Gå til innhold

  

56 stemmer

  1. 1. Hvilke alternativer beskriver best din situasjon

    • Ansatt i firma som benytter Python til interne løsninger
      8
    • Ansatt eller selvstendig som utvikler kommersielle løsninger
      2
    • Ansatt eller selvstendig som utvikler skreddersydde løsninger
      7
    • Deltager i Open Source-prosjekter
      9
    • Utvikler til hobbyformål
      34
    • Student med IT-relaterte fag
      27
  2. 2. Hva bruker dere Python til?

    • Web scripting
      17
    • Annen scripting
      31
    • Standalone applikasjoner
      39
    • Utvikling av rammeverk og eller biblioteker for Python
      9
  3. 3. Bruker dere rammeverk som f. eks. Django eller Pylons?

    • Ja (Spesifiser gjerne i en post)
      20
    • Nei
      36
  4. 4. Bruker dere et IDE eller bare en editor?

    • Bruker alltid et IDE (Spesifiser gjerne i en post)
      9
    • Bruker IDE når det trengs
      18
    • Bruker bare en editor
      29


Anbefalte innlegg

Det ser ut til at et av mine prosjekter gir meg anledning til å fordype meg i Python (og etterhvert Django) så jeg tenkte jeg skulle finne ut litt om hvem dere andre som benytter Python her på forumet er. Post gjerne litt om dere selv, i tillegg til å svare på pollen.

 

For å starte med meg selv: Jeg er utvikler av yrke og har for tiden et enmanns firma. Mine kunder er i hovedsak andre utviklere som leier meg inn for kortere eller lengre prosjekter.

 

Det aktuelle prosjektet dreier seg om å "web enable" en applikasjon skrevet i et verktøy som ikke har de samme mulighetene for dette. Det dreier seg om å kommunisere med en web service, om å utstede og sende efakturaer, og til sist om å lage et web-grensesnitt mot deler av applikasjonen. Python applikasjonen vil altså være en mellom-mann mellom databaseapplikasjonen og web.

 

Det er mulig at spørsmålene avslører min manglende kunnskap om Python. Hvis noe virker merkelig så si gjerne fra... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utvikler skreddersydde webløsninger ved siden av studier. La min elsk på Python sensommeren i fjor og har ikke sett meg tilbake. Python har mange elskelige kvaliteter :)

 

Startet med Django og bruker det enda, men det ligger litt i kortene at vi skifter til Pylons på et tidspunkt.

 

 

Torkil

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg python til å lage små testprogrammer hvis jeg fort vil teste en teori, små programmer som skal rydde opp og holde styr på filene mine og egentlig det meste av script jeg trenger for enkle operasjoner hvor fart ikke er essensielt. Så jeg bruker python mest til eget bruk. Tenkte jeg skulle lære meg å kalle C/C++ rutiner via python også, og bruke python til å skrive testprogrammer for C/C++ programmene mine. Tror det hadde spart meg mye tid.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dere bytte til Pylons?

 

Geir :)

Django har fantastisk dokumentasjon, aktivt community, mange frie tredjepartsmoduler og kommer med et admin-interface. Man kan utvikle ting ekstremt raskt i Django, det blir feil å si noe annet enn at Django har vært en positiv opplevelse seks av sju dager :)

 

Men det er likevel noenting som gjør at vi må stikke fingeren i jorda. Djangos ORM har sine begrensinger og hvis man stadig "dukker ned" til SQL-nivå, hva er da poenget med et ORM? Django apps (moduler) er ofte ikke så "pluggable" som vi skulle ønske. Må iblant forke egne eller andres apps, noe som gir oss merarbeid i form av vedlikehold. Både ORM og forking av apps henger sammen, ofte må vi forke fordi vi har dukket ned til SQL-nivå. Hvis Djangos ORM gjør det du trenger "out of the box" er Django et fantastisk rammeverk.

 

Vi ønsker oss større grad av gjenbruk av kode, så vi undersøker Pylons. Dog, vi mister jo mye av det vi synes er stas med Django om vi skifter (admin-interace!). I tillegg har vi opparbeidet oss en del kompetanse som ikke nødvendigvis kan brukes med Pylons. Time will show, nå er det påskeferie først :)

Endret av TorkilG
Lenke til kommentar

Når det gjelder django ORM, så kan du se på å integrere sqlalchemy istedet. Artikkel : http://lethain.com/entry/2008/jul/23/replacing-django-s-orm-with-sqlalchemy/

 

Personlig har jeg byttet template motor fra django's til jinja2 på et prosjekt, og laget en liten shim imellom som gjør at man kan velge på en per-side basis hvilken motor som skal brukes. Vil tippe noe lignende er mulig med sqlalchemy (trolig med tap av django's admin interface).

Lenke til kommentar

Bruker python til det meste jeg gjør innen programmering.

Lager en del programmer jeg trenger,eller proskjeter jeg synes kan være gøy og lage.

Bruker wxpython som GUI og Gui2exe+inno-setup for enkeltstående applikasjoner i windows.

 

Har testet en del python web framework django,turbogear,web2py,pylons.

 

Synes python er et veldig bra språk,har brukt flere opp imellom årene.

Gjør ting mye enkelere enn de fleste språk,det er jo noe av poenget med et høynivå språk.

Det og optimalisere python med Cpython/Psyco er også rimlig greit.

 

Ønsker og sette meg mere inn i jython/ironpython.

Men python har så mange 3 part bibilotek at man finner som ofte hjelp trenger man det.

Se på PyPi

 

Mange smarte bedifter bruker python,google har sikkert de fleste hørt om bruker mye python.

Også youtube og spotify er skrevet for det meste i python.

http://www.spotify.com/int/about/jobs/software-engineer-backend/

http://kylecordes.com/2007/07/12/youtube-scalability/

YouTube is coded mostly in Python. Why? “Development speed critical”

Mange ser at utvikling tiden går ned mye python.

Youtube bruker psyco for optimalisering.

 

Editor: Komodo IDE.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Jeg har programmert i Python i nærmere ti år, og Python er vel det språket jeg føler meg mest komfortabel med, men jeg har dessverre aldri fått mulighet til å bruke Python heltid. Til daglig går det mest i Java for tiden, selv om jeg gjør mitt for å snike inn Python.

 

For tiden bruker jeg Python mest på privat basis. Nettsider og REST-apier er gjerne resultatene. Bruker helst Django, men har på mitt siste prosjekt brukt Google App Engine sitt webapp-rammeverk. Tålelig fornøyd med den løsningen. Faller vel muligens tilbake til Django på mitt neste prosjekt, jeg digger Django og har skrevet en del tredjeparts-applikasjoner som er å finne på Github.

 

Editor: Textmate selvsagt!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har først kommet inn i programeringens verden gjennom fysikk studier. Python var det første språket jeg lærte. I dag kan jeg Python og C++. Jeg har nok mest erfaring med Python, med kan C++ ganske bra også.

 

Jeg falt virkelig for programering når jeg begynte å ta fag om det for 1 år siden. Da ble programering en hobby ved siden av studier også. Har brukt Python 1 år nå, der jeg hadde det som fag i et halvt år.

 

Jeg bruker det nå for å utvikle grunnlegende verktøy til å simulere og beregne atomfysikk da jeg påbegynner mastergrad i atomfysikk til høsten. Kun i de tilfelle som krever enormt mye regnekraft og vil ta lang tid med python velger jeg C++.

 

Jeg skriver både Python og C++ som hobby (har ikke kombinert språk i ett prosjekt enda). Sommerprosjektet er å utvikle et fleksibelt og effektivt python biblotek eller sett med klasser og metoder. Tenker å prøve å lage en fysikk motor som kan brukes både til spill og til fysikk.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...