Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kobling av downlights med 12V Trafo


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Driver og skal koble downlights med trafo. Det er 3 downlights, hvor jeg har trafoen i den første spotkassen, og det er ca 1,5m til den siste downlighten

 

Spørsmålet mitt er :

 

Jeg går med PLS90 kabel til den neste downlighten, kan jeg da koble meg inn på denne downlighten i midten for så å gå videre til den siste? Er dette mulig?

Eller MÅ jeg gå med kabel fra begge downlightene og inn til trafo?

 

første downlight "to kabelender" "siste downlight"

trafo----------x---------------x---------------x

 

 

trafoen ligger forøvrig i spotkassen til downlight nr 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet som kan oppstå om du følger planlagt metode er at trafoen har koblingspunkt for 3 spotter, noe som gjør at belastningen per koblingsterminal blir slik designeren av trafoen har tengt.

Ved å koble bare en kabel ut av trafoen kan man får overoppheting av koblingspunktet som nå har 3 ganger så stor belastning en om man har 1 kabel til hvær som i sin tur kan føre til at koblingspunktet brenner av.

 

Det andre problemet er at du vil få forskjell i lyset fra de 3 spottene grunnet spenningsfall i kabelen der den første vil lyse slik den skal, den neste svakere og den siste enda litt svakere.

I et 230V anlegg er dette neglesjerbart grunnet ubetydelige strømmer men med bare 12V er det et reelt problem der hver spott trekker 3A.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

perpyro har rett, men i praksis er det ikke noe betydelig å se i forhold til spenningsfall med så få. De fleste trafoer tåler også maks last på en klemme.

 

Men uansett så er det mest "riktig" å gjøre det på den måten med en kabel til hver fra trafo.

Lenke til kommentar

nei da, dere har rett. Men de fleste (mulig ikke alle) tåler max last på en klemme. Brente klemmer skyldes oftere feil moment eller avkappede kordeler i de tilfellene jeg har vært borti.

 

Men vi er forsåvidt enige, så spiller ingen rolle :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...