Gå til innhold

Prøver å overklokke men så går den tilbake :S


Anbefalte innlegg

Hei folkens jeg prøver å overklokke, sitter på en xfx 780i og q6600 går i biosen, finner cpu fsb og skriver 1333 som til sammen blir 2998 MHz og trykker save, men den går bare tilbake til 2.4Ghz isteden for 3Ghz hva er det som skjer? så at vcore var grønn skrift 1.4v må denne opp? prøvde 2.7 Ghz og det funket helt fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting.

 

1. Resetter den klokken, så er det fordi hovedkortet gjør det med vilje fordi du klokket for mye på noe! Sånn er dagens hovedkort! vær glad for det, så slipper du flytte en jumper eller ta ut cmos batteriet som man måtte i "gamle dager" når det låste seg.

Da fikk du svar på dette spørsmålet.

 

2. Du trenger ikke dobbelposte....

Lenke til kommentar

men vil lære! jeg er rede til å måtte kjøpe ny maskin om det skulle gå noe fryktelig gale, men vil først kunne yte mer før jeg evt. kjøper ny. Har overklokket før men det var skjermkortet, som var mye lettere å rote rundt med. Har også lyst å lære å overklokke prosessoren, har sett en del poster rundt på engelske forumer osv og de fleste sier at man skal underklokke minnet slik at man da vet at det ikke er minnet som stopper deg.

 

Når jeg har kommet så langt, men skjønner liksom ikke 2.4GHz til 2.7GHz skulle vel være såre enkelt? Har prøvd å skru opp vcore til 1.4v men står kun "current" 1.35v, men da vet jeg ikke hva som er maks det tåler heller så er usikker om jeg kan kjøre det opp et par hakk. Også har jeg også G0 stepping som visstnok skulle være bedre enn B3 Q6600 til overklokking. Så jeg lurer nå på hva som skjer og om det er noen dyktige overklokkere der ute som kan forklare hvorfor jeg ikke engang kan stille den opp til 2.7GHz

Lenke til kommentar

Den beste hjelpen jeg kan gi er, ikke prøv flere ganger.

Vet du ikke hva du driver med, er det bare å la være. Så slipper du å miste enda mere.

 

Dette er tull.. en hver mann kan i dag overklokke uten problemer. Skal mer enn bare frekvenser til for at noe skal gå så galt som du sier.. Men enig i at han ikke vet hva han driver med. HTTP://WWW.GOOGLE.COM

HW.NO

Søk og les MASSE!! ikke ta ALT for god fisk, men hold deg til det som ser realistisk og systematisk ut.

 

Kan enkelt si noen regler til deg for denne prosessoren:

Ikke over 1,45V VTT/FSB

Ikke over 1,45V CPUcore

Ikke over Spec som står på minnebrikkene dine! (unødvendig)

Ikke over 1,45V NB/SB

 

 

Begynn MYYYE lavere enn dette, og sett dette som MAX grenser. (JA, du kan gå lengre, men IKKE skyld på noen andre enn deg selv om det går galt da.

 

Frekvenser prøver du deg fram så mye du vil med. Gidder ikke begynne sette opp hva du skal starte med engang. vil du lære deg klokking, så er "gjør det selv" aller best.

 

En ting til: LES MASSE på forumer / google!!

 

obs: Ikke sett noe volt på auto når du klokker. hovedkortet vet ikke alltid hva som er best/trygt, og kan i noen tilfeller drepe alt og seg selv med for høy volt når du klokker. AUTO er kun ment for stock frekvenser på disse kortene. KOS DEG! :)))

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

bruker stock kjøler men den skal vel kunne ta minst 3Ghz har ikke tenkt å ta det mer enn det uansett. hørt om flere som har klart 3Ghz med stock

 

Joda, skal nok gå fint det:) Bare husk å følge med på temperaturene når du har fått til booting og kan begynne stress-testing :) sett deg mål med 75c som max temp :)

Lykke til. når du har fått til å boote 2,8ghz+ skriv post noen screenshots her i tråden, så skal vi se om ikke jeg kan hjelpe deg å tweeke en grei oc om jeg har tid:)

Lenke til kommentar

Men for å oppklare litt så har jeg skrevet av bios. vet ikke hva alt er så hadde vært greit å se om dere ser hva som er feil og hva som kan fikses på osv. Det som står i kursiv er nåværende mode som det står på. Dette er alt som står innenfor de ulike sidene. det finnes ikke mer å fikses på. Bortsett fra noen ulike "spread spectrum" som skulle visstnok hindre elektromagnetisk interferens? Men uansett:

 

Det finnes 3 sider som jeg tar med som jeg påstår er de viktigste resten er bare andre instillinger som jeg ikke tror skal være med siden de ikke omhandler cpu memory eller overklokking i det hele tatt.

 

1. Første siden (Her styrer jeg FSB og MEM hastigheten)

Multiplier står på (9x)

FSB MEMORY CLOCK unlinked (går ann å velge mellom auto og linked og unlinked)

jeg kan da styre med:

 

FSB (QDR) 1066 (denne har jeg prøvd å ta til 1200 uten hell)

MEM (DDR) 666 (denne stod på 400 som er minimum)

 

2 Andre side

Cpu configuration

Limit CPUID MaxVal Disabled

Intel Speedstep Disabled

*PPM Mode Native mode (stod i blå skrift kan ikke fikses på)

CPU thermal control Disabled

C1E Enhanced Halt State Enabled

Execute Disable Bit Enabled

Virtualization Technology Enabled

 

All 4 cores enabled

 

3 Siste side

System voltages

Disse skal gjøres til standard verdier men står nå på auto men autovolten er som følgende:

 

CPU Core 1.28v

CPU FSB 1.2v

Memory 1.850v

nForce SPP 1.30v

nForce MCP 1.500v

HT nForce SPP <-> MCP 1.20v

 

GTLVREF LANE 0 +00mv

GTLVREF LANE 1 +00mv

GTLVREF LANE 2 +00mv

GTLVREF LANE 3 +00mv

 

(dette er alt som stod på den siden også så hvor er den såkalte North Bus volten?)

 

andre ting jeg lurte på er hvis jeg da skriver de voltene jeg vil ha også saver jeg Save timimg/voltage set fant også en som het Load timimg/voltage set.

 

HPETFunction Enabled (hva er dette?)

 

 

 

Ok der skal alt som er viktig være med. Hvordan ville evt. dere gå frem for å overklokke? er noen settings som skal disables? hvor mye skal jeg skrive på volt osv.

 

tusen takk for all hjelp :)

Endret av Phoenix8
Lenke til kommentar

Oki, nå får du svar i denne posten. redigerer den hele tiden, så følg med.

 

Prøv å sett opp slik jeg skriver her nå! :)

 

1. Første siden (Her styrer jeg FSB og MEM hastigheten)

Multiplier står på (9x)

FSB MEMORY CLOCK Linked slik at de ikke kommer over 800mhz! Bare trykk deg litt fram, så ser du hva jeg mener.. Hold deg heller 100mhz under enn 2mhz over

jeg kan da styre med:

 

FSB (QDR) "1200"

MEM (DDR) "UNDER 800mhz"

(husker ikke om den regner ut dualrate av seg selv, men om du har problemer så sett de sånn at de ikke overskrider 400mhz. da 400mhz X2 = 800mhz...)

 

2 Andre side

Cpu configuration

Limit CPUID MaxVal Disabled

Intel Speedstep Disabled

*PPM Mode Native mode (stod i blå skrift kan ikke fikses på)

CPU thermal control Disabled

C1E Enhanced Halt State Disabled

Execute Disable Bit Enabled

Virtualization Technology Enabled

 

All 4 cores enabled

 

 

3 Siste side

System voltages

 

CPU Core 1.37v

CPU FSB 1.3v

Memory 1.925v

nForce SPP 1.35-1.40v

nForce MCP 1.550-1.600v

HT nForce SPP <-> MCP 1.30v

 

GTLVREF LANE 0 +00mv (auto)

GTLVREF LANE 1 +00mv (auto)

GTLVREF LANE 2 +00mv (auto)

GTLVREF LANE 3 +00mv (auto)

Vi skal gå ut ifra at ingenting skal stå på auto!

Auto er tøv i klokking.

 

Du har pc2 6400 som er 800mhz rambrikker. Da sørger du for at du aldri overskrider 800mhz under klokkingen. Gjerne en del lavere til å begynne med. Det skal stå en plass i bios hva brikkene vil bli klokket til når du stiller opp fsb.

_______________________________________________________________

Viktig: Ta for all del ut de gamle RAM brikkene om de kjører en annen frekvens, volt eller timing enn de nye! :) ellers kommer vi ikke langt.

 

 

_______________________________________________________________

Grunnen til at du får lavere volt i windows og i bios enn det du setter til er noe som heter V-Droop og V-drop, dette er ikke nødvendig å gå inn på nå. Du kan lese om det på nettet når du er klar for å ta klokkingen vidre til ekspert klokking. :)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

C1E Enhanced Halt State - Disabled done

 

CPU Core 1.32v done men står 1.28 i bios og 1.288 på cpu-z

CPU FSB 1.3v done

HT nForce SPP <-> MCP 1.20v done

 

skal resten av verdiene på siden stå på auto eller?

 

 

Vet ikke hvilken RAM du har, så du må nok gi meg noe info på dem...

Ellers, så skal det gå fint med disse instillingene å sette qfsb til 1200 så lenge ramen ikke blir overklokket/undervoltet

 

Har Corsair PC2-6400 (400Mhz) + 2 eldre men skal fjerne dem nå

 

Edit: Sliter du veldig, så sett bios til default settings... så starter vi fra scratch.. da må du i windows, laste ned cpu-Z og vise meg screenshot fra motherboard siden.. kan hende du trenger en bios flash.. husker noen av disse kortene var dårlig på quad prosessorer.. xfx har jeg selv hatt, bare 790Ultra..

 

Jeg har flashet til nyeste bios som jeg fikk fra hjemmesiden xfx 780i, lastet ned på en dvd og bootet med den og kom mange serier med pip osv :p

_______________________________________________________________

Noen spm:

Memory 1.850v
--> Hva står det på minnebrikkene dine?

 

på de står det 1.90V

 

nForce MCP 1.500v
--> Er dette på auto? hvilken farge har den?

 

Den er på auto ja, og den er grå, ikke grønn eller rød

 

ah ser det du skrev:P skal gjøre det du skrev etterpå også

Endret av Phoenix8
Lenke til kommentar

ok det fryste når jeg prøvde

FSB (QDR) "1200"

MEM (DDR) "400" altså 400 er det minste jeg kan skrive og hvis det blir 800 pga DDR2 så kan jo jeg ikke gjøre noe mer der

 

men de var unlinked, skulle det være linked? da fikk jeg velge mellom auto, 1:1, 4:5, 2:3 og sync hva skal det være?

Lenke til kommentar

Sett minnet til linked slik at det blir så lavt som mulig. Fryser det da også,

så sett opp dette:

Cpu volt fra 1,37 til 1,39v

FSB volt fra 1,30v til 1,40v (IKKE høyere)

Resten lar du stå slik du har satt det opp til nå..

 

Edit: om du kjører 1333 Qfsb har du 333mhz på ram om du kjører sync, så du kan prøve å kjøre "liked and sync" også:) da vet jeg i allefall at det ikke er minnebrikkene som stopper deg med mindre det er feil på de eller de står i feile porter.. Sett de slik at de står på samme farg i kabinettet, og lengst fra CPU.

(Husk å ta ut strømmen og lade ut med å trykke et par ganger på av/på knappen før du flytter brikkene.)

 

Når du nå klarer boote windows er det første du gjør å laste ned REALTEMP fra nettet. Google: "realtemp+download" sjekk temperaturene dine! Ha for all del kabinettet åpent under klokkingen til man finner ut hva temperaturene er. :)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...