Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Smarthus løsninger. Hvem, hva, hvor?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg hus! Et lite oppussingsprosjekt egentlig.

 

Huset er bygd i 1973, 2 etasjer og grunnflate på rundt 100 kvm.

På 90-tallet ble trappen ned fjernet, og det ble bygd om til 2 leiligheter.

 

Jeg skal bo oppe, men først skal det renoveres litt(mye). Mitt kanskje største prosjekt er smarthus løsningen jeg skal ha. Planen var i begynnelsen å bygge ut det elektriske med xComfort systemet til Eaton (tidl. Moeller), men det ble lagt litt på is grunnet bryterene.

 

Er det slik at xcomfort bare har helt vanlige vippe av/på brytere?

 

Derfor sjekket jeg litt mer, og har kommet fram til at Gira fra Micro Matic kanskje var erstatteren, men her er det (likt xcomfort) vanskelig å få ut den mer tekniske spesifikasjonen..

 

Er det noen som har kjøpt Gira? Er det elektrikkere her som har peiling på Gira? Hvordan er løsningene deres? Hva forbinder modulene sammen? Hvordan er det å koble/sette opp selv? Jeg er utdannet elektrikker, men har aldri jobbet i yrket..

 

Jeg vet hva jeg vil; automatisere huset. Ned til minste detalj. Det er snakk om forskjellige lyssettinger i stua, kjøkkenet, soverom og bad, stikkontakter og seinere automatiserte persienner og lerret.

 

Kan jeg kjøpe litt, og bygge ut slik som med xComfort moduler? Eller er det en stor sentral som må kjøpes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg installerte xComfort fra Moeller i min forrige leilighet. De har (hadde i alle fall da) både av/på-aktuatorer og dimmeaktuatorer. Begge ble styrt av samme type av/på-bryter, eller fjernkontroll. Kjekt at det var trådløst, men overraskende dyrt og lite intelligent system.

 

Derimot har Moskus laget en fantastisk tråd om hjemmeautomasjon. Her får du garantert mange tips og gode svar om du spør :)

Lenke til kommentar

Men, her er litt av opplegget at det skal være fra en leverandør, og ikke egen produsert/sammensatt av 10-12 forskjellige leverandører, og script beta fase osv :)

 

Men ellers en veldig bra tråd der ja! Jeg gikk igjennom den med høy puls :-)

 

Vet ikke om jeg kanskje må sette ned "kravene" mine etter hvert, men tenkte rundt 20-30 lapper for smarthus løsningen i første omgang :)

Lenke til kommentar

Min erfaring med xComfort er i alle fall at det ikke er godt nok til en smarthus-løsning. Ingen toveis-kommunikasjon (er jo kjekt med bekreftelse eller avspørring) og dyrt.

 

Forøvrig virker Smarthus-bransjen ganske uoversiktlig.

Det virker som ganske vanskelig å holde seg til en leverandør, men man burde i alle fall tidlig bestemme seg for hvilken teknologi man skal bruke. Når dette er gjort så burde man i teorien kunne velge produsent ut fra pris, hvilken farge modulen har, dagsform eller andre preferanser. Så lenge alle følger standarden burde det ikke spille noen rolle om dimmeren er av merke A, B eller C.

 

Den andre "skumle" siden er kontrolleren/styresystemet og brukergrensesnittet. Etter min mening er dette utrolig uoversiktlig og vanskelig å vite hva som finnes og hva man bør bruke. Som du sier bør det også være hyllevare og ikke i en eller annen beta-fase eller noe som oppgraderes flere ganger i måneden eller året.

Nå begynner det kanskje å bli litt subjektivt, men jeg mener bestemt at i et SMARThus skal man ha SMARTE moduler, altså at styringen ikke ligger i en sentral enhet/PC men i hver lille boks. Sånn at temperaturkontrolleren som styrer ovnen gjør dette uavhengig av om PC'en står på eller ikke (men selvfølgelig må den kunne overstyres). Altså at temperaturer, nattsenking o.l. ligger lokalt i utstyret, slik at om PC'en eller sentralen skrus av fungerer fortsatt temperaturstyringen. Det samme gjelder selvfølgelig for lys-systemer, solblending, varmekabler, varmtvannsbereder osv.

I tillegg må man kunne programmere dette fra et sentralt program, som igjen programmerer opp de lokale boksene.

 

Dette var kanskje en liten avsporing ;)

 

Om budsjettet ikke tillater en fullstendig smarthus-løsning er jo noe av sjarmen med teknologien at det er lett å utvide i etterkant.. Kjøp det du får råd til nå, og bygg på senere ;) Valg av teknologi er det viktigste.. :)

Lenke til kommentar

Som jeg sa litt opp. Sett deg inn i hva et KNX anlegg er. Jeg er ikke erfaren nok til å forklare. Men utifra hva jeg vet er kan KNX levere alt det du spørr om og mye mer. Mer enn hva et Elko Wireless system og XComfor kan. I tilleg er KNX en standard, mao produserer alle de store (og mange små) komponenter til dette systemet, og alle fungerer om hverandre. DU kan fint blande produkter...

Lenke til kommentar

Har installert smart-hus løsninger med både x-comfort, funkbuss og EIB løsninger.

 

X-comfort er en fullgod løsning om du benytter en skjermbasert løsning. Her jobbes det også med løsninger hvor du kan styre systemet via en smart telefon (iphone, htc osv..)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men, her er litt av opplegget at det skal være fra en leverandør, og ikke egen produsert/sammensatt av 10-12 forskjellige leverandører, og script beta fase osv :)

 

Vet ikke om jeg kanskje må sette ned "kravene" mine etter hvert, men tenkte rundt 20-30 lapper for smarthus løsningen i første omgang :)

Problemet er at verden ikke har blitt standardisert nok til at det er så enkelt, og det er i mine øyne et stort problem. For 20-30 lapper får du dessverre ikke så mye som du ville ønske hvis du ikke "bygger" selv. Jeg ønsker meg at flere "ser lyset" og automatiserer hjemmene sine, men nå er det en relativt høy terskel bestående av enten 1) kunnskap eller 2) økonomi, og det ser ikke ut til å endre seg ved det første. Hjemmeautomasjon er et område hvor problemer kan forsvinne ved å kaste penger på dem (se f.eks. EiB/KNX), men det er ikke alle som har den muligheten. Jeg har i alle fall ikke. Da kreves det kunnskap og vilje til å gjøre noe selv.

 

Det er fancy når lys og temperatur styrer seg selv. Hvis du har lest hjemmeautomasjonstråden så vet du hva jeg gjør i heimen. Jeg har muligheter for integrasjon og automatisering som elektrikeren min er dypt misunnelig på (og han har et fancy system som jeg ikke husker navnet på), noe som er fordelen med å bruke en sentral som tillater mix-and-match mellom flere teknologier.

 

 

 

Jeg er ikke elektriker eller fagmann innen automasjon på noen måte, jeg er bare nerd. Det hjelper jo litt på... :p

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Min erfaring med xComfort er i alle fall at det ikke er godt nok til en smarthus-løsning. Ingen toveis-kommunikasjon (er jo kjekt med bekreftelse eller avspørring) og dyrt.

 

Forøvrig virker Smarthus-bransjen ganske uoversiktlig.

Det virker som ganske vanskelig å holde seg til en leverandør, men man burde i alle fall tidlig bestemme seg for hvilken teknologi man skal bruke. Når dette er gjort så burde man i teorien kunne velge produsent ut fra pris, hvilken farge modulen har, dagsform eller andre preferanser. Så lenge alle følger standarden burde det ikke spille noen rolle om dimmeren er av merke A, B eller C.

 

Den andre "skumle" siden er kontrolleren/styresystemet og brukergrensesnittet. Etter min mening er dette utrolig uoversiktlig og vanskelig å vite hva som finnes og hva man bør bruke. Som du sier bør det også være hyllevare og ikke i en eller annen beta-fase eller noe som oppgraderes flere ganger i måneden eller året.

Nå begynner det kanskje å bli litt subjektivt, men jeg mener bestemt at i et SMARThus skal man ha SMARTE moduler, altså at styringen ikke ligger i en sentral enhet/PC men i hver lille boks. Sånn at temperaturkontrolleren som styrer ovnen gjør dette uavhengig av om PC'en står på eller ikke (men selvfølgelig må den kunne overstyres). Altså at temperaturer, nattsenking o.l. ligger lokalt i utstyret, slik at om PC'en eller sentralen skrus av fungerer fortsatt temperaturstyringen. Det samme gjelder selvfølgelig for lys-systemer, solblending, varmekabler, varmtvannsbereder osv.

I tillegg må man kunne programmere dette fra et sentralt program, som igjen programmerer opp de lokale boksene.

 

Dette var kanskje en liten avsporing ;)

 

Om budsjettet ikke tillater en fullstendig smarthus-løsning er jo noe av sjarmen med teknologien at det er lett å utvide i etterkant.. Kjøp det du får råd til nå, og bygg på senere ;) Valg av teknologi er det viktigste.. :)

 

 

Du prater om KNX. Ingen sentral intelligens. Trådløst, powerline, buskabel, ethernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...