Gå til innhold

Hva er lønnen til lærlinger i salgsbransjen


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en kjent elektromarked og jeg skal være lærling der. Jeg lurer på hvor mye jeg får

betalt i kroner ? Jeg trenger og vite det, pga jeg skal ut i leiemarkedet snart (flytter for meg selv).

 

Jeg gleder meg, men er skeptisk til og tjene for lite penger...

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i en kjent elektromarked og jeg skal være lærling der. Jeg lurer på hvor mye jeg får

betalt i kroner ? Jeg trenger og vite det, pga jeg skal ut i leiemarkedet snart (flytter for meg selv).

 

Jeg gleder meg, men er skeptisk til og tjene for lite penger...

 

Takker for alle svar!

det er opp til deg og bedriften å bestemme lønn. vis du går vanlig lærling så er det jo en slags standard mal som ofte blir brukt for lønn, men det er hlet opp til bedriften hvor mye/lite de vil lønne deg.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kjent elektromarked og jeg skal være lærling der. Jeg lurer på hvor mye jeg får

betalt i kroner ? Jeg trenger og vite det, pga jeg skal ut i leiemarkedet snart (flytter for meg selv).

 

Jeg gleder meg, men er skeptisk til og tjene for lite penger...

 

Takker for alle svar!

 

Er du lærling i salgsfaget (tidligere kalt butikkfaget)?

 

Lærling innenfor salg og servicefaget følger overenskomsten mellom HSH og HK – visst arbeidsgiver ikke har annen tariffavtale. Pr 1.4.2009. er basis lønnstrinn 6, med kr. 24 322,- i månedslønn.

 

 

Tariffen for lærlinger er fastsatt med 40 % (9 728,80) av ovennevnte månedslønn de første 12 måneder og 60 % (14 593,20) de siste 12 måneder av læretiden. Arbeidstid 162,5 time per måned.

 

Overtidsarbeid skal lærlingens lønn fastsettes ut fra trinn 1 i overenskomsten som utgjør kr. 124,49 pr. time. Overtiden påplusses 50 % frem til kl. 21,00 og mellom 21 - 08 samt søn-og helligdager med 100 %. Utover 2 timer skal bedriften dekke evt. matpenger med sats på kr. 80,-

 

Ub-tillegg tillegges for arbeid på ettermiddag/kveld mv. og er fastsatt med kr 21,- etter kl. 18,00 og 42,- etter 21,00 man-fredag. Etter kl. 13,00 lørdag 42,- og etter 16,00 lø- og søndager 84,- pr time

 

Husk at du kan få støtte fra Statens Lånekasse i tillegg til lønna.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kjent elektromarked og jeg skal være lærling der. Jeg lurer på hvor mye jeg får

betalt i kroner ? Jeg trenger og vite det, pga jeg skal ut i leiemarkedet snart (flytter for meg selv).

 

Jeg gleder meg, men er skeptisk til og tjene for lite penger...

 

Takker for alle svar!

det er opp til deg og bedriften å bestemme lønn. vis du går vanlig lærling så er det jo en slags standard mal som ofte blir brukt for lønn, men det er hlet opp til bedriften hvor mye/lite de vil lønne deg.

 

Dette blir litt feil å si. En lærling skal i løpet av begge årene som lærling ha tjent det samme som fagarbeider tjener på ett år, men det er opp til bedriften og opplæringskontoret hvordan dette skal fordeles.

Lenke til kommentar

Stemmer, men per i dag har jeg aldri kommet over en bedrift som faktisk har gjort dette. ;)

 

Men når det gjelder overtid og kveldsmøter fikk jeg 50% av ufaglært normallønn, dvs like under 200 kr timen. Ble fort mellom 10-20 slike timer i måneden.

 

Jeg vil forresten nevne at overtid blir belastet 36% skattetrekk, mens ordinær lærlinglønn holder det med 10-15% skatt. Jeg jobbet mye overtid, og endte opp med ca 10000 kr igjen på skatten som lærling. :D

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kjent elektromarked og jeg skal være lærling der. Jeg lurer på hvor mye jeg får

betalt i kroner ? Jeg trenger og vite det, pga jeg skal ut i leiemarkedet snart (flytter for meg selv).

 

Jeg gleder meg, men er skeptisk til og tjene for lite penger...

 

Takker for alle svar!

det er opp til deg og bedriften å bestemme lønn. vis du går vanlig lærling så er det jo en slags standard mal som ofte blir brukt for lønn, men det er hlet opp til bedriften hvor mye/lite de vil lønne deg.

 

Dette blir litt feil å si. En lærling skal i løpet av begge årene som lærling ha tjent det samme som fagarbeider tjener på ett år, men det er opp til bedriften og opplæringskontoret hvordan dette skal fordeles.

det er ikke feil for elektrofagene på sørlandet. kjenner flere som går som lærling men har avtalt å ha fast ufaglært lønn i stedet for slik fordeling som du skriver

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kjent elektromarked og jeg skal være lærling der. Jeg lurer på hvor mye jeg får

betalt i kroner ? Jeg trenger og vite det, pga jeg skal ut i leiemarkedet snart (flytter for meg selv).

 

Jeg gleder meg, men er skeptisk til og tjene for lite penger...

 

Takker for alle svar!

det er opp til deg og bedriften å bestemme lønn. vis du går vanlig lærling så er det jo en slags standard mal som ofte blir brukt for lønn, men det er hlet opp til bedriften hvor mye/lite de vil lønne deg.

 

Dette blir litt feil å si. En lærling skal i løpet av begge årene som lærling ha tjent det samme som fagarbeider tjener på ett år, men det er opp til bedriften og opplæringskontoret hvordan dette skal fordeles.

det er ikke feil for elektrofagene på sørlandet. kjenner flere som går som lærling men har avtalt å ha fast ufaglært lønn i stedet for slik fordeling som du skriver

 

Jeg har ingen kjennskap til elektrofagene, men i salgsfaget har jeg aldri hørt om en slik praksis. Elektrofag er ikke noe hvem som helst kan utføre.

Lenke til kommentar

Stemmer, men per i dag har jeg aldri kommet over en bedrift som faktisk har gjort dette. ;)

 

Men når det gjelder overtid og kveldsmøter fikk jeg 50% av ufaglært normallønn, dvs like under 200 kr timen. Ble fort mellom 10-20 slike timer i måneden.

 

Jeg vil forresten nevne at overtid blir belastet 36% skattetrekk, mens ordinær lærlinglønn holder det med 10-15% skatt. Jeg jobbet mye overtid, og endte opp med ca 10000 kr igjen på skatten som lærling. :D

 

Jepp, selv så fikk jeg bedre lønn under lærlingtiden men da i byggebransjen.(Men er i dag i salgsbransjen)

Er kanskje lettere hvis det er en mindre bedrift og man kjenner noen "innenfor" enn en stor kjede

Lenke til kommentar

Er det ikke litt rart å lønne en lærling med normal lønn? Å ha lærling skal være en "vinn vinn" situasjon for begge parter. Lærlingen får lønnet utdanning, mens bedriften betaler så å si ingenting for billig arbeidskraft, men må bruke mye tid på å følge opp lærlingen. Hvor er da poenget i å lønne lærlingen med god lønn?

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg svare for bedriften eller noen andre men kan jo gi en beskrivelse av situasjonen jeg var i som førte til at jeg hadde en høyere lønn.

 

Dette var en mindre bedrift 12-15 ansatte etter hvilken sesong det var, jeg jobbet der først som 14-15 åring som håndtlanger/hjelpearbeid i ferier osv.

Ble ganske godt kjent innad i bedriften i de 3 årene jeg jobbet der før lærlingtiden.

Når dagen kom til at man skulle prate om lærlingtid og lønn ville sjefen gi meg en bedre lønn enn det som var standard da jeg gjorde mange av oppgavene til de andre ansatte uten opplæring fra dag 1 som endel av de andre lærlingene måtte ha.

Jeg kunne også endel av maskinene som ble brukt og visste endel av rutinene som var i firmaet.

 

Dette var noe av grunnen til at jeg fikk høyere lønn mener jeg å huske.(er noen år siden nå)

 

Etter hva jeg har hørt og erfart så er det ikke bare å ansette en lærling og tro at denne kroppen gjør jobben helt av seg selv som en fagarbeider gjør.

Når da sjefen i en bedrift stoler på og vet hva lærlingen kan og da ser at man vil ha høyere produktivitet i firmaet, så vil vel kanskje noen lønne lærlingen deretter selv om man ikke er nødt.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet der i ca 5 mnd nå og har allerede fått utmerkelser som beste softwareselger i desember og jeg får ofte ros fra lederne. Kan det påvirke til og få bedre lønn? Jeg vet det blir mye jobb i desember og jeg hadde nærmere 25000 i desember. Vil det være mulig og forhandle seg til en bedre lønn? Eller er det bortkastet og forsøke?

 

Jeg kan alle rutinene inn og ut der og har allerede fått noe ansvar.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet der i ca 5 mnd nå og har allerede fått utmerkelser som beste softwareselger i desember og jeg får ofte ros fra lederne. Kan det påvirke til og få bedre lønn? Jeg vet det blir mye jobb i desember og jeg hadde nærmere 25000 i desember. Vil det være mulig og forhandle seg til en bedre lønn? Eller er det bortkastet og forsøke?

 

Jeg kan alle rutinene inn og ut der og har allerede fått noe ansvar.

 

Du kan selvfølgelig prøve, men har selv vært lærling i salgsfaget, og jeg har aldri hørt om en lærling som har fått noe mer enn lærlinglønn. Har hørt om bilselgere som har fått provisjon.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet der i ca 5 mnd nå og har allerede fått utmerkelser som beste softwareselger i desember og jeg får ofte ros fra lederne. Kan det påvirke til og få bedre lønn? Jeg vet det blir mye jobb i desember og jeg hadde nærmere 25000 i desember. Vil det være mulig og forhandle seg til en bedre lønn? Eller er det bortkastet og forsøke?

 

Jeg kan alle rutinene inn og ut der og har allerede fått noe ansvar.

 

Du kan selvfølgelig prøve, men har selv vært lærling i salgsfaget, og jeg har aldri hørt om en lærling som har fått noe mer enn lærlinglønn. Har hørt om bilselgere som har fått provisjon.

 

ok. takk for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...