Gå til innhold

Hvordan velge MPM ? (apache)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet mitt er om du virkelig har behov for å gjøre dette? For å i det hele tatt vite om det finnes noe å tjene på dette trenger du en del kunnskaper om operativsystemet du sitter på og programvaren du kjører. Og for meg høres det ut som om dette er ditt første møte med GNU/Linux. Det er ikke noe galt med det, men det finnes nok en rekke ting som er bedre å fokusere på å lære enn MPM.

 

For å si det slik: MPM er ikke noen magisk måte å få serveren til å bli kjappere på. Brukerne dine vil ikke merke noe som helst (med mindre du har problemer med at brukere ikke får tilgang fordi serveren ikke håndterer alle tilkoblingene).

 

MPM er noe som kan brukes for å forbedre ytelse på servere med veldig høy last (der hvor større firma med mye penger ganske enkelt kaster mer hardware på problemet _kan_ MPM være løsningen for de mindre som ikke har ubegrensede midler). MPM kan visstnok være gunstig på prosessor-ytelsen når man har mange kjerner, og jeg har lest en del statistikk som sier at MPM kan redusere minnebruken betraktelig, om brukt riktig (siden man med tråder gjerne bruker delt minne)...

 

In general, prefork is better on systems with one or two processors where the operating systems is better geared toward time slicing between multiple processes. On a system with a higher number of CPUs the threading model will probably be more effective.

 

Med andre ord... Har du ikke en multi-kjernet server er det neppe noe å hente på MPM annet enn å redusere minneforbruket noe.

 

Når det er sagt, uten at du har god innsikt i hvilken hardware du sitter på, OS-et du sitter på (hvordan den schedulerer, timeslicer, etc) og ikke minst har god statistikk på ytelse på serveren, samt innsikt helt konkret hva problemet er, så er det liten vits i å bruke energi på MPM.

 

Å vurdere MPM er noe du først børt gjøre når:

- Du vet at nettserveren har potensiale for å bli overbelastet

- Du har innsikt i hardware

- Du har innsikt i OS

- Du har innsikt i hva som er problemet, og vet hvordan det skal løses.

- Har undersøkt om det er kodebasen som er problemet (veldig mye ytelsesproblemer skylder dårlig kode)

 

For mannen i gata som kjører en server hjemme, leier en VPS, eller tilsvarende, er det ganske enkelt ikke noe å hente.

 

Jeg pratet, for en stund tilbake, med noen som hadde vært med på et prosjekt hvor tre nettjenere i cluster ble omgjort til å kjøre MPM for å forbedre ytelse. Etter at prosjektet var ferdig og man gjorde simuleringer for å teste ytelsen, så hadde man økt den dramatisk (flere 1000 ekstra tilkoblinger i sekundet mulig sammenlignet med tidligere - husker ikke nøyaktige tall)... Men så viste deg set at det var båndbredde som var problemet. Man ville strupt båndbredden lenge før man nådde den praktiske makshastigheten på serveren, også før skifte.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at det blir for mye trafikk, og loggen sier at det er blir tomt for RAM (har totalt 1 GB tilgjenglig) og apache avsluttes.

Har 100 m/bit linje på serveren, som skal være mer en nok.

 

 

Men uansett, prøvde å installere apache pånytt:

2zoettc.png

 

Jeg skrev ./configure --with-mpm=worker før jeg installerte.

Hvorfor fungerte det ikke? Kan jeg kun konfigurere en gang? Må jeg konfigurere fler ting på en gang? Skal man skrive make etter man har konfigurert eller samtidig i samme linje som konfigureringen?

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar

Høres ut som du trenger å bla opp for litt sterkere maskin fra servetheworld. Som lenken jeg ga deg indikerer har typisk andre faktorer mer å si enn prosesser vs tråder. Du kan sette ned maks koblinger den tar i mot, det fikser biffen. Men hvis du trenger trafikken, så kan du bla opp for mer maskinkraft fra leverandøren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...