Gå til innhold

Engelsk: "Jeg HETER"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, men det blir som å si "I'm stupid.".

Ingen har spurt hvem Per er, og verbet som beskriver hvem som beskriver at du bærer navnet mangler.

 

Har de ingen ord for "heter"?

 

Når du sier det sånn så er det jo ingen som har spurt hva per heter heller? Alt kommer ann på situasjonen.

 

Og alle språk er forskjellig, det finnes ingen direkte oversettelse av flere ord. Setningsoppbygning er også annerledes.

 

hva heter du?

Jeg heter Per

 

What's your name?

My name is Per. Eventuelt I'm Per.

 

Im calling per ?

 

Hvorfor ringer du Per? harhar.gif

Lenke til kommentar

Jo, men det blir grådig rart om en jente sier "Hi, I'm Per". Da er det bedre at du sier "Hi, I'm calling Per", eller i verste fall "Hi, I'm called Per". Du kan jo ha en god historie for hvorfor du kalles Per. Eventuelt forklare hvorfor du må ringe Per, og hva som gjør at det er så viktig at du presenterer deg med det.

Lenke til kommentar

Har de ingen ord for "heter"?

Dei har eit arkaisk ord; to hight [nemneform] - hight(s) [notid] - hight [fortid] - hight [perfektum partisipp]. Eit døme vil vera «Norway's most popular newspaper hights VG».

Endret av 9E2
Lenke til kommentar

"Jeg heter" oversettes som "I am called" (I'm called). Men det virker litt formelt og MortenStemb har rett i å si at "I'm ..." er den vanlige, uformelle, måten. Ikke "I'm named ..." med mindre du diskuterer hvem du er oppkalt etter.

 

MortenStemb sier faktisk mye fornuftig - "Og alle språk er forskjellig, det finnes ingen direkte oversettelse av flere ord. Setningsoppbygning er også annerledes. ". Helt enig. I en annen post refererte jeg til en interessant nettside om akkurat dette (http://www.noproblem.no/oversetting.html).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...