Gå til innhold

Ukefest II 2010 - bareanton – Kritisk blikk


Anbefalte innlegg

Bruker:

bareanton

 

Utfordring:

Kritisk blikk på utsagnet ”Vinteren slipper taket”

 

Deltakernivå:

Ivrig

 

Utstyr:

Canon PowerShot S90

 

Tilleggsutfordringer:

Bli kjent med mitt Canon PowerShot S90. Hver dag skal jeg skrive litt om kamera og det skal kunne relateres til bilde. Målet er at jeg til slutt skal få materiale nok til en bloggpost med bilder, erfaringer og konklusjon. Med andre ord, et kritisk blikk på kamera også. Antagelig må jeg skrive litt om bildene også for å klare å relatere dem til ”vinteren slipper taket” og det kan hende linken til temaet blir syltynn noen dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandag

 

post-195799-1268070283,5926_thumb.jpg

 

Snapshot bilde tatt i Program Auto. Jeg valgte -1 eksponeringskompensasjon og A3 autohvitbalanse. Kamera valgte f/8 og 1/1000 sekund. Auto ISO valgte ISO 80. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer.

 

Størrelsen var viktig når jeg kjøpte dette kamera.

  • Bredde: 10 cm
  • Høyde: 5.84 cm
  • Dybde: 3.09 cm
  • Vekt uten batteri og minne: 175 gram

Jeg ville ha et kamera som lå i lomma og som jeg kunne dra opp når jeg trengte det. Akkurat det var det jeg fikk. Det har ligget i jakkelomma mi fra den dagen jeg fikk det. I dag på jobb så var jeg ute og luftet meg i halv ti tiden når jeg kikket til høyre å så dagens motiv. Tåka har kommet tilbake, så det må jo være et glimrende bevis på at vinteren slipper taket. Som dere ser så lyser sola opp tåka og det var ikke lenge det varte før tåka forsvant. Faktisk forsvant den mens jeg stod der i fem minutt. I dette tilfelle stemmer ordtaket, det beste kamera er det man har med seg.

Lenke til kommentar

Tirsdag

 

post-195799-1268149896,9738_thumb.jpg

 

Snapshot bilde tatt i Program Auto. Jeg valgte -2/3 eksponeringskompensasjon, A0 autohvitbalanse og brennvidde 22,5mm. Kamera valgte f/4.9 og 1/125 sekund. Auto ISO valgte ISO 500. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer.

 

Jeg tenkte ikke så mye på zoom og brennvidde når jeg valgte kamera. I grunnen så vurderte jeg å kjøpe uten fast brennvidde, men jeg ønsket også et kamera som gikk sammen med speilrefleksen min. I og med S90 kan ta RAW bilder i samme format som mitt 40D så kan jeg bruke samme den samme arbeidsflyten. Ja vi er alle vanedyr og jeg synes det er greit at alt fungerer likt uansett hvilke kamera jeg laster bilder inn på pc fra.

Tilbake til zoom og brennvidde. Som dere ser på dagens bilde så er det tatt ved 22,5mm. Det var tidlig på morgenen når jeg skulle sette meg i bilen for å kjøre til jobb jeg så rødskjære i himmelen over taket til naboen. Det må jo passe fint som motiv til ukens tema, klokken var ti på syv og det var relativt lyst. Da kan man jo si at man går lysere tider i møte. Selvsagt lå S90 i lomma og hentet den opp og zoomet inn på pipa til naboen. Enkelt og greit for å få minst mulig rot med i bilde. Helt fra 6mm til 22,5mm som gir en zoom på 3.8. Brennvidden tilsvarer 28-105mm på et fullformatkamera. Så ja, det er zoom på kamera. Er jeg fornøyd med den? Nja, i grunnen ikke. Knappen man zoomer med er en av de tingene jeg ikke liker med kamera. Det er en liten skyveknapp som skyves frem og tilbake for å zoome. Knappen ligger rundt utløserknappen. Det er stokk umulig å finjustere, så man må bare zoome litt og se etterpå. Det finnes en annen måte å zoome på ved hjelp av kontrollringen foran på kamera, men det kan jeg komme tilbake til senere i uka.

Lenke til kommentar

Onsdag

 

post-195799-1268242095,2704_thumb.jpg

 

Bilde tatt i M modus. Jeg valgte -2/3 eksponeringskompensasjon, A0 autohvitbalanse og brennvidde 18,2mm. Jeg valgte også f/6,3 og 1/125 sekund. Auto ISO valgte ISO 400. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer og litt beskjæring i høyden.

 

Vinteren slipper taket og det drypper og renner over alt. Snøen og isen kjemper en umulig kamp mot varmegradene som sakte men sikkert forvandler dem til vann. Noen ganger smiler naturen til oss, helt bokstavlig med et skjevt smil.

 

Når jeg skulle velge kompaktkamera så ønsket jeg et jeg kunne stille manuelt. S90 er akkurat som DSLR kameraene fra Canon, man kan stille det meste manuelt. Faktisk så er S90 veldig likt mitt 40D. Man kan velge auto, lukkerprioritet, blenderprioritet og manuelt. Når jeg skulle ta dagens bilde så brukte ønsket jeg å bestemme både lukker og blender selv, så det ble tatt i manuelt. ISO lot jeg stå på auto. Noe som også er ganske likt 40D er hjulet på baksiden som man kan bruke for å overeksponere eller undereksponere. Akkurat som på 40D så fungerer hjulet annerledes når man tar bilder i Manuell modus. Da justerer man lukkerhastigheten med hjulet bak og blender med ringen rundt objektivet. Dette hjulet og ringen skal jeg ta og si litt om en annen dag.

En ting som ikke er likt er bildeformatet. S90 gir bilder i 4/3 størrelse mens jeg er vant til 3/2. Personlig liker jeg 3/2 best og dagens bilde er beskåret til det formatet. Hvorfor jeg liker 3/2 best kan jeg i grunnen ikke svare på!

I grunnen var det dråpebilde jeg ville ta, men så dukket dagens bilde opp på skjermen min og det ble valgt.

Lenke til kommentar

Torsdag

 

post-195799-1268334248,9705_thumb.jpg

 

Bilde tatt i P modus. Jeg valgte -1 eksponeringskompensasjon, A0 autohvitbalanse og brennvidde 18,2mm. Kamera valgte f/2 og 1/30 sekund. Auto ISO valgte ISO 400. Spot lysmåling. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer og litt beskjæring i høyden.

 

Tidlig om morgenen og det er ikke minusgrader når jeg går på jobb. Wohooo, første gang på mange måneder! Det må i hvert fall være et tegn på at vinteren begynner å slippe taket.

 

Jeg tok dagens bilde rett før jeg gikk på jobb i dag. Som dere ser er det fra bilen min for å dokumentere at det var null grader fem minutt på syv. Bilde er tatt uten blits og med blender f/2. Jeg ønsket å ha et kamera som det var mulig å fotografere med i lite lys, håndholdt og uten blits. I grunnen så burde jeg begynt å stille alt mulig manuelt når jeg tok bilde, men det hadde jeg ikke tid til (begynner på jobb syv). Derfor ble kamera stående på P, men jeg brukte et par triks. Først så undereksponerte jeg og jeg brukte spot lysmåling mot displayet som viser klokka og temperaturen. Da fant kamera ut at det skulle bruke f/2 og 1/30 sekund samt iso 400. Hadde jeg brukt evaluerende lysmåling og ikke undereksponert, hadde kamera valgt høyere iso og lengre lukketid. Bilde hadde blitt mye lysere og jeg hadde helt sikkert ikke klart å holde det stille. I og med jeg er vant til å endre på lysmålingsmetoden for å gjøre akkurat slik jeg har fortalt her, så har jeg knyttet det valget til den ene programmerbare hurtigknappen bak på kamera.

En annen ting er blits. Hadde jeg hatt blitsen på automat så hadde den sprettet opp og ødelagt bilde. Grunnen til den ikke gjorde det er at jeg har blitsen normalt avslått. At blitsen spretter opp akkurat der mange holder kamera på venstresiden har jeg sett at mange klager på. For meg er ikke det et problem, blitsen sprettet aldri opp uten at jeg selv har valgt det.

Lenke til kommentar

Fredag

 

post-195799-1268422686,3644_thumb.jpg

 

Bilde tatt i P modus. Jeg valgte brennvidde 15mm. Kamera valgte f/5.6 og 1/500 sekund. Auto ISO valgte ISO 80. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer og litt beskjæring.

 

Ja det er litt igjen som skal smelte, men man ser at det har begynt. Om en stund ser jeg kanskje noen båter her.

 

Jeg har litt dårlig tid nå, så det blir ikke noe lang beskrivelse av kamera. Det er selvsagt ikke optisk søker på kamera som man bruker lcd skjermen. Man kan velge hva slags info man hvil ha på skjermen og når jeg tar bilder som i dag liker jeg å ha fremme hjelpelinjer for å hjelpe meg å få horisonten rett. Når jeg velger å ha fremme linjene så er det også fremme et histogram som i grunnen er greit å ha. Selve skjermen er på 3” og 461k punkter. Selvsagt er det alt mulig annen info på skjermen når man tar bilder, slik som blitsinnstilling, antall bilder, osv.

Lenke til kommentar

Lørdag

 

post-195799-1268496728,9272_thumb.jpg

 

Bilde tatt i P modus. Jeg valgte brennvidde 6,85mm, -2/3 eksponeringskompensasjon og A3 autohvitbalanse. Kamera valgte f/8 og 1/500 sekund. Auto ISO valgte ISO 80. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer.

 

Isen smelter og noe faller ut i veibanen. Ikke alltid like gøy å komme i god fart på en smal vei å se store isblokker ut over veien, spesielt ikke hvis det kommer bil imot. Bilde er tatt langs en vei jeg ofte kjører. Dette er bare en av plassene det samler seg mye is rett på siden av veien. På andre siden er det autovern og så et vann. Hvert år driver de fikser på autovernet etter isen har falt ned i veien og videre inn i autovernet. Men det har gått godt i år også, mesteparten av isen er vekke og ingen er skadet.

 

Har ikke noe smart å si om kamera i dag som kan relateres til bilde. Det lå i lomma når jeg var ute å kjørte tidligere i dag, jeg så isen i veien, stoppet på nærmeste plass det gikk an å plassere bilen, gikk tilbake og tok bilde (pluss en del andre). Med andre ord det beste kamera er det man har med seg. Nå må jeg jo ærlig innrømme at hvis jeg drev på med en ukeutfordring som denne så hadde jeg normalt hatt med meg speilrefleksen.

Lenke til kommentar

Søndag

 

post-195799-1268589936,5354_thumb.jpg

 

Bilde tatt i P modus. Jeg valgte brennvidde 22,5mm og -1/3 eksponeringskompensasjon. Kamera valgte f/4,9 og 1/500 sekund. Auto ISO valgte ISO 80. Bilde ble tatt i RAW og konvertert til jpg ved hjelp av DPP, med noen små justeringer. Konvertert til svart hvitt i Elementes.

 

Mye mindre vinter på dette bilde i forhold bildet jeg tok av samme motivet sist ukefest. Det er et tegn på at vinteren slipper taket.

 

Når det gjelder kamera så må jeg jo konkludere. Jeg liker det og det ligger som regel alltid i lomma. Ikke noe mer å si om det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...