Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oøpsigelse av husleie


Fattig

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har en husleiekontrakt hvor noe av ordlyden er som følger:

 

Sitat:

"Husleien er kr xxxx,- + strøm og betales forskuddsvis til konto xxxx.xx.xxxxx i Sparebanken Sør - Avtalen gjelder fra 1.7.2009 - 1.7.2010, etter dette er det 1 mnd gjensidig oppsigelse."

 

Vil det si at jeg kan levere fra meg nøkkel og en nyvasket leilighet siste dag i juni i år, UTEN å levere en oppsigelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik jeg tolker dette betyr det at at du SKAL leie ifra 1.7.2009->1.7.2010 og at du kan si opp leiligheten etter juli 2010 men da med en oppsigelsetid på 1mnd.

Men er ingen jurist så ikke ta alt for god fisk :)

 

Han kan ihvertfall si opp FØR juli. Altså levere oppsigelse innen utgangen av mai, for å kunne slippe å bo/betale i juli. Avtalen sier neppe at det ikke er lov å levere oppsigelse før ETTER juli....

 

Men tolkningen av ordlyden i avtalen om å slippe oppsigelse, kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Det virker som du har inngått en leieavtale der du har bundet deg til minst 1 år leie. Dette betyr ikke at du ikke kan si opp før, men du vil aldri være over med avtalen før 1 år har gått, med mindre dere blir enige om noe annet. Du kan altså si opp i september, men du må alikevel betale ut juni. Slik jeg tolker det vil leieavtalen løpe helt til den blir sagt opp, så har du planer om å flytte i slutten av juli, lever oppsigelse i mai.

Lenke til kommentar

Hva med å snakke med huseier?

 

Slike 1 års kontrakter bruker dessuten å være bra tvilsome og man kan bare drite i dem.

 

Om du føler at teksten under er aktuell for deg så har du mest sannsynlig 3 måneder oppsigelsestid. Men dette trenger du kun ta hensyn til om depositumet er på størrelse med 3måneder husleie.

 

Om du er i den heldige situasjonen at du ikke har betalt depositum(ja det skjer). Så kan du flytte på dagen uten å betale huseier en eneste krone.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html

 

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

 

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

 

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Lenke til kommentar

@Fattig

 

Dette høres for meg ut som en tidsbestemt avtale. En slik avtale "opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid". Men den er uklar - hvorfor gi oppsigelsestid etter at avtalen er opphørt?

 

Det kan ikke skade å si i fra til utleier (i slutten av mai? mars?) om du har tenkt å flytte. Det er ingen formkrav til leiers oppsigelse. Det kan uansett lønne seg å avtale en sjekk av vask/skader/mangler sammen med utleier rett før du flytter, så du kan få en signatur på at alt er i orden.

 

Det er noen komplikasjoner i forhold til hvorvidt avtalen faktisk er tidsbestemt/uoppsigelig i ett år, og i så fall hva oppsigelsestiden er før 01.07, men så lenge du er fornøyd med å avslutte leieforholdet til 01.07 burde det etter min mening ikke spille noen rolle.

 

***

 

Om du føler at teksten under er aktuell for deg så har du mest sannsynlig 3 måneder oppsigelsestid. Men dette trenger du kun ta hensyn til om depositumet er på størrelse med 3måneder husleie.

 

Om du er i den heldige situasjonen at du ikke har betalt depositum(ja det skjer). Så kan du flytte på dagen uten å betale huseier en eneste krone.

Hva du er eller ikke er forpliktet til å betale har ingenting med depositumet å gjøre. Et depositum er bare en sikkerhet for utleiers krav.
Lenke til kommentar

Er du elev ved VGS eller student? Hvis du er VGS så tror jeg at ettårskontrakter er forbudt.

 

Hvordan i alle dager klarte jeg å produsere tre like innlegg?!

 

Personlig lurer jeg mye mer på hvor du har "Hvis du er VGS så tror jeg at ettårskontrakter er forbudt" fra. Det har jeg aldri hørt før. Jeg skulle likt å vite om du har en kilde på det eller om dette stammer fra de frie fantasiers verden. Hvis det siste er realiteten, bør du kanskje vurdere å droppe den typen gjetninger i fremtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...