Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en annen post liggende her også, men i og med at dette er et annet spm så tenkte jeg at da kan jeg spørre i et nytt emne :)

 

i alle fall, jeg skal skrive et programm som skriver ut en sang i en listebox eller noe ligdende.

 

Denne sangen er som fiskene i havet på en måte(noe som det her er teksten på sangen:

10 green bottles was hanging on a wall, one felt down, ohh no! Now it was 9 bottles hanging on the wall.

 

9 green bottles was hanging on a wall, one felt down, ohh no! Now it was bottles hanging on the wall.

 

OSV) Det var bare et lite utkast kan man si for at dere skulle skjønne poenget med programmet.

 

 

I alle fall, programmet skal jo skrive ut hele den sangen der ifra 10 flasker og ned til 0, her har jeg lagd en "for" og "next" funksjon som da teller fra 1 - 10

 

koden ligger under:

 

Public Class Form1

   Private Sub btn_vissang_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btn_vissang.Click
       Dim teller1 As Integer
       Dim tall1 As Integer
       Dim tall2 As Integer
       Dim ut As String

       teller1 = 1
       tall1 = 11
       tall2 = 10

       For teller = 1 To 10
           tall1 = tall1 - 1
           tall2 = tall2 - 1
           ut = (tall1 & " green bottles, hanging on a wall, " & vbTab & tall1 & " green bottles, hanging on a wall," & vbTab & " if one green bottle were to accidentally fall," & vbTab & "There'd be " & tall2 & " green bottles hanging on the wall")
           lst_sangut.Items.Add(ut)
       Next teller

   End Sub
End Class

 

Programmet fungerer nesten som det skal, emn det jeg luerer på er hvordan man kan legge til linjeskift på den listeboxen? Dere skjønner at sånn som det er nå blir det liggende bortover i lange baner :)

 

vell, håper dere skjønner hva jeg mener og at dere har et forslag til hva jeg kan prøve.

 

 

Mvh Marius

 

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av marbek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...