Gå til innhold

Gjøre en partisjon til system/aktiv?


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en ny harddisk på 1TB som jeg har tenkt å bruke som lagringshardisk. Etter å ha formatert den dukker den opp under "Datamaskin", men i diskbehandling har den "bare" status som "OK (Primærpartisjon)". Ikke ser jeg selv noe galt i dette, men da min andre lagringshardisk har "OK (System, Aktiv, Primærpartisjon" som status må jeg bare undre. Er det noen forskjeller på lagringsharddisker om de har "System" eller "Aktiv" som status under status i Diskbehandling. Eventuelle fordeler/ulemper..

 

Bruker Vista forresten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'System' er definert av Windows som den disken som booter (inneholder bootmanager). Det er kun en partisjon som er System.

'Aktiv' betyr at partisjonen er definert til å boote fra BIOS. Man kan ha flere disker som inneholder en Aktiv partisjon, men man trenger bare en.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar hårek! La nettopp merke til at det var bare min (D:) disk som var satt til System, og ikke (C:) disken. Dette burde da være feil..? Det er da vel lurt å bruke (C:) disken til det? Og da er det vel ikke noe nødvendighet å gjøre om den nye harddisken til Aktiv, eller?

Lenke til kommentar

Du har ingen behov for å forandre Aktiv status.

 

At du har System og Boot på forskjellige disker er noe mange opplever. Det kommer f.eks av at man installerer Windows på en ny disk mens den gamle disken er tilkoblet. Det er som regel ikke noe problem å leve med så lenge begge diskene fungerer.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...