Gå til innhold

Mistet førerkortet - ta den i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mistet fortjent nok lappen for en liten tid tilbake. Nå pågår sakbehandlingen regner jeg med, for jeg har ennå ikke hørt noe etter en mnd.

 

Greia er at jeg kommer til å miste den for en god stund og i den anledning ser jeg på muligheten til å ta den i utlandet. Ved at det tidligere gikk ann å ta den i feks Polen, men noen som vet hvordan det er i dag?

 

Greit nok at det er fortjent men du verden livet blir tungvint når man bor på ''landet''..

På forhånd takk for all hjelp.

Endret av heisannmontebello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du nå ble stoppet og fratatt førerkortet så ble du også fratatt førerretten i Norge, uavhengig av hvilket land sertifikatet ditt er i fra. Så du kan fint reise til Polen og få nytt sertifikat der(forutsatt at du har bodd der i 100 dager og tar prøven på Polsk), men du har fortsatt ikke førerrett i Norge.

Lenke til kommentar

Har du vært bosatt i seks månder i eit EU-/EØS-land så vil eit førerkort som du har tatt der telle på lik linje med eit norsk førerkort.

 

Problemet er som sakt at du er fradømt førerretten, dette betyr at sjølv om du tar lappen i utlandet så får du ikkje kjøyre bil i norge. Om systemet fungerer så får du heller ikkje ta førerkortet i polen sidan du også der skal framlegge dokumentasjon på at du ikkje er straffa eller antatt som uskikka til å ha førerkort.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

 

Er det slik dere sier så er hvertfall dette smutthullet som eksisterte i 2006, tettet.

 

Du må gjerne sjekke litt meir rundt det, men på grunn av din situasjon så trur eg ikkje du finner noke smutthol å benytte deg av.

Det smuttholet som oftast blir brukt ved å ta førerkortet i polen er å ta førerkortet så billig som mulig ved å ta førerkortet i utlandet. Tar du førerkort i EU/EØS er det heilt likestillt med norske førerkort. Tar du sertifikatet f.eks i USA (der det også er veldig billig) får du kjøyre bil i eit år i norge og ved å bestå ei vanlig oppkjøyring vil du få fortsette å bruke det amerikanske førerkortet så lenge du vil.

 

Men sidan du er fratatt førerkortet så finner eg ingen dokumentasjon på at du kan kjøyre i norge med utanlandsk førerkort.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

 

Er det slik dere sier så er hvertfall dette smutthullet som eksisterte i 2006, tettet.

 

Du må gjerne sjekke litt meir rundt det, men på grunn av din situasjon så trur eg ikkje du finner noke smutthol å benytte deg av.

Det smuttholet som oftast blir brukt ved å ta førerkortet i polen er å ta førerkortet så billig som mulig ved å ta førerkortet i utlandet. Tar du førerkort i EU/EØS er det heilt likestillt med norske førerkort. Tar du sertifikatet f.eks i USA (der det også er veldig billig) får du kjøyre bil i eit år i norge og ved å bestå ei vanlig oppkjøyring vil du få fortsette å bruke det amerikanske førerkortet så lenge du vil.

 

Men sidan du er fratatt førerkortet så finner eg ingen dokumentasjon på at du kan kjøyre i norge med utanlandsk førerkort.

 

 

Slik jeg har forstått dette smutthullet kan man ta lappen i f eks Polen fordi de polske kkjøreskolene ikke plikter å sjekke om vi har fått det indratt her hjemme. Når de ikke ssjekker dette kan vi derfor ta lappen der. Pga EØS avtalen kan de brukes i norge. Sikkert mer innviklet enn det jeg sier her nå, men dere kan jo sjekke denne linken.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=179448

Lenke til kommentar

Det stemmer det du sier der, forutsatt at du oppfyller kravene for å ta Polsk førerkort. Men du er fortsatt fratatt førerretten her i Norge, så om du blir stoppet så stiller du på lik linje med de som ikke har tatt lappen i det hele tatt.

 

Føreretten følger ikke automatisk førerkortet. Dvs, ryker førerkortet så ryker førerretten, men skaffer du deg et førerkort i utlandet så betyr det ikke automatisk at du får førerretten tilbake i Norge.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Føreretten følger ikke automatisk førerkortet. Dvs, ryker førerkortet så ryker førerretten, men skaffer du deg et førerkort i utlandet så betyr det ikke automatisk at du får førerretten tilbake i Norge.

 

Ok, riktig at jeg har ''mistet retten til å føre motorisert kjøretøy'' som det så fint heter. Det jeg tenkte utifra den vg artikkelen var at det å ta dennne i polen gjenvinner min rett til å kjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Greia er at jeg kommer til å miste den for en god stund og i den anledning ser jeg på muligheten til å ta den i utlandet. Ved at det tidligere gikk ann å ta den i feks Polen, men noen som vet hvordan det er i dag?

 

 

 

Du har ikke mistet lappen men førerretten. Det betyr at du ikke kan føre motorkjøretøy i noen som helst klasse, ergo kan du ikke ta lappen i polen å kjøre bil i Norge.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...