Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får kun lokal nettverk tilkobling, men ikke Internett


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop skiftet fra Nexgentel til Telenor. Men får ikke koblet opp internett, jeg har en Gigabyte ruter. Den fungerer for den ble brukt som en ekstra ruter mens jeg hadde nexgentel. Jeg er i nettverk når jeg er oppkoblet til ruteren, men uten internett.

 

Jeg fikk et brev fra Telenor med et passord, men det står ingenting om hva passordet er til. Og å ringe til deres support er uhorvelig dyrt, så det har jeg ikke råd til.

Er det noen som vet noe om hva det passordet er til?

 

Det står ingenting om hva passordet er til i de brevene jeg har fått. Og den hjelpen de har å tilby online er bare møkk, og jeg fant noe hjelpe greier som man kunne laste ned. Men det kan ikke brukes uten å ha internett! Og man kan heller ikke bruke det uten å ha TELENOR's internett. Så jeg aner ikke hva de har tenkt, trodde internett var klart til bruk så fort som jeg har koblet alt til, visste ikke at jeg måtte ha et passord et sted som de ikke engang nevner hvor.

 

Er veldig takknemlig om noen svarer, kanskje om det er noe med routeren min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har nettop skiftet fra Nexgentel til Telenor. Men får ikke koblet opp internett, jeg har en Gigabyte ruter. Den fungerer for den ble brukt som en ekstra ruter mens jeg hadde nexgentel. Jeg er i nettverk når jeg er oppkoblet til ruteren, men uten internett.

 

Jeg fikk et brev fra Telenor med et passord, men det står ingenting om hva passordet er til. Og å ringe til deres support er uhorvelig dyrt, så det har jeg ikke råd til.

Er det noen som vet noe om hva det passordet er til?

 

Det står ingenting om hva passordet er til i de brevene jeg har fått. Og den hjelpen de har å tilby online er bare møkk, og jeg fant noe hjelpe greier som man kunne laste ned. Men det kan ikke brukes uten å ha internett! Og man kan heller ikke bruke det uten å ha TELENOR's internett. Så jeg aner ikke hva de har tenkt, trodde internett var klart til bruk så fort som jeg har koblet alt til, visste ikke at jeg måtte ha et passord et sted som de ikke engang nevner hvor.

 

Er veldig takknemlig om noen svarer, kanskje om det er noe med routeren min?

nå er det en studn siden jeg var borti Telenor bredbånd oppsett men pleier de ikke å sende med alt du trenger inlkudert steg for steg guide for å få det de leverer til å fungere.

 

uansett: du sier routeren din ikke kommer på nett, hva har du fått av telenor? modem, routermodem eller kanskje routermodem med wlan funksjon?

kommer du på nett når kobler direkte til den?

 

passordet du har fått er vel enten til wlanet ditt vis du har det eller kanskje endel av påloggingen som brukes for at du skal få tilgang på nettet fra modemet dems(regner med de bruker pppoe enda)

Lenke til kommentar

Takk for svar så fort! :D

 

Men nei, fikk ikke med noe veileding. Heller ikke ruter, jeg bruker egen ruter som jeg tror er blitt kjøpt på Clas Ohlson. Ruteren har wireless network, og ruteren heter Gigabyte.

 

Jeg tenkte at kanskje det passordet er en aktivasjons kode til å få internett til å bli startet fra telenor.

 

Og internett fungerer ikke i det hele tatt, når jeg skriver her sitter jeg et annet sted.

 

Jeg begynner snart å grine! :cry:

Lenke til kommentar

Du må ha noe mellom router og veggkobling. Ved ADSL over telenettet er det fra vegg retning PC. Splitter (må være før noe som helst annet, både telefon og andre ting) --> ADSL-Modem --> evt. router --> PC.

Passordet o brukernavnet du har fått fra Telenor går til din konto der, og evt også til PPoE passord som kan sette i Modem eller alle PCer. PPoE-passord var vanlig på Telenoroppkoblinger tidligere. Nå blir det ikke benyttet i alle oppkoblinger. Uansett, ved ADSL over telenettet skal du ha fått en splitter og et ADSL-modem.

Lenke til kommentar

Den gangen jeg skiftet til turbo så byttet jeg fra et annet abonemang, så alt var oppe og gikk fra før.

 

Har selv konfigurert og brukt et annet modem som jeg skaffet selv, funket topp, brukte et annet modem fra telenor og kopierte over innstillingene.

 

Et annet spørsmål er jo hva slags oppkobling du har, for telenor har begynt å gå vekk fra pppoe.

Lenke til kommentar

Hei der. Brevet med passordet kommer noen dager før routeren og splitteren kommer i posten. Gi det noen dager til så mottar du routeren med splitter, og passordet ditt ligger ferdig på routeren så ingen installasjon trengs vist du ikke vil ha alle dilleprogrammer fra Telenor.

 

Good luck :new_woot:

Lenke til kommentar

Takk takk alle sammen! :D

 

Arjato, jeg vet ikke hvilken oppkobling jeg har. Hva menes med det?

 

Og trenger man telenor instillinger på ruteren for at internettet skal fungere?

 

Dreamrocker, jeg vet ikke om det er betalt for router og splitter. Tror kanskje det var noe man måtte betale for utenom?

Endret av S-Immy
Lenke til kommentar

Om du har et tredjepartsmodem må du legge inn instillingene selv.

Avhenging av BRAS og protokoll er avhenging av hvordan oppkoblingstype du må sette modemet ditt i. Disse opplysningene får du fra leverandøren.

 

Om det er DHCP trenger du ikke gjøre noe annet enn å kjøre modemet i DHCP-mode.

Om det er PPPoE trenger du Encapsulation (LLC) VPI (8) og VCI (35) Edit:samt brukernavn og passord.

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Okey, takk :new_woot:

 

 

EDIT: Har fått meg Telenor ruter nå, til 900kr. Og alt fungerer veldig bra. ITavisen's test viser nedlastning på 15mbit og opplasting på 8kbit (husker ikke helt hva som var rett på opplasting men noe med 8 i hverfall).

 

Må si at det var veldig enkelt å få det til å fungere. (Bare man har ruter MED MODEM hehe :thumbup: ).

Endret av S-Immy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...