Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 7 og internettproblemer


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg akkurat en Win 7 oppgradering.

Har fra før av Vista.

Er veldig fornøyd med den nye Windowsen, bortsett fra at jeg ikke kommer meg på internett.

Har fra før en laptop og en stasjonær som er tilkoblet nettet.

 

På min pc så finner den vårt nett (fra Telenor btw), men den betraktes som ugyldig, selv om jeg er "koblet" til.

 

Ser slik ut: (min pc)-----(Uidentifisert nettverk)---X---(Internett)

 

Tilgangstype: ingen internett tilgang

Tilkoblinger: mitt nettverk (kan kalle det trådløst nettverkstilkobling (Alias) )

 

Ved feilsøk får jeg følgende meldinger:

Sjekk tilkoblinger til modem etc. Restart etc. Dette har jeg gjort og ingen forskjell (kommer på nett med andre pc'ene)

 

Problemer funnet:

Problem med trådløst kort eller tilkoblingspunkt (oppdaget)

Trådløs nettverkskobling har ike gyldig IP-konfigurasjon (oppdaget)

 

Håper dette er til hjelp for den datakyndige som skal "guide" meg til internett på min laptop. :)

 

Cheers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg akkurat en Win 7 oppgradering.

Har fra før av Vista.

Er veldig fornøyd med den nye Windowsen, bortsett fra at jeg ikke kommer meg på internett.

Har fra før en laptop og en stasjonær som er tilkoblet nettet.

 

På min pc så finner den vårt nett (fra Telenor btw), men den betraktes som ugyldig, selv om jeg er "koblet" til.

 

Ser slik ut: (min pc)-----(Uidentifisert nettverk)---X---(Internett)

 

Tilgangstype: ingen internett tilgang

Tilkoblinger: mitt nettverk (kan kalle det trådløst nettverkstilkobling (Alias) )

 

Ved feilsøk får jeg følgende meldinger:

Sjekk tilkoblinger til modem etc. Restart etc. Dette har jeg gjort og ingen forskjell (kommer på nett med andre pc'ene)

 

Problemer funnet:

Problem med trådløst kort eller tilkoblingspunkt (oppdaget)

Trådløs nettverkskobling har ike gyldig IP-konfigurasjon (oppdaget)

 

Håper dette er til hjelp for den datakyndige som skal "guide" meg til internett på min laptop. :)

 

Cheers

 

Vet du hva slags trådløs-enhet som sitter i PC-en din ?

Kan være at Windows 7 ikke har korrekt driver til denne.

Lenke til kommentar

Det kan være at det er satt mac filtrering på routeren.

Det høres ut som trådløs kortet ikke får svar fra dhcp server og derfor tildeler seg selv en 169. adresse. Du kan sjekke dette ved å klikke Start, skriv cmd i Søk/kjør feltet og tast enter.

Et svart commando vindu kommer opp, skriv: ipconfig /all > ipconfig.txt

Legg ved output fra fila ipconfig.txt i en post her.

 

Sjekk routeroppsettet om det er satt macfiltrering, hvis det er det så legg inn macadressen til trådløskortet i macfilter listen.

Du finner macadressen til trådløskortet ved å kjøre ipconfig /all.

 

Evt gjøre en hard reset av routeren, men da må du sette opp nytt passord etc etter at du har fått det til å virke.

 

Hvis du har en gyldig ipadresse kan du forsøke å pinge adressen til router/gatewayen din, hvis den svarer kan du forsøke pinge www.vg.no.

Du kan lagre output av ping på samme måte som du gjorde med ipconfig.

Eksempel:

ping www.vg.no > ping.txt

 

Det kan også være noe helt annet, du kan prøve og disable det trådbaserte ethernet kortet.

 

Eller ta en titt her Fix for "Unidentified Network" / No Internet Access, det kan hende det kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Det kan være at det er satt mac filtrering på routeren.

Det høres ut som trådløs kortet ikke får svar fra dhcp server og derfor tildeler seg selv en 169. adresse. Du kan sjekke dette ved å klikke Start, skriv cmd i Søk/kjør feltet og tast enter.

Et svart commando vindu kommer opp, skriv: ipconfig /all > ipconfig.txt

Legg ved output fra fila ipconfig.txt i en post her.

 

Sjekk routeroppsettet om det er satt macfiltrering, hvis det er det så legg inn macadressen til trådløskortet i macfilter listen.

Du finner macadressen til trådløskortet ved å kjøre ipconfig /all.

 

Evt gjøre en hard reset av routeren, men da må du sette opp nytt passord etc etter at du har fått det til å virke.

 

Hvis du har en gyldig ipadresse kan du forsøke å pinge adressen til router/gatewayen din, hvis den svarer kan du forsøke pinge www.vg.no.

Du kan lagre output av ping på samme måte som du gjorde med ipconfig.

Eksempel:

ping www.vg.no > ping.txt

 

Det kan også være noe helt annet, du kan prøve og disable det trådbaserte ethernet kortet.

 

Eller ta en titt her Fix for "Unidentified Network" / No Internet Access, det kan hende det kan hjelpe deg.

 

 

Legger ut ipconfig greia. :) Setter stor pris på all infoen.

tekst.txt

Lenke til kommentar

IP-adressen er en 169.x.x.x som Windows tildeler seg selv. Dette skyldes at den ikke har skikkelig kontakt med routeren din. Bruker du kryptering i router og PC?

 

 

Hehe!

 

Jeg har ikke peiling på hva jeg bruker..hvordan kan jeg finne ut av det?

Lenke til kommentar

IP-adressen er en 169.x.x.x som Windows tildeler seg selv. Dette skyldes at den ikke har skikkelig kontakt med routeren din. Bruker du kryptering i router og PC?

 

 

Hehe!

 

Jeg har ikke peiling på hva jeg bruker..hvordan kan jeg finne ut av det?

Da er det første du skal gjøre er å finne manualen til routeren din. Hvis du ikke finner den i papirutgave så kan det hende den ligger på software-cd'n til routeren din. Hvis du ikke finner den der heller så kan du skrive ned modellnummeret til routeren og så laste ned en manual fra produsentens hjemmeside. Når du har ordnet dette så kan vi prøve og guide deg igjennom oppsettet på routeren.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Jeg har passord på modemet mitt for å logge meg på nettet. Krypteringsnøkkel.

 

Har koblet modemet rett inn i veggen (i flere år :) ) som sender ut trådløst nett.

 

Vet ikke om dette hjelper. Har funnet en manual her som det står litt om modemet osv. Hva skal jeg se etter?

Lenke til kommentar

Ja, gjorde dette. Men har fremdeles ingen forbindelse med nettet.

Da må du logge deg på routeren og sjekke om det er aktivert macfiltrering og evnt legge inn ditt trådløse kort i den lista.

Hvis ikke det funker så kan en reset kanskje hjelpe,men da må du sette opp krypteringsnøkkel på nytt.

 

Hvis ikke noe av det funker så tror jeg du skal sjekke om det finnes en oppdatert driver til det trådløse nettverkskortet ditt og legge inn den.

 

Hvis ikke noe av dette hjelper så må du sjekke ut den linken jeg la ut høyere opp i tråden for å se om noe der kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Får du ikke kontakt med kryptering, så logg inn på routeren og slå krypteringen av.

Får du kontakt med evt andre ukrypterte nettverk i nabolaget?

 

Når man skal feilsøke, så må man fjerne mulige feilkilder. Det enkleste er vel å få tak i en person som vet litt mere om data eller nettverk, for det blir vel mye kokebok i blinde ellers...

Lenke til kommentar

Snakket med Telenor angående dette.

Prøvde å lure pc'en min inn på en annen IP og det gikk heller ikke.

 

Eneste feilen de mente da var at nettverkskortet på trådløst og kabel ikke var i samsvar med Windows 7 og at driverne måtte oppdateres fra nettet. Hang tydligvis igjen fra Vista.

Var sjeldent at både kabel og trådløst samtididg ikke var kompatibel fra Vista til Win 7.

 

Så da må jeg laste ned oppdateringer til de forskjellige nettverkskortene på denne og overføre via ekstern hardisk for at det skal funke.

 

Takker uansett for mange svar, og kunne sikkert fikset det gjennom deres veiledning.

Skal holde dere oppdatert om dette faktisk funker.

Lenke til kommentar

Hmmm....

 

Da har jeg lasted ned drivere for mitt trådløse nettverkskort, og det funket ikke.

 

Trådløst nettverkskort: Atheros AR9281 Wireless network adapter

(lasted ned driver til min Win 7, 32 bit fra:

 

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/download_drivers_bios.jsp?LNG=18&service=ND&from=download_driver_details&action=search&selCategory=2&selFamily=2&selSeries=153&selProduct=794&selShortMod=733&language=31&selOS=29&selType=97&yearupload=&monthupload=&dayupload=&useDate=null&mode=allMachines&search=&action=search&macId=&country=26&action=search&page=1

 

Kabel: Marvell Yukon 88E8040T PCI-E fast ethernet controller

 

PC: Toshiba A300D (laptop)

 

Noen som kan hjelpe meg videre med noe? Eller er det bare å sende pc'n til slaktern? :)

Lenke til kommentar

Det kan være at det er satt mac filtrering på routeren.

Det høres ut som trådløs kortet ikke får svar fra dhcp server og derfor tildeler seg selv en 169. adresse. Du kan sjekke dette ved å klikke Start, skriv cmd i Søk/kjør feltet og tast enter.

Et svart commando vindu kommer opp, skriv: ipconfig /all > ipconfig.txt

Legg ved output fra fila ipconfig.txt i en post her.

 

Sjekk routeroppsettet om det er satt macfiltrering, hvis det er det så legg inn macadressen til trådløskortet i macfilter listen.

Du finner macadressen til trådløskortet ved å kjøre ipconfig /all.

 

Evt gjøre en hard reset av routeren, men da må du sette opp nytt passord etc etter at du har fått det til å virke.

 

Hvis du har en gyldig ipadresse kan du forsøke å pinge adressen til router/gatewayen din, hvis den svarer kan du forsøke pinge www.vg.no.

Du kan lagre output av ping på samme måte som du gjorde med ipconfig.

Eksempel:

ping www.vg.no > ping.txt

 

Det kan også være noe helt annet, du kan prøve og disable det trådbaserte ethernet kortet.

 

Eller ta en titt her Fix for "Unidentified Network" / No Internet Access, det kan hende det kan hjelpe deg.

 

Ser i ettertid denne linken. Fikk ikke den med meg. Hvis du har lest den, hvor finner man "service list"? Der man kan deaktivere den "bonjour-greia"?

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at du har akkurat den programvaren innstallert.

Hvis du leser utover i tråden så er det masse tips som omhandler ditt problem.

 

Ang å stoppe den servicen så må noen andre svare for eksakt hvordan du åpner Tjenester i Win7 siden jeg ikke har tatt i ett Win7 os.

På Vista derimot så kan du høyreklikke Min Datamaskin->Behandle, da kommer det opp et vindu hvor du kan gå inn på Tjenester og se om du finner akkurat dette programmet. Hvis det ligger der så kan du dobbeltklikke det og velge Stopp, og så sette oppstart av tjenesten til Manuell.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har funnet ut hvordan jeg sjekker det. Ctrl-Alt-Del og oppgavebehandling ---> tjenester

Under tjenester kan du finne den tingen, men jeg har den ikke. Da kan man utelukke det!

 

De andre tingene de foreslår er ting jeg har prøvd...

 

Ser ut som det blir "slaktern" imorra.:)

Lenke til kommentar

I denne skrivende stund bruker jeg ENDELIG laptopen min. :)

 

Etter prøvd mange forskjellige (vanskelige) løsninger som foreslått ovenfor så installerte jeg Win 7 manuelt, slik at alle programmene jeg hadde fra før ble slettet. Men det funket, så jeg har noen timer foran meg for å oppdatere pc'n min til der den var før oppgraderingen.

 

Hvis de tingene som er foreslått i denne tråden ikke funker for dere som har samme problem, så prøv denne også. Funket for meg.

 

Takk til alle sammen for all hjelp. Fra å ikke kunne en dritt, har jeg nesten blitt datakyndig på disse to laaange dagene. :)

 

Håper denne tråden kan hjelpe folk i samme posisjon.

 

Og gjerne post de forskjellige løsningene om de funker eller ikke og hvorfor.

Endret av keydee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har ett lignende problem. Hver gang jeg kobler meg til nettet får jeg perfekt signalstyrke i et minutt. Etter det forsvinner internettet helt plutselig. Når jeg feilsøker problemet står det at det er løst og bra igjen. Men det funker fremdeles bare litt. Noen som vet hva problemet kan være og hvordan jeg kan løse det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...