Gå til innhold

Intel i7 930 til 3,6 GHZ


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er relativt fersk når det gjelder overklokking. Har lest litt rundt på nettet og det ligger noen guider for å overklokke i7 930 men ønsker å få flere gode tips til oppsett.

 

Ønsker å overklokke prosessoren fra 2,8 ghz til feks 3,6 ghz. Har lest om folk som klokker til 4,2 men ser ikke helt hensikten foreløpig.

 

Mine systemspecs er som følger

 

HOVEDKORT: ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

PROSESSOR: Intel Core i7 930 Quad Core, 2.8Ghz

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB (3x2)

SKJERMKORT: PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0

SYSTEMDISK: Corsair SSD Performance P64 2,5" SATA2, read/write 220MB/180MB sec

CPU-KJØLER Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

OS: Windows 7 Home Premium ENG, 64bit

KABINETT: Antec P183 Advanced Midi Tower Sort

KABINETTKJØLING: 1x120mm Topp, 1x 120mm foran, 1x80mm bak, 1x120mm intern

LAGRING: 1 stk SG 1000GB SATA, 1 stk WD 500GB SATA, 1 stk SG 250GB SATA, 1 stk SG 200GB SATA, 1 stk SG 160GB ATA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går bare inn i bios, setter volt innstillingene å klokkefekvensen. Husk å ikke bruk Auto instillingene. Sjekk hva de andre har klart. Ta en 2-3 Mhz FSB av gangen, des mindre av gangen er sikkere.

 

Vi kan ikke garantere, at noen av komponentene kan bli skadet eller ødlagt. Men du bør alltid ha noe å gå på, så du bør vel klare en 200-300 mhz, uten å ødlegge prosessoren/hovedkortet.

 

Viktigste er å sjekke tempraturer og sette volt, slik at ikke volten blir for høy.

 

I følge http://ark.intel.com/Product.aspx?id=41447 VID Voltage Range 0.800V-1.375V bør du ikke gå over denne volt styrken siden da er sansynligheten større at prosessoren rykker. Lavere volt er bedre, så sant maskinen er stabil. Men tror du må minst ha en 1.2 volt uten overklokking, men det kan du sjekke i f.eks hardware monitor står som regel som cpu vcore.

 

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB ser ut som har 1.65 volt. Så ikke bruk høyere verdier en det, muligens kompentene tåler litt mer, men levetiden blir en del redusert.

 

Skjermkort er det enkleste å overklokke, som regel mindre sansynlig kan gå i stykker, men man skal altid være forsiktig.

 

Ved prosessoroverklokking bruk f.eks prime 95 i minst 3-5 minutter, om det feiler, så sett klokkehastigheten ned. Ellers kan du sette opp så frekvensen til det feiler.

 

Ved svart skjerm koble fra strømen og prøv å ta ut bios batteriet på hovedkortet i noen minutter, du kan forsøke å slå på maskinen, for å få tømt resten av strømen i maskinen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å som han LMH1 sier angående prime, så bør den kjøres 24 timer for å sjekke om pcen er stabil me den klokken du skal ha.

 

Med den kjøleren du har så skal du nå fint klare 4 GHz uten problem :)

 

Å som sakt lengre oppe, les hva andre har gjort ;) Så får du en liten pekepinne :)

 

Å ingen komponenter klokker likt, husk det.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noken som har klart å drepe hovedkort/cpu/ram med overklokking?

Eg har prøvd litt av kvart med min relativt gamle Q6600 no i det siste, men den har alltid våkna til live igjen.

 

Skulle den ryke så er det uansett på tide med ein oppgradering av maskineriet.

 

Det er berre å køyre på!

Lenke til kommentar

hehe.. jaja jeg får vel prøve meg litt frem. Uansett så blir det ikke noe i nærheten av NM i overklokking på meg :-) . Jeg synes bare det er kjipt å betale masse penger for en rå pc som i utgangspunktet har fartssperre. Det er litt som å kjøpe 50cc moped - masse avgifter med inkludert fartsperre. Nei, vi får vel trimme litt ja.

Lenke til kommentar

Jeg har klokket i stykker et XFX 680i kort, men det er alt.. ALDRI klart å kverke en prosessor.. De har jo innebygde sperrer for makstemperatur..

 

Jeg har klart 4,2 GHz med min i7 920, men denne var fra tidlig batch og måtte ha 1,408V for å klare dette. Kjører på 3,6 GHz til daglig og det klarer den på 1,3275V i BIOS som gir ca. 1,31 i cpu-z. Minnet mitt kjører da på 1200 MHz siden BCLK er på 200 og valgene på multiplier på RAMen bare er 6, 8 eller 10. RAMen min klarer ikke 200x8=1600. Det er bare vanlig DDR3 1333 MHz.

 

Sett BCLK til 200 og multiplier til 18. Volt til 1,25 først. Føl deg frem til hva som er stabilt i Prime95. Øk litt og litt til du har et stabilt system. RAMen din kjører jo på 1600 så den setter du da manuelt til 8 multiplier og lar volt stå uendret. Den vil da kjøre på 1600 MHz. Du må også huske på å øke volt til QPI/VTT. Dette er den gamle FSB som og trenger litt mer volt når du overklokker siden du øker hastigheten på denne busen.

 

Overklokking er selvfølgelig ikke uten risiko, men passer man på temperatur så skal det som regel gå greit. Men risikovurderingen ligger helt og holdent i dine hender.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...