Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikk blåneil på storetåa for 2 måneder siden..


Gjest dal3bo

Anbefalte innlegg

Gjest dal3bo

Hei! Fikk sinnsykt blåneil på storetåa for ett par måneder siden, etter det skjedde var det sykt ondt og jeg hadde problemer med og ha på meg sko og sokker. Var helt sikker på at jeg kom til og miste neilen pga. at jeg har mista en neil på peikefingeren tidligere uten å få SÅ ondt i forkant.

 

Men... neilen er der fortsatt og ser ikke ut som den har noen spesielle planer om og falle av.. tåa mi ser bokstavlig talt helt jævlig ut! er helt mørkt blå/lilla under neilen..

 

What to do??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom deg til legen. Et åpent internettforum som dette har minimalt eller ingen med kvalifisert medisinutdanning, og du bør derfor oppsøke noen som vet hva de snakker om.

 

hmm.. Jeg synes det virker litt teit og stikke til legen for noe sånt, men kansje..

Er jo ikke plaget med den på noen annen måte enn at den ser jævlig ut :p

Lenke til kommentar

Det at du har vondt kan bety det er betennelse. Du kan prøve å ha foten i en bøtte med varmt vann og litt grønnsåpe (dette desinfiserer). Men du bør nok helst gå til legen. Hvis du er heldig, er den ikke betent. Da vil legen tømme blodet under neglen. Men hvis det er betennelse, må neglen rives av (da mener jeg ikke du skal gjøre det selv med tang :p ). Dette høres vondt ud (du får naturligvis bedøvelse), men det er verre å gå med betennelsen og vente på at neglen detter av av seg selv.

Lenke til kommentar

Du har fått en blødning under tåneglen som presser på neglen, det er det som gjør vondt.

Det normale er å ta hål i neglen da å få bort trykket.

Rekner med smertene er borte nå og da ligger blodet igjen med sin flotte farge.

Skal ikke være farligt, min lilletå har samme flotte farge etter å ha sparket bort i noe som ikke ville flytte på seg.

Du får gå til legen å få drenert bort blodet.

Eller du kan gå på byn å si vil du være med hjem å se tåa mi :).

Lenke til kommentar

Jeg fikk betennelse under storetåa mi for ca 10 år siden. Ente med at jeg klaget til pappa, som sendte meg asap til legevakta. Der de fjerna hele tåneglen. På legevakta fikk jeg beskjed om at jeg burde kommet mye tidligere, for da kunne jeg kanskje slippe å fjerne neglen.

 

Det er ingenting som heter "for lite" til å gå til legen med. Har du vondt, er du bekymra og er det noe unormalt - så stikk til legen !!

 

Tok ca 3 år før storetånegla mi vokste opp. Nå er det en hard, tykk og svær tånegl som er helt forjævli å klippe. Jeg bruker TANG, det sier litt. Hehe. Før var den orange og stygg. Men de siste åra har heldigvis gjort den mer friskere i fargen. Så den ikke skiller seg så jævli ut.

Lenke til kommentar

Hmm.. Er ikke vond i det hele tatt lengre. Neilen er i og får seg normal, bare fagen som er blå/lilla.

 

Blodet under neilen rekner jeg med har størknet for lenge siden så å drenere det ut blir vell ikke helt enkelt.

 

Som en her sier at at han må klippe neilen sin med TANG, så tror jeg kansje jeg drar en "vil du bli med hjem å se på tåa mi" på byen.. :p

 

Men, kan jo kansje ta en trur til legen da og høre hva de sier til godt :p

 

Ingen kjærringråd altså? :p

Endret av dal3bo
Lenke til kommentar

Opplevde det samme for en liten stund siden, rullet over tåa med en jekketralle. Den gjorde vondt, og neglen ble blå. Etter noen måneder tok jeg litt i neglen og merket at den løsnet, tok en tang og rev den av :p gjorde ikke vondt. Nå er det en ny fin negl på tåa, gikk bra for meg men kanskje ikke dumt med en kjapp tur til legen :)

Lenke til kommentar

Aauu.. det her hørtes bare vondt ut.. og nå ble jeg litt engstelig ettersom jeg har en lilletå som har blitt blå innerst mot neglebåndet. Så mens jeg leste disse postene her, så bare kjente jeg at jeg fikk frysninger i hele kroppen :ermm:

Endret av kimj_
Lenke til kommentar
Gjest Gjesteposter

Opplevde det samme for noen år siden. Neglen var blå og ekkel. Litt løsere enn den "friske" på andre foten, men satt fortsatt på så jeg lot den være.

 

Begynte gradvis å få mer vondt så stakk til legen. Han sa at neglen var død, og at det hadde begynt å gro en ny stortånegl under, som førte til press. Fikk klar beskjed om at neglen måtte bort, ellers kunne den nye gro seg nedover i tåa.

 

Ble til at jeg grønnsåpebadet neglen hver dag i to uker og gradvis fikk dratt den av. Og under var en halvgrodd negl. Skikkelig guffent.

 

Eksen min opplevde det samme og hun var veldig nærme å amputere en del av tåa. Bah.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...