Gå til innhold

Tredje verdenskrig, hvilken side vil norge velge?


Anbefalte innlegg

Den fascistiske amerikanske regjering fortsetter sitt korstog i midt-østen,

og legger ikke skjul på at de har intensjoner om å innvadere Iran.

 

Dette kommer til å representere ett problem, siden Iran er alliert med Russland,

som ikke kommer til å holde seg nøytral i tilfelle en konflikt.

 

Og som vi kjenner Amerikansk imperialisme så kommer de mest sannsynlig

til å lage ett påskudd for invsajon (enten i form av "bevis" for

atomvåpenproduksjon, eller angripe egne styrker og skylde på Iran)

 

Dette har vært varemerket til USA i tidligere og nåværende konflikter

og det ville vært unntaket som bekrefter regelen om noe annet skulle

skje denne gangen.

 

 

Skulle dette skje og Russland med sine allierte i CSTO , Kina

og India mfl går til motangrep, så er det vel bare tidsspørsmål før krigen

sprer seg til europa.

 

 

Det jeg tenker på / spør om er følgende: Vil vi nordmenn være alliert med USA,

nå som de mer eller mindre har avskaffet demokratiet?

 

Eller vil vi velge en annen "onde" i form av Russland?

 

Jeg vil tro dette blir avgjort i favør USA siden vi er allierte og

Russland vil antaglig invadere Norge for strategisk posisjonering og råolje.

 

Dette er kort om mine spekulasjoner basert på "current events" og

det hadde vært interessant å se hvilke synspunkter folk har på temaet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=xq-3_GoMOJM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig sammen med USA som er en nær alliert gjennom NATO samarbeidet. Men personlig så kommer nok ikke Russland til å støtte Iran, ser her heller for meg at Kina kan bli en kommende motstander.

 

Du har kanskje rett i at Kina blir førstemann ut, men jeg vil nok tro at Russland hiver seg med i valsen.

 

Men rent moralsk så synes jeg valget USA / Russland blir like enkelt som å velge

Hitler/stalin

Lenke til kommentar

Da må du nesten begrunne hvorfor Russland vil gå imot USA, syns de virker som gode venner. De diskuterer nedrusting og det er minimal med vondt blod mellom de. Så hva som skulle få Russland til å gå til krig mot USA lurer jeg meget sterkt på.

 

edit:

Samme med India. India er fortsatt ett fattig land og de som er høyt utdannende er stort sett i IT-industrien som leverer tjenester til USA. Dvs India er avhengige av USA. Kina er på samme måte verdens fabrikk, især fabrikken til USA. Så ingen av dem ønsker noe konflikt. Grunnen til at India og Kina har klart seg så bra imotsetning til Afrika er mangelen på konflikter i landet og har det blusset opp noe så blir det slått ned med engang. Folkene der får stabilitet og regjeringer som er med på å støtte opp om eksportindustrien og sitt lands beste.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Skulle det skje, er det liten tvil på at Norge hadde tatt USA sin side av flere grunner jeg ikke orker (er for trøtt) å skrive. Jeg tror det er et relativt urealistisk scenario i nærmeste framtid, og hvis det skulle bli en verdenskrig holder jeg en knapp på Kina - USA.

Lenke til kommentar

Tror ikke 3. verdenskrig kommer til å spre seg så langt ut i verden fra midtøsten. Ingen av de store krigsmaktene har noe å vinne på å gå i direkte konflikt med hverandre og midtøsten forblir en brikke i deres politiske spill, mens befolkningen der lider.

 

Svaret på spørsmålet ditt tror jeg er ganske enkelt: USA. Vi er allerede på deres side og deler deres verdier og kultur. Det må skje noe virkelig drastisk for at det skal forandres.

Lenke til kommentar

Da må du nesten begrunne hvorfor Russland vil gå imot USA, syns de virker som gode venner. De diskuterer nedrusting og det er minimal med vondt blod mellom de. Så hva som skulle få Russland til å gå til krig mot USA lurer jeg meget sterkt på.

 

Det vil være snakk om å beholde egen suverenitet, jeg tror ikke Russland vil la USA ta hele midt-østen og lage militærbaser àn mass på dørtrappa deres. Russland er ikke så naive å tro

at USA vil stoppe der. Da vil de heller støtte Iran i første omgang med våpen/militær støtte på samme måte som vi så i afghanistan på 80tallet, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg tror du spekulerer for mye, jeg. Det er helt andre tider nå enn det var for 40 år siden, USA kan ikke bare ture på slik de selv måtte ønske nå.

 

Jasså, hva kaller du det de holder på med i midt-østen for noe? :)

Lenke til kommentar

Tror ikke 3. verdenskrig kommer til å spre seg så langt ut i verden fra midtøsten. Ingen av de store krigsmaktene har noe å vinne på å gå i direkte konflikt med hverandre og midtøsten forblir en brikke i deres politiske spill, mens befolkningen der lider.

 

Svaret på spørsmålet ditt tror jeg er ganske enkelt: USA. Vi er allerede på deres side og deler deres verdier og kultur. Det må skje noe virkelig drastisk for at det skal forandres.

 

Jeg vil også tro mesteparten av krigføringen vil foregå i midt-østen, iallefall i første omgang. Men jeg ser voldsomt mange likhetstrekk mellom ekspansjonen til Hitler og USA,

men i USA`s tilfelle så er det mer nøysommelig og langttrekkende.

 

Hitler tok jo ett land etter det andre imens verden stod på sidelinjen stort sett.

 

Men det er vel som du sier ganske enkelt at vi velger USA, men ifra ett moralsk

perspektiv mener jeg vi likegodt kunne valgt Russland/kina.

Lenke til kommentar

Kina og Russland har "gode ting gående". Hvorfor skulle de ville risikere sin egen utvikling for Iran sin skyld?

 

Vel, Kina sin "gode ting gående" er oppblomstrene industrialisme som USA desperat prøver

å begrense med å innføre klimakvoter o.l. Samt de har vel ikke verdens mest diplomatiske forhold med USA.

 

Men jeg vil tro at både Kina og Russland vil statuere at nok er nok til USA før de tar over hele midt-østen og lager en militærbase av hele sulamitten. Da kan de jo angripe hvem som helst når som helst og det med solid styrke.

 

Jeg tror de vil støtte Iran av egeninteresser, selvpreservasjon rett og slett.

Lenke til kommentar

USA definerer ikke Russland som en fiende på lik linje med det de gjorde under den kalde krigen. Fiendene nå er Iran, Nord-Korea, Taliban i Afganistan og Pakistan, Hamas og de andre selvmordbomberne i Palestina og ikke minst den voksende terrorismefrykten på eget jord og sine ambassader. Russland utgjør ikke en fare, og hva du mener med militærbaser, så er det noe ikke noe nytt. De har hatt allierte og baser rundt hele midtøsten under den kalde krigen uten at det har vært utløsende for en krig tidligere.

 

La meg også minne deg om at mesteparten av Russlands inntekter idag er basert fra levering av energi til Vest-Europa. Det er liten om at Europa stort sett vil være på USA sin side, noe som være meget ødeleggende for Russland. Så nei Russland har ingenting å tjene på å gå til angrep på USA.

Lenke til kommentar
Jeg tror de vil støtte Iran av egeninteresser, selvpreservasjon rett og slett.

 

Men man går ikke til krig før man har montert sammen rifla si? Hvis Iran får disse atomvåpnene sine, må de stoppes, ikke sant? Jeg syns det virker tullete å trosse USA i dette tilfellet, og de kan jo ikke vinne..

 

Nå antar jeg selvfølgelig at USA/Europa er mektigere enn Russland/Kina.

 

Nei, Asia, let it go for now..

Lenke til kommentar

Tror ikke 3. verdenskrig kommer til å spre seg så langt ut i verden fra midtøsten. Ingen av de store krigsmaktene har noe å vinne på å gå i direkte konflikt med hverandre og midtøsten forblir en brikke i deres politiske spill, mens befolkningen der lider.

 

Svaret på spørsmålet ditt tror jeg er ganske enkelt: USA. Vi er allerede på deres side og deler deres verdier og kultur. Det må skje noe virkelig drastisk for at det skal forandres.

 

Jeg vil også tro mesteparten av krigføringen vil foregå i midt-østen, iallefall i første omgang. Men jeg ser voldsomt mange likhetstrekk mellom ekspansjonen til Hitler og USA,

men i USA`s tilfelle så er det mer nøysommelig og langttrekkende.

 

Hitler tok jo ett land etter det andre imens verden stod på sidelinjen stort sett.

 

Men det er vel som du sier ganske enkelt at vi velger USA, men ifra ett moralsk

perspektiv mener jeg vi likegodt kunne valgt Russland/kina.

 

Moralsk sett burde vi vel ikke støttet noen av de.

 

Det jeg er nyskjerrig på er om du SER paralellene, eller om du VIL se de. Det kan god hende det bare er jeg som IKKE vil, men tilgi meg om jeg sier at du høres litt...overengasjert, eller kanskje hysterisk ut :ermm:

 

Vel vel, hva vet vel jeg. Beklager hvis jeg fornærmer deg, det er ikke meningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...