Gå til innhold

Hva er det som lager lyden i maskinen?


Anbefalte innlegg

Har en Dell Dimension 5150 dimension5150.jpg

 

Inni mellom kan den lage en svært irriterende lyd, noe jeg skulle likt å få fikset.. Som du/dere kanskje kan se på bildet, er den mulig å ta av frontdekslet, og hver gang denne lyden kommer fram, kan det hjelpe å "dytte" inn dekslet litt. Men har noen peiling å/eller forslag på hva jeg kan gjøre for å få denne lyden til å forsvinne? Utenom å slå av maskinen ofc ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bevegelige deler i en maskin er vifter og harddisk, i tillegg til DVD-rom når den er i bruk.

 

Vifter kan lage lyd til vanlig, men er det en lyd som mer "forplanter seg" i maskinen ville jeg tippe det er harddisken som skaper vibrasjonene.

 

Vibrasjonen kan finnes i hele kabinettet uten at du hører det så godt, men kanskje dekselet er litt løst og sånnsett skrangler når det vibrerer.

 

Alt etter hvor mye energi du vil legge i dette ville jeg i første omgang prøvd med noe så enkelt som å feste dekselet litt bedre med en tapebit, evt kile det fast med noe og se om det løser problemet. Er klar over at dette er en "there! i fixed it!"-løsning, men det kan i noen tilfeller funke.

(ref: http://thereifixedit.com/)

 

Du kan eventuelt prøve å få dekslet av, noe som vel ikke heller er den mest elegangte løsningen. Typisk kan det være:

A:Klipset fast med plastklips slik at man må bruke litt krefter eller trykke på retet stedet

B:Skrudd fast fra innsiden

C:Ikke mulig å ta av

 

Det mest elegante er jo å fjerne kilden til vibrasjonen, enten ved bruk av et slags diskoppheng eller ved å bytte hardware (som vel er litt ekstremt i dette tilfellet).

Lenke til kommentar

Har en Dell Dimension 5150

 

Inni mellom kan den lage en svært irriterende lyd, noe jeg skulle likt å få fikset.. Som du/dere kanskje kan se på bildet, er den mulig å ta av frontdekslet, og hver gang denne lyden kommer fram, kan det hjelpe å "dytte" inn dekslet litt. Men har noen peiling å/eller forslag på hva jeg kan gjøre for å få denne lyden til å forsvinne? Utenom å slå av maskinen ofc ;)

lyden lagges ved at noe i kabinettet vibrer på en slike måte at den forplanter seg i kabinettet og da deler som ikke er skrudd godt fast eller har god vibrasjondemping nemlig døren.

vel slik høres det ut for meg iallefall.

 

den mest sannsynlige synderen er enten harddisk, cd/dvd/blu-ray rom/skriver eller en vifte i maskinen.

 

vis det er selve døren som vibrer kan det jo være en løsning å få lagt noe i mellom som er tykt nok til å legge et press på døren og dempe vibrasjon men tynt nok til at du får på døren, du kan ta av døren eller du kan prøve å kle døren innvendig eller kanskje utvendig med et litt tungt og lyddempende materialet(kan være det virker men gir ingen garanti)

 

eventuelt så må du finne ut hvilken del av maskinereiet som skaper vibrasjonen og lage til noe som demper denne effektivt så problemet forsvinner.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...