Gå til innhold

Forkurs til Ingeniør?


Sanda

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har 100% stilling i Rønning Elektro, som lærling, og til høsten har jeg søkt meg innpå Forkurs til Ingeniør som jeg skal ta på kveldstid samt med læretiden min om dagen. Vet allerede det at Forkurs til Ingeniør kommer til å bli stress, vil gjerne høre meninger eller hvordan det er å gå på Forkurs til Ingeniør fra folk som har tatt denne utdanninges rettningen!

 

Mvh

Sanda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du går lærling så regner jeg med at du skal gå allmenn påbygg med høy matte og fysikk?

Dvs litt mer en vanlig VGS-påbygg.

 

Det finnes også rene matte og fysikk-forkurs, men de tar somregel 6mnd.

Jeg har kun tatt sistnevnte + VGS påbygg.

Er det begge disse du skal ta på kveldstid så får du neppe mye fritid, det er mye arbeid.

 

Men nå gjør du dette med vilje, normal progresjon ville være påbygg etter lærling.

Endret av War
Lenke til kommentar

Siden du går lærling så regner jeg med at du skal gå allmenn påbygg med høy matte og fysikk?

Dvs litt mer en vanlig VGS-påbygg.

 

Det finnes også rene matte og fysikk-forkurs, men de tar somregel 6mnd.

Jeg har kun tatt sistnevnte + VGS påbygg.

Er det begge disse du skal ta på kveldstid så får du neppe mye fritid, det er mye arbeid.

 

Men nå gjør du dette med vilje, normal progresjon ville være påbygg etter lærling.

Hva er det du vaser om?

Lenke til kommentar

Forkurs ingeniør

"allmenn påbygg" + Matte R2 og fysikk 1

Eller Kun R2 og fysikk 1 (For de som har VGS allmenn pågygg men lav matte /ingen fysikk)

 

Begge disse heter forkurs ingeniør og siden trådstarter skal starte til høsten antar jeg at det er hele pakka , Norsk, Naturfak, eng, matte, Allmenn påbygg med andre ord. Men siden det er ing-forkurs så må det følge med høyeste matte + fysikk noe som ikke følger med på en VGS-påbygg.

 

Og på toppen av det hele skal trådstarter ta dette på deltid, samme pensum som elever sliter seg gjennom på heltid.

 

Jeg har selv gått ing forkurs.

Dvs vanlig VGS påbygg, men hadde ikke 3mx og fysikk så måtte gå 6mnd R2matte+1Fy ing forkurs.

Endret av War
Lenke til kommentar

Isåfall kan man jo gjøre det (samme som ing-påbygg)

Men min skole ville ikke da jeg ikke kunne ta 3mx-eksamen før 2mx eksamen da de lå sånn på kalenderen.

Pga man krever 2mx for å gå opp i 3 mx.

 

Nå heter det jo 1 og 2 R , kanskje det er litt lettere å få til VS 1,2 og 3 MX.

Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale for trådstarter er enten (helst) ingeniør forkurs eller å begynne å lese 2mx nå og ta privatisteksamen til jul. Da vil du kunne ta 2fy og 3mx på påbygg, det bør gå relativt greit.

 

Edit: Hva gjelder spørsmålet til trådstarter, NEI. Du bør IKKE satse på å ta forkurs på kveldstid og jobbe fulltid. Tror for øvrig heller ikke de tillater det, da du har oppmøteplikt på de forkursene jeg kjenner til.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det er mye arbeid, det er i teorien siste halvdelen av 2 året + hele 3 året på allenn VGS på ett år.

De elevene jeg ser på høyskolen på ing forkurs jobber mer en noen annen elev på hvilken som helst linje.

De er det fra 8-16 og det er prøver hver eneste uke. Det er lab i fysikk og biologi, evt kjemi om man velger det.

 

Det kan være fristende å ta dette på kveldstid, spare ett år, men det er disse karakterene du søker vidre med og man burde ikke tjene inn ett år for å så ikke komme inn på det man ville.

Lenke til kommentar

Du har flere alternativer da. Noen ingeniørskoler tar inn studenter uten forkurs. Med kun yrkesfaglig bakgrunn. Men det tror jeg og er hardt... Eller så kan du ta 2 år teknisk fagskole, og enten være fornøyd med det, eller så får du forkortet ingeniørstudiet med ett år om du vil videre på det.

Lenke til kommentar

Edit: Hva gjelder spørsmålet til trådstarter, NEI. Du bør IKKE satse på å ta forkurs på kveldstid og jobbe fulltid. Tror for øvrig heller ikke de tillater det, da du har oppmøteplikt på de forkursene jeg kjenner til.

 

Joda, går fint å ta forkurset på kveldstid ved universitetet i Stavanger, jeg gjør det nå mens jeg går fulltid som lærling. Der har de undervisning både på dagtid og kveldstid. Man kan følge det på dagtid tre dager i uken ved universitetet, eller man kan følge det på kveldstid to dager i uken ved universitetet eller via videoundervisning til ett par andre plasser i rogaland. Og det er mulig å se på opptak av kveldsundervisningen når som helst.

Eneste problemet er at lærerene går for sent frem i pensum, så det er utrolig kjedelig å følge med på.

Lenke til kommentar

 

Joda, går fint å ta forkurset på kveldstid ved universitetet i Stavanger, jeg gjør det nå mens jeg går fulltid som lærling. Der har de undervisning både på dagtid og kveldstid. Man kan følge det på dagtid tre dager i uken ved universitetet, eller man kan følge det på kveldstid to dager i uken ved universitetet eller via videoundervisning til ett par andre plasser i rogaland. Og det er mulig å se på opptak av kveldsundervisningen når som helst.

Eneste problemet er at lærerene går for sent frem i pensum, så det er utrolig kjedelig å følge med på.

 

Men det jeg er ute etter i denne tråden vil vell mest gjelde deg Trygve siden du holder på med ing-Forkurs, derfor lurer jeg på hvordan det er å jobbe fulltid mens du holder på med ing-Forkurs! Fra visse folk har jeg hørt at det går an å ta ing-forkurs over 2 år, der man bare kan velge hvilke fag man tar per år (over 2 år).

 

Foreksempel:

Matematikk og Fysikk år 1 OG

Norsk, Engelsk og "Teknologi og Samfun" år 2

 

Går det an å gjøre noe slikt på UiS!

 

har ikke gått vgs-påbygg så har ingenting å si der!

Endret av Sanda
Lenke til kommentar

Kveldstid + sent frem i pensum? Kan da umulig ta ett år da?

 

Timeantallet på vgs er minimum 30. Mange har mer.

Timene er jo ikke mer, pensumet er, dvs bare fortere gjennom boka.

Det er jo rett og slett ikke tilfelle. 10 uketimer matematikk er det man har på vgs også til sammen. Man har dobbelt så mye pensum i matematikk på forkurs som man har på ett år på vgs, men man har til gjengjeld færre andre fag. Du har ikke særlig mye mer pensum å gå igjennom på forkurs enn du har på påbygg. Pensumet er betraktelig større på det jeg har vært borti av høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Eksamen er lik eksamene i 3 året VGS allmenn.

Har man tatt yrkesfag og stiller med 1MY ol i matte så blir det mer arbeid en 3 året på vgs.

Allmenn-messig har man ikke hatt 2 år med slike fag da mye av tiden har gått med til yrkesrelaterte fag.

Og da må man ta 3 året allmenn + den allmennen man ikke har tatt fra 2 året.

Det er mer pensum teoretisk sett jeg hadde 14 timer norsk i uka

 

Hadde det kun vært "3 året" så mangler man all den allmennen man gikk glipp av i 1 og 2 året i de timene man hadde yrkesfag.

 

Jeg hadde for eks bare 3 klasse boka i norsk, 2 klasseboka var pensum med tanke på eksamen og det måtte man da kjøpe selv og lese uten om skolen. På yrkesfag har man bare 1"klasse" boka.

 

Siden påbygg skal være på linje med 3 år VGS allmenn og man har brukt like lang tid + har 2 årig yrkesfag så må det bare bli mer arbeid, det er iallefall sånn på skolene i Trondheim.

Lenke til kommentar

 

Joda, går fint å ta forkurset på kveldstid ved universitetet i Stavanger, jeg gjør det nå mens jeg går fulltid som lærling. Der har de undervisning både på dagtid og kveldstid. Man kan følge det på dagtid tre dager i uken ved universitetet, eller man kan følge det på kveldstid to dager i uken ved universitetet eller via videoundervisning til ett par andre plasser i rogaland. Og det er mulig å se på opptak av kveldsundervisningen når som helst.

Eneste problemet er at lærerene går for sent frem i pensum, så det er utrolig kjedelig å følge med på.

 

Men det jeg er ute etter i denne tråden vil vell mest gjelde deg Trygve siden du holder på med ing-Forkurs, derfor lurer jeg på hvordan det er å jobbe fulltid mens du holder på med ing-Forkurs! Fra visse folk har jeg hørt at det går an å ta ing-forkurs over 2 år, der man bare kan velge hvilke fag man tar per år (over 2 år).

 

Foreksempel:

Matematikk og Fysikk år 1 OG

Norsk, Engelsk og "Teknologi og Samfun" år 2

 

Går det an å gjøre noe slikt på UiS!

 

har ikke gått vgs-påbygg så har ingenting å si der!

Du kan velge om du vil ta det på ett eller to år, og fagene kan du dele opp slik du vil, f.eks. slik du har gjort det ovenfor.

Og det å studere ved siden av jobb er vertfall ikke noe problem for meg.

 

 

Kveldstid + sent frem i pensum? Kan da umulig ta ett år da?

Jo, det er ett år, men det er jo godt mulig at det er andre som syntest det går fort frem. Personlig syns jeg vertfall at det går sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...