Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

1 år gammel laptop blir tregere og tregere


Anbefalte innlegg

Har en laptop som er 1år gammel. I det siste har det gått tregere og tregere, og går nå irriterende tregt. Bruker laptopen kun til internett og er aldri inne på noen usikre internett side.

 

Noe jeg kan laste ned eller oppgradere eller noe så det kanskje går litt kjappere? Har ikke en fjerneste anelse på datamaskiner, vet såvidt hvor på-knappen er, og har ikke gjort noe med den siden jeg fikk den.

 

Trenger ting inn med te-skje og det fungerer ikke å prate data-språk til meg :innocent: Så gjerne god forklaring på hvordan, hva og hvorfor jeg gjør noe, så den vil gå kjappere. Så blir jeg glad! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt vann over hodet å prøve å mekke på datamaskinen, hvis du ikke har peil i det hele tatt? Jeg anbefaler å finne en mann/gutt med peiling. Kvinne for den saks skyld, men erfaringsmessig vet jeg at det er mangelvare...

 

Men uansett, her er noen tips:

 

1 - Last ned CCleaner. Når det er ferdig ned-lastet, dobbelklikker du på filen du lastet ned. Den skal hete ccsetup229.exe. Deretter er det bare å trykke "neste", "godta" og "neste". I vinduet du har oppe nå får du en del valg. Trykk vekk alle disse, utenom den øverste. Deretter er det bare å vente på at installasjonen er ferdig. Programmet skal legge seg på skrivebordet, hvor det bare er å dobbelklikke. Meningen med programmet er å rense windows for alskens overflødig søppel. I programmet; velg "analyser". Dette kan ta litt tid. Når den ser ut til å være ferdig trykker du "kjør Ccleaner", trykker "ok", og du er nesten ferdig. Deretter, velg "register" i menyen til venstre. Trykk på "søk etter feil". Når indikatoren gir beskjed om at den er ferdig, kan du trykke på "reparer merkede feil". Du kan velge å trykke på "nei" når den spør om å ta backup av registeret. Deretter kommer det opp en boks som gir deg tre valg. Har du over 200- 300 feil i registeret, kan det utgjøre en stor forskjell å rense systemet på denne måten. Velg "reparer alle merkede feil".

Forøvrig har Ccleaner en funksjon hvor du enkelt kan velge hvilke programmer som skal starte når windows starter, men det er litt mer komplisert.

 

2 - Sjekk at du har antivirus installert. Denne bør være synlig nederst til høyre. Hold pila over alle ikonene, så du kan se navnet på det aktuelle programmet. Hvis du ikke ser noen antivirusprogram, bør du installere et. Dette er i de fleste tilfeller gratis.

 

3 - Avhengig av hvilken versjon av Windows du kjører: trykk på startmenyen (eller windowstegnet nede til venstre). Hvis det er en liten boks nederst til høyre i menyen du nettopp åpnte, skriv defrag c:. Hvis det ikke er mulighet for dette, trykk på "alle programmer". Velg tilbehør/acessories, deretter ledetekst/command line. Skriv defrag c:

 

 

Håper jeg ikke fornærmet deg ved å undervurdere dine datakunnskaper :)

Lenke til kommentar

Hadde 1257 feil, og den gratis versonen fikset bare 25, så må kjøpe det greiene for å fikse resten, noe som ikke er mulighet akuratt nå..

 

Har ikke antivirus tror jeg, fant det ikke ihvertfall.. Hadde det når jeg fikk laptopen, men kanskje det var sånn begrensa?

Lenke til kommentar

Det var helt sikkert begrenset. Alle produsentene (HP, acer, Asus, etc) pleier å legge ved 30 dagers prøveversjon på diverse antivirus- programmer. De får penger for dette.

 

Jeg anbefaler AVG Free. Det er flere gode og gratis programmer der ute, men dette er et av de beste. Installasjonen er ganske enkel, du laster ned og trykker "neste", "ok", osv.

 

Jeg vil ikke anbefale å betale for Ccleaner. Last ned antivirus først, deretter kjører du Ccleaner om igjen. Kan hende det er virus som hindrer deg i å fjerne alle feilene.

 

Forøvrig kan det lønne seg å oppdatere skjermkort- drivere, men tror ikke den blir kjappere av den grunn. Det merkes kun ved spill og andre "skjermkortavhengige" programmer.

 

EDIT: 1257 feil er flere enn det jeg har vært borti noen gang. Det kan gjøre underverker å få dette fiksa. Hvis du vil, kan poste lista over programmer som er listet opp i "oppstart" hos Ccleaner, så kan jeg gi en pekepinn på hva du kan slå av/slette.

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med sistnevnte.

Har prøvd det antivirus-greiene du gav meg men den sto på i hele går og kom litt over halveis, og måtte starte på nytt når jeg slo på dataen til morgenen idag..

 

Finnes det ingen rense-maskinen-program som er gratis, og tar alt?

Lenke til kommentar

EDIT: 1257 feil er flere enn det jeg har vært borti noen gang. Det kan gjøre underverker å få dette fiksa. Hvis du vil, kan poste lista over programmer som er listet opp i "oppstart" hos Ccleaner, så kan jeg gi en pekepinn på hva du kan slå av/slette.

 

Hva jeg mente med dette?

 

Du fant så 1275 feil i registeret da du kjørte Ccleaner? Det er veldig mange!

 

Har prøvd det antivirus-greiene du gav meg men den sto på i hele går og kom litt over halveis, og måtte starte på nytt når jeg slo på dataen til morgenen idag..

 

Finnes det ingen rense-maskinen-program som er gratis, og tar alt?

 

AVG er et rense-maskin-program. Det er gratis og tar alt ;) Tar alle virus altså... Ccleaner renser opp i feil i registeret (som du har mange av) og diverse overflødige filer.

 

Jeg anbefaler å kjøre AVG en gang til, kanskje til og med i sikkerhetsmodus!

 

Sikkerhetsmodus: Trykk F8 før du får Windows-vente-logo. <- Klikkbar link! Kanskje dette gjør ting lettere for antivirus- programmet å kjøre. Mistenker at du har virus som gjør det vanskelig for AVG å rense datamaskinen din. Kjør Ccleaner i tillegg siden du er i sikkerhetsmodus uansett :)

 

 

Uansett ville jeg tatt backup av alle filene du ønsker å beholde, og få en venn til å gjøre en clean install av Windows. Dette betyr å slette alle filene på harddisken (bilder, filmer, programmer, musikk, Windows.. med andre ord ALT), for deretter å legge inn Windows XP på nytt. Noen, svart gamle, installasjoner av Windows kan være så overfylt av rusk og rask at den ikke lar seg reparere.

 

Hvis jeg ikke har forklart godt nok er det bare å si ifra!

 

Lykke til!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Følg denne guiden og legg ut logger..(i egen post)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

 

Etterpå er nok pcen mye bedre og det lar seg å kjøre virus scanning kjappere..

 

Det at AVG tar alt av virus er tull,ingen virus program klarer å ta alle virus..

 

Men AVG er et bra virusprogram,det er jeg enig i..

 

Kjør ccleaner helt til slutt..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Følg denne guiden og legg ut logger..(i egen post)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

 

Det at AVG tar alt av virus er tull,ingen virus program klarer å ta alle virus..

 

 

Antok at dette kunne bli litt voldsomt for TS...

 

At AVG tar ALLE virus, har jeg aldri bastant påstått. Men det tar bortimot flest, er enkelt å installere osv.

 

Know you're audience..

Lenke til kommentar

Hadde 1257 feil, og den gratis versonen fikset bare 25, så må kjøpe det greiene for å fikse resten, noe som ikke er mulighet akuratt nå..

 

Det var snodig... Jeg bruker C-cleaner daglig på jobb, og har aldri hatt noen problemer med å reparere MANGE feil. ("pers" hittil er >760). Prøv å google "C-cleaner download" å se om du finner en annen versjon. Da jeg skulle bruke C-cleaner på min private laptop lastet jeg bare ned første treff, og den reparerte flere hundre registerfeil. Den ble merkbart kjappere etter å ha kjørt c-cleaner.

 

Uansett hva du gjør med c-cleaner, antivirus osv., er det ingenting som er like bra som en reinstallering. Dette br gjøres minst en gang i året, om du vil holde pc'en frisk. Legg alt du vil ta vare på på en ekstern harddisk, og kjør recovery. Da blir pc'en som den var da den var ny. ( Minus varmeutvikling pga lo, hår og støv o.l i kjøleribbene :) )

Lenke til kommentar

Maggii har sikkert lastet ned og installert "Registry Reviver", trykk på "Download Latest Version"

 

611401.jpeg

 

Og gjør som FlinkeFreddy sier!

 

Du har sikkert et virus program installert på pc'en, så du bør avinstallere det før du installerer AVG 9.0. Prøv å finn ut hvilket virus program du har( se Kontrollpanel/ Legg til eller fjern programmer), og se i linken til taz "Problemer med å avinstallere antivirusprogrammet", du bør også kjøre "Malwarebytes Anti-Malware", som du finner i samme linken!

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg bare sletter alt på hele pc-en og overfører det jeg vil beholde på en minnepenn.. Men, jeg har ikke CD-rom, og det sletter vel XP når jeg sletter alt? Så bør jeg be noen i databutikken gjøre det for meg?

 

Tusen takk for at dere prøver å hjelpe, men blir for komplisert og dumt.

Endret av Maggii
Lenke til kommentar
[...]

 

Know you're audience..

 

"You're" er sammentrekning av "you" og "are". Du mener "your".

</pedant>

 

 

Maggii: Hvis du følger godt med på oppstartskjermbildene, så ser du kanskje en tekstlinje som lyder "Press F11* to start recovery". Har du muligheten til dette, kan du ganske enkelt stille maskinen tilbake til slik den var da du kjøpte den. Dette krever ikke noe annet enn en håndfull tastetrykk.

 

Du må riktignok ta bækkupp av ting du vil beholde før du starter denne prosessen.

 

Videre vil jeg anbefale deg en annen og bedre nettleser, f.eks Mozilla Firefox med AdBlock og NoScript (to små tilleggsprogram til Firefox).

 

[*] Eller en annen funksjonstast eller tastekombinasjon. F11 er SVJV standard.

Lenke til kommentar

Du tar bækkupp ved å kopiere alt du ikke vil miste til en minnepenn, en ekstern harddisk, en DVD-plate eller en annen datamaskin. Typisk bilder, dokument, epost, musikk etc.

 

Enkelte bærbare har SVJV muligheten til å starte gjenoppretting (altså tilbakestilling av maskinen til slik den var da du kjøpte den. Så godt som alt du har gjort blir slettet og Windows blir lagt inn fra bunn av) fra Windows. Du skriver ikke hva slag maskin du har, så det blir kun spekulasjon hvorvidt du har mulighet til dette. Det vanligste er at du kan starte gjenopprettingen fra oppstart av maskinen, dvs. ca 5-20 sekunder fra du skrur på maskinen.

 

Hvis du synes rådene du har fått er vel kompliserte, kan du alltids sjekke vennekretsen din eller de mer teknisk anlagte familiemedlemmene dine om de kan hjelpe deg.

 

Trippelsjekk at du har fått med deg alt du trenger før du gjør noe så drastisk som jeg foreslår, dog. Lillesøsteren min gjorde dette for en stund tilbake, og hun kopierte over snarveien til Mine bilder i stedet for mappen Mine bilder. Akk, tenners gnissel. Jeg fikk heldigvis rekonstruert 90% av innholdet fra bækkupper jeg hadde tatt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke reinstallert Windows (trykke F11 i oppstart) hvis jeg var deg. Det er ikke veldig komplisert, og jeg tipper du får det til, men da må du legge inn antivirus, programmer og drivere selv. Jeg ville heller bare fulgt mine tips ;)

 

 

AVG er uber treig, tar jo masse ytelse fra maskina!Legg inn Eset NOD32, fjern all dritten på oppstart med msconfig.exe > startup

http://www.eset.com/home/nod32-antivirus

 

AVG er ikke treigt. Sett flere tester på dette. Eset er vel og bra det, men går ut på dato etter 30 dager. Da slutter den å oppdatere seg. Jeg har brent meg på dette, som mange andre jeg kjenner....

Lenke til kommentar

Først og fremst kjære trådstarter, så vil jeg anbefale deg å endre surfevanene dine litt. ^^

Hva mener du med det?

 

Har en Acer Aspire One.

Og jeg vil heller bare slette alt på pc-en enn å installere masse greier. Kan få samboeren til søsteren min til å installere antivirus ogsånt, men gidder ikke mase sånn på han som jeg gjør hver gang jeg ikke skjønner noe på dataen. Får få tak i en minnepenn da, også sjekke neste gang jeg slår på om "F11" tingen kommer opp.

 

Selv om dere forenkler det syntes jeg dere prater veldig komplisert :roll::new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...