Gå til innhold

Cracks, piratkopiering osv. Hvor går grensen?


Anbefalte innlegg

Reglene er klare;

Vi tillater ikke piratkopiert programvare (warez), cracks, serie-koder og CD-keys. Vi tillater heller ikke brudd på åndsverksloven eller copyrighted materiale i form av musikk eller video. Norges lover tillater deg kanskje å laste ned musikk - vi gjør det ikke. Dette omfatter direkte linking, linking til sider som inneholder dette og alternative måter å skaffe seg slike ting på. Dette omfatter også diskusjoner rundt bruk av slikt materiale. Det er heller ikke lov å diskutere rundt et spill dersom det er klart at all informasjonen kommer fra at en har spilt en piratversjon av spillet. Dette gjelder spesielt for situasjoner hvor spillet enda ikke har blitt gitt ut og en allikevel sitter og diskuterer om en likte det eller ikke, basert på spillopplevelser.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1208218

I tråden diskuteres det når cracken kom, hvilke endringer den gjør osv.

 

Hvor går grensen for hva som er er lov/ikke lov å diskutere?

 

Edit: post #4000 btw :)

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdraget du viser til er henta frå nettiketten. Denne er skrive med utgangspunkt i tidlegare reglar, og er derfor ikkje heilt oppdatert på alle punkt. Dagens retningslinjer seier følgjande:

 

Det er forbud å poste materiale som er beskyttet av opphavsretten, med mindre man har opphavsretten til dette materialet eller det er godkjent av opphavsmann. Det samme gjelder linking til slikt materiale (herunder piratkopiert) på andre nettsteder enn de som rettighetshaver har godkjent.

 

I praksis kan ein nok sjå på dette som ei oppmjuking av reglementet. Som det står er det opplasting og lenking til piratkopiert materiale ein slår ned på.

Lenke til kommentar

Eg veit ikkje når, eller om, nettiketten blir oppdatert. Så vidt eg hugsar var litt av målet med dei nye retningslinjene at desse skulle gi den informasjonen ein treng, utan å måtte slå opp i nettiketten. Men med all den gode informasjonen som ligg i nettiketten hadde det nok vore på sin plass med ein gjennomgang og oppdatering, framfor at den blir oversett. Eg skal gi beskjed vidare opp i systemet om dette.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Utdraget du viser til er henta frå nettiketten. Denne er skrive med utgangspunkt i tidlegare reglar, og er derfor ikkje heilt oppdatert på alle punkt. Dagens retningslinjer seier følgjande:

 

Det er forbud å poste materiale som er beskyttet av opphavsretten, med mindre man har opphavsretten til dette materialet eller det er godkjent av opphavsmann. Det samme gjelder linking til slikt materiale (herunder piratkopiert) på andre nettsteder enn de som rettighetshaver har godkjent.

 

I praksis kan ein nok sjå på dette som ei oppmjuking av reglementet. Som det står er det opplasting og lenking til piratkopiert materiale ein slår ned på.

 

Så dette betyr at hjelp til fremgangsmåte for piratkopiering, guider etc. blir lovlig på dette forumet så lenge man ikke poster direkte linker? (ref. denne tråden). Hadde vært greit å få en avklaring for dette er noe jeg definitiv ikke støtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det står i innlegget du lenkjer til, er dette noko som blir diskutert internt. Før det kjem eit vedtak frå den kanten, er det vanskeleg å trekkje nokon konklusjon. Men med dagens retningslinjer ser det ut som hjelp til piratkopiering, med unntak av lenkjer, er lov. Eg reknar med at føringa blir posta i følgjande kategori når den er klar. Følg med der.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=589

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lurer litt på hvordan det er med løst snakk rundt piratkopiering? Skjønner jo at en post som "...Eller bare last ned " evt "Hei, kan noen hjelpe meg å finne en torrent for finner bare CAM versjoner på piratebay" er i drøyeste laget, men hvordan er det om man rett og slett nevner at man har lastet det det? F.eks "Lasta ned nye skiva til og den er råbra, gled dere til den kommer ut!"? Dette høres muligens ut som ett idiotoisk spørsmål, men når jeg ser (er nok skyldig selv også) folk bruke metaforer (... Var en tur på bukta / *host*las*kremt*tet ned... etc) så er jeg usikker på hvorvidt det er lov å nevne.Andre ting er vel er det lov å opplyse om at X er lekket på nettet? F.eks hadde det vært lov å si ifra at f.eks betaversjonen til ett spill er lekket på nettet uten å oppgi videre detaljer?

Lenke til kommentar

Eg tolkar retningslinjene sånn at laust snakk om piratkopiering er lov. Dette kan f.eks. vere diskusjonar om kva folk meiner om piratkopiering, opplevingar av eit spel eller informasjon om at eit spel har blitt lagt ut på internett. Grensa ser ut til å gå ved lenking til piratkopiert materiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...