Gå til innhold

Spillepc til 2500 - innspill på oppsett?


Anbefalte innlegg

Ok leker med tanken på å kjøpe PC. Hovedsaklig for å spille spill.

 

Penger har jeg lite av. Alle priser fra Pixmania.

 

Athlon II X2 240: 469 kr

2 gb DDR3 1333 av billigste sort: 379 kr

seagate barracuda 320 gb: 322 kr

dvd-brenner: 159 kr

HEDEN kabinett med 480w PSU: 295 kr

MSI GF615M-P33: 445 kr.

Sapphire Radeon 4650 512mb DDR2: 382 kr

 

Sum: 2451 kr.

 

Ser oppsettet greit ut, eller er det noe som ikke vil funke? Kan jeg bruke billigere/treigere ram, eller må jeg ha 1333 mhz?

 

Synes dette er lite penger for mye spillekraft, og at den kan selges brukt med lite verdifall.

 

Ser at blant annet hovedkort og skjermkort er billigere hos Amentio så det er mulig jeg blir å splitte ordren.

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Kontorstol sier, hold deg unna Pixmania.

 

Du må nok ut med en del mer penger enn det der for å få en brukbar PC. Oppsettet ditt er rett og slett håpløst billig, og du må fort ut med 4-5000 skal du få en ok maskin. Hvis du ikke har mer penger å avse, bør du vurdere å kjøpe brukt. Da kan du få mye mer for pengene, men mange av de som selger krever urealistiske priser. Og for all del, ikke kjøp kabinett og PSU for 300 kroner til sammen. Det er å be om trøbbel.

 

 

Kort prisoverslag for en budsjettgamer. Ikke kjøp noe billigere enn dette.


  •  
  • Kabinett + PSU: 800+
  • Billig AMD-CPU: 500
  • Hovedkort: 700
  • 4 GB DDR3: 800
  • HD 5750/70: 1000
  • Harddisk + DVD: 500+

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Tror det fundamentale spørsmålet her er rett og slett, hva har du tenkt å spille? Nei, den vil ikke kjøre Crysis, men skal du ha noe å spille eldre mindre krevende spill med ( 3 år+ minst ), så ja, da vil den funke. Igjen så er den langt i fra særlig fremtidsrettet, og jeg vil råde deg til å samle opp mer penger. Hovedsaklig til en bedre CPU og skjermkort.

Lenke til kommentar

Tror det fundamentale spørsmålet her er rett og slett, hva har du tenkt å spille? Nei, den vil ikke kjøre Crysis, men skal du ha noe å spille eldre mindre krevende spill med ( 3 år+ minst ), så ja, da vil den funke. Igjen så er den langt i fra særlig fremtidsrettet, og jeg vil råde deg til å samle opp mer penger. Hovedsaklig til en bedre CPU og skjermkort.

 

Tror nok han klarer Crysis i lav til medium grafikkinnstillinger i 1280x960 med sitt oppsett. Laptoper med 4650 mobilgrafikk-kort greier det ihvertfall, så det bør gå fint med dette oppsettet. Men gå for en litt bedre PSU-løsning.

Lenke til kommentar

Synes dere er overdrevent pessimistiske med tanke på komponentene. Jeg forventer ikke at den PSU-en skal være god å klokke med, men at den holder ATX-spesifikasjonene og lar alt kjøre greit på default speed - de kan jo ikke selge ting som er istykker heller.

 

Brukte PC-er er stort sett overprisa. Jeg tror de kjøpes av folk som ikke har kunnskap nok til å bygge selv.

 

Hmm kan kansje kjøpe skjermkort brukt. Eller gå for 5670 til 600 kr.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Det virker som folk ikke ser det at ytelsen utvikler seg stadig og at dagens low-end yter som mellom og high for noen år siden.

 

Da kan jeg si som følger:

1. X2 240 er en bedre CPU enn min gamle E6400 og har bedre spillytelse enn E7500.

2. HD 4650 er bedre enn gamle slagere som X1950 Pro (som jeg har på en PC) og 7950 GX2.

 

Jeg spiller Crysis helt greitt på 1680 x 1050 og komboen E6400 og X1950 Pro. Klart ikke høye setting, men godt spillbart.

 

Jeg ville dag ha sett om jeg kunne fått råd til HD 5650, HD 5670 eller HD 5750. HD 5670 er tilgjengelig for ca 700 kr. Det yter faktisk bra i forhold til pris. Av brukte kort er det vel særlig HD 4850 som bør vurderes.

 

Du kan bruke 1066 Mhz minne, men det er i realiteten ikke særlig prisforskjell.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg, 95% sikkert. Har brukt kvelden og første delen av natta på dette. Beslutninger, beslutninger ... Må overføre litt penger før jeg legger inn bestilling så det blir over helga.

 

Siden hovedkortet jeg først tenkte på ikke hadde pcie version 2, måtte jeg opp i pris der. Lette rundt og fant ut at pixmania selger AMD sin billigste firekjernes-prosessor veldig billig. Og da klinker jeg likegodt til med 5750. Vesentlig høyere fps på nyere spill enn 5650 på testene jeg las.

 

Penger spares på kabinett, som blir det billigste pix har med medfølgende strømforsyning. Vurderte å gå opp littegrann her, få en PSU med 120mm vifte om ikke annet, men jeg vet ikke hvor mye prosessor-vifta vil bråke, så jeg kjøper det billigste, satser på at det går greit. Dette blir pc nr2 til spill og kan selges lett, så den trenger ikke bråke lite.

 

MSI 785GM-E51 til: 545 kr

320 kg harddisk: 322 kr

dvd: 159 kr

minne: billigst på pix, 379 kr for 1x2gb 1333 ddr3.

AMD Athlon II X4 620 Quad Core - 2,6 GHz: 587 kr

SAPPHIRE Radeon HD 5750: 800 kr

HEDEN PC-kabinett B1078CA000 + forsyning 480 W: 295 kr

 

Totalt under 3100 kr, og, vil jeg påstå, veldig mye mer bæng per bøkk enn de fleste andre som kjøper PC. Jeg er ganske overbevist at denne vil kunne selges på finn.no for eksempel til sommeren for det samme jeg betaler for den nå.

 

Kjøper også 24-tommer på komplett til 1300, og planlegger å kjøpe en gaming-desktop fra clasern til 300. Har tilgodelapp der. Fant også en skikkelig bra sony-mikrofon på ebay til under 200 kr.

 

Så om et par uker skulle jeg være set. Nå, søvn!

Lenke til kommentar

Jeg synes oppsettet ditt virker ganske greit nå, med unntak av kabinett/PSU. Ikke bare risikerer du å måtte kjøpe nytt hvis noe går i stykker, PSU-en kan også ødelegge komponentene ved å gi ujevne spenninger og for høy rippel. Hardware.no anmeldte for en stund siden en PSU av det billige slaget, og den kom ikke særlig godt ut. Gjør deg selv den tjenesten og bruk litt mer penger på dette. Det trenger ikke være voldsomt dyrt. Du kan for eksempel kjøpe Antec 300 og Corsair CX400 eller Antec Sonata III, som kommer med 500W PSU. Begge alternativene skulle komme på rundt 900 kroner, og vil føre til en mye mer stabil PC. En til RAM-brikke hadde heller ikke vært å forakte, og hvis du absolutt er bestemt på at 2GB er nok, bør du heller kjøpe 2x1 GB, slik at du får utnyttet begge minnekanalene og får bedre ytelse. Du bør også vurdere å kjøpe Dell 2209WA, skjønt jeg skjønner at du har lite å rutte med, men denne skjermen er veldig mye bedre enn de skjermene du får for 1300 kroner.

 

Og som tidligere sagt, ikke kjøp fra Pixmania. Det finnes utallige dårlige erfaringer med dem på forumet, og hvis du i det hele tatt får varene du bestiller, kan du forvente null support hvis det skulle skje noe med dem.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

MSI 785GM-E51 til: 545 kr

320 kg harddisk: 322 kr

dvd: 159 kr

minne: billigst på pix, 379 kr for 1x2gb 1333 ddr3.

AMD Athlon II X4 620 Quad Core - 2,6 GHz: 587 kr

SAPPHIRE Radeon HD 5750: 800 kr

HEDEN PC-kabinett B1078CA000 + forsyning 480 W: 295 kr

 

 

Tror du trenger et større kabinett til den harddisken der....

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Jeg vurderer å kjøpe dyrere strømforsyning og PSU. Mest for å i alle fall prøve å unngå at den blir hørendes ut som en støvsuger. Også ny cpu-kjøler.

 

Den skjermen som komplett hadde på tilbud til 1300 kr får gode tilbakemeldinger. Det er en Benq G2420HDB, som ser ut til å være omtrent samme skjerm som G2420HD, som får mye skryt på komplett.no.

 

Det blir pixmania og jeg vet jeg tar en sjanse. Slik er det å være fattig.

 

Takk for tipset om to rambrikker

 

 

Har så langt sett meg ut

COOLER MASTER CPU vifte Vortex 752 Multisocket til 157 kr. Fant to tester med god kritikk. Den tar liten plass og bråker lite.

LC Power Super Silent Black 550W til 290 kr. Prisguiden har bilde fra microplex av denne, og hvis de har solgt den, kan den ikke suge.

THERMALTAKE PC-kabinett WingMA VI5000BNS til 290 kr: http://www.thermaltake.com/product_info.aspx?PARENT_CID=C_00000231&id=C_00000232&name=WingMA&ovid=

 

Nå er den på 3500. Litt ekstra her og litt mer der og plutselig 1000 kr dyrere enn det billigste. Ja ja. Sitter med en mac mini nå, og den er suveren fordi den bråker ytterst lite. Men ubrukelig til de fleste spill. Skal jeg klare meg uten den må PC-en jeg kjøper nå bråke ganske lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...