Gå til innhold

Hjelp til av oppgradering av pc, socket 775. Skjermkort, hovedkort, og muligens SSD? Ramme: 5000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter pdd. på en maskin jeg kjøpte i begynnelsen av 08. Denne maskinen kjøpte jeg i økonomiklasse, og lurer på om den begynner å bli litt lett for dagens spill; spesielt BC2, som jeg har planer om å gå til innkjøp av nå.

 

Mitt ønske er jo følgelig å kunne oppgradere komponenter i denne pc'n, slik at jeg ved hjelp av litt overklokking kan nyte av inneværende, og noen nyere sesonger med spill.

 

Selv er jeg student, så har relativt stramt budsjett, men da jeg har arbeidet en del ved siden av studiene - så kan jeg tilsidesette noen kroner for dette formålet. Merk; jeg ønsker ikke at dette skal bli mye dyrere en 5k, helst under.

 

De komponentene jeg nevnte i overskriften er de jeg ser for meg at jeg kan få mest ut av å oppgradere, men dersom dette viser seg å være feilaktig, så mottar jeg gjerne inspill (f.eks. hvor mye vil en SSD disk hjelpe meg?).

 

Maskinvaren jeg sitter på nå er:

Hovedkort: et Asus P5K, socket 775. (Som ikke kan overklokkes, såvidt det er meg bekjent).

Cpu: Intel Core 2 duo E8400 @ 3.0 ghz.

Minne: 6 gb med div minnebrikker.

Skjermkort: Nvidia GeForce 8800 GTS 512 (som jeg forøvrig ikke får til å passe med nyere drivere, tips på dette mottas med takk).

Systemdisk: En gammel samsung 7200 rpm med 160 gb lagringskapasitet.

Skjerm: 22" Samsung med native 1680x1050.

 

Diverse inspill mottas med stor takk, og ha en ellers fin dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD er vel det som best kan hjelpe dataen din til å yte bedre.

En god og rimelig innstegsmodell er Intel X25 V40

 

Intel X25 M80 yter enda bedre.

Sjekk denne videoen , hvor den sammenliknes med Raptor (som yter betydelig bedre enn vanlige harddisker):

 

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

 

_____

 

Du trenger vel en harddisk til å lagre data på.

Samsung F2 1,5 TB er ganske rimelig.

_____

 

Velger du SSD + ekstra harddisk råder jeg deg til å kun ha OS og de viktigste programmer på SSD'en.

Bilder, film og slikt lagrer du på Harddisken.

Lenke til kommentar

Okay, takk for inspill på SSD! Jeg glemte vel å nevnte at jeg har en lagringsdisk på 1gb, så jeg tenkte mest på å oppgradere systemdisk, for de fordelene det medfører.

 

Den førstnevnte hadde jo en relativt behagelig pris, men hvordan er det å ha Win7 + evt. programmer jeg bruker på den? Blir det ikke lite med plass? Tenker da på at den bare var på 40gb.

 

Regner med dette svarte bra på mitt spørsmål om HD, og tenkte da forøvrig på oppgradering av øvrige deler, med mindre noen har innsigelser på SSD spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg glemte vel å nevnte at jeg har en lagringsdisk på 1gb

Du mener vel 1TB ?

_____

 

Angående W7 og SSD :

Jeg råder deg til å slå av systemgjennoppretting.

Slå av/ reduser pagefila til et minimum.

Det finnes enda mere du kan gjøre, ta en tur innom SSD tråden

 

Det skal la seg gjøre med 40 GB mener jeg.

Jeg har den på 80 GB, og etter ca 3 mnd har jeg ca 60 GB ledig.

Bruker også HDDErase 3.3 og image.

Må nesten nevne at OS'et er XP x64.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig mener jeg 1 TB.

Okay, takk for utfyllende råd anngående SSD, skal sjekke den posten grundig. Da gjelder det bare å få orden på resten av maskina, eller trur du at en oppgradering av nåværende HD til SSD til være tilstrekkelig for å kjøre f.eks. BC2 og tilsvarende generasjons spill godt? (Har testet på system requirements lab, og da flagget de bl.a cpu og gfx til å komme for kort).

Edit: For kort i forhold til anbefalt sys. req., minimum req. ble tilfredsstilt.

Endret av Nausicaa
Lenke til kommentar

Oppgrader skjermkortet til et ati 5870. 8800gts er ikke godt nok til en god opplevelse med bc2. Dette har mere å si enn å bytte hd til ssd.

 

Takk for forslaget! Ser det koster litt, men gitt jeg bare oppgraderer skjermkort og SSD så skal dette være innenfor budsjettet. Er det noen spesielle fabrikanter/varianter av 5870 jeg bør være obs på? Noen som er spesielt bedre eller dårligere en de øvrige?

Lenke til kommentar

En Ati 5850 er en god del rimeligere med tanke på budsjettet ditt.

 

Okay, dette var vel muligens litt mere prisklassen jeg tenkte på angående skjermkort. Dette vil vel også yte bra for eksempelvis BC2, og lignende spill? Altså - vil jeg merke forskjellen på de godt med min øvrige hardware?

Lenke til kommentar

En Ati 5850 er en god del rimeligere med tanke på budsjettet ditt.

 

Okay, dette var vel muligens litt mere prisklassen jeg tenkte på angående skjermkort. Dette vil vel også yte bra for eksempelvis BC2, og lignende spill? Altså - vil jeg merke forskjellen på de godt med min øvrige hardware?

 

Hei :) jeg har stort sett de samme specsa som det du har ...

 

Hovedkort: XFX 780i

Prosessor: E8500

Minne: OCZ 4gig ddr2

Skjermkort: MSI 5850

HDD: 320gb 7200rpm

 

Jeg kjører bc2 på full grafikk, min fps 37 max fps 63 og Avg Fps rundt 50 :)

 

Så et 5850 kort vill egne seg :)Det kjører jo også i tilegg dx11 så det henger nok med en god stund framover på skjermkortfronten:) Hadde også gått for MSI sitt 5850 for det er veldig fint å overklokke med MSI Afterburner.

 

-Jonas

Endret av sanojonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...