Gå til innhold

5770 auto fan speed, spinner aldri opp.


Pstereo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et XFX Radeon HD 5770-kort som jeg lurer på noe om.

 

I ATI Overdrive kan man velge "automatic fan speed control" eller "manual fan speed control". Jeg har nesten hele tiden latt dette stå automatisk, men legger da merke til at den blir stående konstant35% fan speed. I tunge spill osv. er jo dette litt lite over tid, men selv om jeg et par ganger har fått sort skjerm (noe jeg er ganske sikker på er pga. varme), spinner den aldri opp over 35% fan speed. Skal det være slik?

 

Løsningen kan jo være å stille denne inn selv hele tida, men er lite lysten på det. Noen som har en løsning til meg?

 

Takker, E.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo se GPU-temp i ATI Overdrive, og jeg har i tillegg HWMonitor. Har ikke sett at kortet blir over 65*C, men når har jeg heller ikke sett rett før det klikker.

 

Men synes uansett at det er rart ikke "auto"-funksjonen spinner opp når det blir såpass varmt? Idle-tempen min er på rundt 33*C.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er skjermkortet som klikker, egentlig.

 

Jasså? Hva annet kan det være da (vet det er litt dumt spm, ja), mtp. at det skjer etter en stund med gaming? Er vel GPUen som er det definitivt mest belastede komponentet da?

 

Vet at 65*C ikke er høyt, men kan altså ikke garantere at det er tempen når det går i svart.

Lenke til kommentar

Hvilket spill er det du sikter til? Om det gjelder BF BC2 så vet jeg om flere som har fått svart skjerm etter en stund\minutter i spillet.

 

Ja dette har jeg også hørt. Men dette har skjedd 3 ganger: 2 ganger under GTA IV og sist nå under første 30-45 min med BF BC2.

 

Det er kanskje ikke relevant, men alle 3 gangene har det skjedd under en loading av nytt spill/rett etter et scenario er ferdig; altså ikke midt i spillinga.

Lenke til kommentar

35% er default og fra det jeg har lest begynner den ikke å øke før GPU'en kommer opp i eller oppmot 70 grader. Du kan jo teste med furmark, da vil du nok se at hastigheten på vifta vil øke.

 

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

 

 

Når det gjelder at du får svart skjerm av og til har nok dette med den kjente grey/black screen problematikken en del opplever. Her må du nok vente på en nyere driver eller prøve diverse mulige løsninger du kan finne på nettet som å rense ut alt av ATi drivere før du installerer driveren på nytt.

Lenke til kommentar

Takk for info, MistaPi. Faktisk var den ene blackscreenen jeg fikk mer grå enn svart, så kanskje det er problemet mitt? Furmark har jeg lastet ned, skal teste skikkelig nå. Men dette er driver-problematikk alt sammen, som trolig blir fikset i oppdateringer?

 

Flott å høre fra deg også O:M:A - ofte vanskelig å vite hva som er normalt.

Lenke til kommentar

Har også samme problem, enten svart skjerm med grå striper eller en sprø farge kobinasjon. Har lest litt her og der. Noen sier at det er et problem med win 7 64-bit. Håper det kommer fix til dette snart. Veldig irriterende. Venter bare på fermi kort, så jeg kan hive ut dette :)

Lenke til kommentar

LØST!

 

Da har jeg funnet løsningen på problemene mine, så håper flere som kjenner seg igjen i tråden vil følge linken.

 

Kort tid etter sist gang jeg skrev her sist (2 dager siden), begynte jeg å få artifacts/glitches etter jeg lukket programmer/spill. Etter et fantastisk fint tips/link på et annet forum, løste alt seg.

 

Det jeg lastet ned er Catalyst Control Center (i det jeg tror er en ny beta), sammen med en ny driverpakke. Voila :) No more problems... Ingen Black/greyscreens (enda ihvertfall, og jeg har prøvd å fremprovosere det tilogmed) og ingen glitches. :)

 

Avinstallerte først CCC og drivere, så reinstallerte.

 

Her er linken til tråden det ble løst i! Det er bare elendige drivere som forårsaket det! :D:D:D

 

Takker uansett for innspill i tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...