Gå til innhold

"Lønner" det seg å kjøpe andelsleilighet?


MrL

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere på BI til høsten, og med tanke på at studiet er 5 år vurderer jeg tanken å kjøpe leilighet like ved.

 

Jeg ser f.eks at man kan få kjøpt noe smått, akkurat leverbart til et par hundre tusen, da det er andels leilighet. Det jeg lurer på er hvordan denne andelgreia egentlig fungerer? La oss si jeg skal ha en leilighet til 1 mill, denne koster 300.000 i andel, ellers finner jeg en annen jeg må betale for og ta lån i banken. Hva vil lønne seg? Kjøper jeg den gjennom andel, slipper jeg kanskje å ta opp lån, eller ihvertfall et veldig lite lån, og betaler egentlig for det meste fellesgjeldes som "husleie". Spørsmålet er også om jeg disse pengene går inn i leiligheten, eller rett i dass?

 

Det virker som andelsleilighet er en fin måte å spare på, altså legg inn husleia i verdien av leiligheten, uten å måtte betale verken renter og gebyrer ved å ta opp lån, eller betale husleie rett i dass som man ikke eier noe mer av.

 

Har jeg misforstått hele greia, eller er det noe som helst inærheten av hva jeg sier?

 

Jeg har et dilemma da jeg har jobb utenfor oslo, mens skole i oslo. Kan også bo hjemme men da må jeg kjøre bil/kollektiv til skole hver dag= masse utgifter, hvis jeg bor i oslo må jeg kjøre til jobb=også mye utgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse leilighetene er ikke billigere enn andre leiligheter (med marginale unntak for friksjon i noen markeder); fellesgjelden er absolutt gjeld du må betjene, du gjør det bare ikke direkte. At du ikke betaler renter og gebyrer direkte betyr ikke at du slipper noen av delene – dette er selvsagt bakt inn i høyere husleie.

 

For øvrig finnes det mange tvilsomme prosjekter med lave innskudd, ekstremt høy fellesgjeld og husleiekostnader som fort blir eksplosive noen år etter ferdigstillelse (gjerne kunstig lav rente + avdragsfrihet første ~5 år).

Lenke til kommentar

Om du kjøper andelsleilighet til 300.000 med fellesgjeld på 700.000 blir det omtrent som å kjøpe en selveier til en million. Sjekk hvordan det er med evt. avdragsfrihet og andre betingelser på fellesgjelden, ellers kan det lett bli stor økning i husleien og lite å tjene når du skal selge den igjen.

 

Du bør være ekstra på vakt hvis borettslaget ikke er tilknyttet NBBL. I private borettslag kan du bli økonomisk ansvarlig hvis noen av andelseierne ikke betaler for seg.

 

Jeg bor selv i borettslag etter å ha solgt eneboligen etter at barna flyttet ut, og synes det er en helt grei boform.

Lenke til kommentar

Viktig å være OBS på den biten euklid skriver om avdragsfrihet. Når avdragsfriheten tar slutt øker husleien, i verste fall ganske mye. Du bør vite om denne økningen kommer, når den kommer og hvor stor den blir før du kjøper.

 

Avdrag er uansett ikke noen kostnad, så det spiller ikke inn i vurderinger om noe lønner seg eller ikke.

Lenke til kommentar

Avdrag er uansett ikke noen kostnad, så det spiller ikke inn i vurderinger om noe lønner seg eller ikke.

 

Jeg er litt uenig på at dette ikke spiller inn på om det lønner seg eller ikke. Dersom man ikke greier å betjene den nye hverdagen hvor man må betale avdrag og må selge boligen er det stor mulighet for at man kan gå på et lite tap.

 

Og selv om du mener at det ikke harmonerer ordrett med emnetittelen er det uansett et godt råd å være obs på avdragsfrihetsperioden.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jo lavare innskudd du må ha for å få ei andelsleiligheit jo viktigare er det å tenke seg godt om og verkeleg finrekne på økonomien.

 

Som nemt så var det for ikkje så lenge sidan veldig populært med leiligheiter til eit par hundre tusen pluss ein milion i fellesgjeld. Ofte fekk du rentefritak dei fyrste 5 åra slik at dei på den måten virka veldig lukrative for studentar som då fekk ein "billig" plass å bu med ei lav husleige. Problemet var då at leiligheita er nesten umogleg å selge etter at rentefritaksperioda er over. Det er ingen som er villige til å betale ekstra for at du har budd nesten gratis i 5 år.

 

Som ein tommelfingerregel så bør du være svært forsiktig med å kjøpe leiligheit når fellesgjelda er større en innskuddsprisen.

 

Fellesgjeld betyr egentlig berre at du tar opp lån hos selgaren av leiligheita framfor å ta opp lån i banken. Slike fellesgjeld lån er ofte dyrare en tilsvarande lån i bank, fordelen er at det er mykje lettare å kjøpe leiligheit med fellesgjeld en det er å få godkjent eit lån hos banken (spesielt om du er student utan fast inntekt og utan kausjonist).

 

Uansett så bør du sjekke litt på utleige markedet fyrst. Sjølv om du skal studere i 5 år er det ikkje gitt at det vil lønne seg å kjøpe framfor å leige.

Mange seier at å kjøpe lønner seg fordi du då betaler "husleige" til deg sjølv og ikkje til ein anna person, dette stemmer ikkje heilt sidan dei aller fleste må ta opp lån for å kjøpe bolig, dermed ender du ofte opp med å betale like mykje til banken i renter og avdrag en du ville ha betalt til ein utleigar.

 

Om du er villig til å bu i kollektiv så vil det definitivt lønne seg å leige framfor å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...