Gå til innhold

Konsertlinse til 2000-10.000.-


Anbefalte innlegg

Hei, Trenger en konsertlinse som skal brukes som fast utstyr til fotografer på et utested.

Fotografene har tilgang til å gå inn foran sperringen, altså rett foran scenen.

 

Jeg har sett litt på:

 

- Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM II 8.585,-

 

- Sigma 18-50mm F2.8 EX DC 3.394,-

 

Eventuellt fast objektiv? kanskje to stykker? eller er det litt mye stess å drive å skifte?

 

Det er ikke til et fullformat-canon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg nesten ville gått enda videre enn 35mm når fotografene har kan gå forran sperringen. 50/85mm + noe vidt som tokina 11-16mm f2.8 tror jeg hadde passa meg fint iallefall, om jeg hadde brukt crop.

 

35mm f/2 er forøvrig finfin til å snike med seg inn på festival:

 

8321_154336015943_666280943_4027451_973999_n.jpg

Vakt:"Kan du bytt objektiv på kameraet?"

Meg (etter en del øl): "Neida, eg har fastobjektiv!"

Vakt: Ok.

 

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Må si dette alternativet frister:

 

- Canon EF 50mm f/1.4

- Canon EF 85mm f/1.8

- Tokina AT-X ProD 10-17mm

 

.. Selv om det ble på prisgrensen: 10463.-

 

Er dette den beste løsningen?

Burde jeg også gå til innkjøp av objektiv-veske foto-bag? Fins det noe konsert-bag? som er lett å få ut/inn objektiver?

Lenke til kommentar

"Scene på et utested". Altså ikke så veldig stor? Jeg tror i såfall 85mm blir for trangt dersom man skal fotografere rett foran scenen. Jeg tror 30mm kan være mer nyttig. Skal du få med et helt band trenger du muligens noe enda videre.

I slike tilfeller er 85mm fine til ansiktsportretter. Jeg pleier å ha med meg 24mm, 35mm, 50mm og 85mm når jeg går på blueskonserter. Da er jeg dekket opp - det er på Canon crop.

Lenke til kommentar

Vil bare melde meg på i "fordelsklubben" for Canon 50mm f1.4 til konsertbilder, den er suveren.

Men jeg tror, som flere andre skriver her, at 50mm er i lengste laget når man kommer så nært innpå som det synes her.

Da er nok området 24mm til 30mm mer anvendelig.

Men med ditt budsjett kan du jo få både i pose og sekk :new_woot:

Lenke til kommentar

Hei, Trenger en konsertlinse som skal brukes som fast utstyr til fotografer på et utested.

Fotografene har tilgang til å gå inn foran sperringen, altså rett foran scenen.

Jeg har sett litt på:

- Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM II 8.585,-

- Sigma 18-50mm F2.8 EX DC 3.394,-

Eventuellt fast objektiv? kanskje to stykker? eller er det litt mye stess å drive å skifte?

Det er ikke til et fullformat-canon

 

 

Hvis du har et kamera som tåler ca 3200/6400 ISO, så tror jeg du får best uttelling med zoomen på 17-55 f/2.8.

Jeg har et EOS 20D som ikke tåler mer enn 800 ISO, og det funker bra med 50mm f1.4, men om du har mulighet til å gå opp et par trinn på ISO-verdiene, så kompenserer jo det for tilsvarende blendertrinn.

 

(Ønsker meg denne zoomen selv, men føler at jeg trenger nytt kamera først pga objektivets dårligere lysstyrke, og egentlig er objektivet for dyrt for meg så obj. pluss kamera er ihvertfall for dyrt :ohmy:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...