fordi de trives med hvordan de har det i dag og ikke er villige til å risikere en forverring av egen situasjon for å hjelpe andre. Ellers baserer det seg mye på at slik vi har det i dag beviselig fungerer, som er et godt argument i seg selv med mindre det faktisk ikke fungerer. Det er en god holdning å ta utganspunkt i, men tas ofte alt for langt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mange konservative er nok rett og slett livredde for forandring, fordi de trives med hvordan de har det i dag og ikke er villige til å risikere en forverring av egen situasjon for å hjelpe andre.

Stemmer. Ofte bruker konservative enorme menger makt og penger for å holde sjakk matt eller vri ting til sin fordel. =)

Lenke til kommentar

Ser en på samfunnet som en helhet, kan konservatisme ha den fordelen at den sikrer stabilitet. Hvis store samfunnsendringer skjer for fort, kan dette føre til et mer ustabilt samfunn på kort sikt. Tenk hvis vi plutselig innførte en veldig liberal politikk ovenfor alkohol, i forhold til å gradvis oppmyke denne politikken.

 

På den andre siden kan konservatismen også være et hinder for nyttige samfunnsendringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...