Gå til innhold

- Jeg kan ikke gå rundt å være redd... (å eller og?)


delfin

Å eller og?  

49 stemmer

  1. 1. Å eller og? Hva er riktig?

    • - Jeg kan ikke gå rundt å være redd
      16
    • - Jeg kan ikke gå rundt og være redd
      33


Anbefalte innlegg

Hentet fra en artikkel på dagbladet.no.

 

Her har noen kommentert at dette er feil, og at "og" er riktig å bruke i den setningen, altså

 

Jeg kan ikke gå rundt og være redd.

 

Jeg har hatt en liten diskusjon med en kompis angående dette, og jeg sto hardt på at "og" er det eneste riktige her. Jeg skal ikke gå så nøye inn på argumentasjonen min enda, så her er det fritt frem for å komme med forslag.

 

En av de på debatten skrev også dette:

 

Dette er faktisk ett av noen få tilfeller i det norske språk, der man får vege fritt "å" eller "og" Ingen av variantene er feil, ettersom denne oppgitte setningen binder sammen 2 verbale bisetninger.

 

Mitt veltrenede språkøre heller dog mest mot "og"-varianten :)

 

Og en annen skrev dette:

 

Kjære proff

 

Ser du ordet "rundt"? Det er en preposisjon, som du kanskje vet. Og da stiller det seg med ett litt annerledes.

 

Så, hva sier dere? Å eller og? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg har ennå ikke skjønt hvordan så mange nordmenn klarer å blande mellom "og" og "å".. Har bodd i Norge i 7 år nå og har aldri hatt noe problem med norsk gramatikk.. Ikke for å skryte, men jeg kan 6 språk, blant annet russisk, og der er det snakk om heftig gramatikk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er på grunn av de forbanna innvandrerne som snakker kababnorsk

Tosk. Svært mange kunne ikke forskjellen på "å" og "og" lenge før det kom særlig med innvandrere. Undersøkelser har for øvrig vist at det ofte er innvandrere som er de flinkeste i klassen. De har ofte en litt annen motivasjon til å gjøre en innsats enn giddeløs norsk ungdom.

 

Og du greide ikke engang å skrive kebabnorsk riktig.

Lenke til kommentar

Det er på grunn av de forbanna innvandrerne som snakker kababnorsk

Undersøkelser har for øvrig vist at det ofte er innvandrere som er de flinkeste i klassen. De har ofte en litt annen motivasjon til å gjøre en innsats enn giddeløs norsk ungdom.

Haha, ja merker jo det.. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...