Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vanlig at man finner ledige studieplasser på UiB etter opptaket? jeg kommer dessverre ikke inn på UiO, så dum som jeg er glemte jeg å søke på UiB odontologi fordi jeg trodde jeg kunne få 5.6 i snitt, men er på rundt 55.9 nå :(

Odontologi havner aldri på restetorget

Lenke til kommentar

 

Hvor bor folk som studerer odontologi/medisin i Bergen? Tenker da nærhet til universitet og selve bygget? 

 

Noen? føler meg litt hjelpeløs her.. 

 

Tenker du på studentbolig er Alrek eller Grønneviksøren de nærmeste alternativene. Selv bodde jeg på Alrek hele studiet. Standarden er en god del høyere på Grønneviksøren, du har eget kjøkken og bad, mens du må dele kjøkken og bad med opptil 5 andre på Alrek. Prisen er også betydelig forskjellig.

Alrek er derimot nabobygget til Odontologen, du kommer ikke nærmere enn det. To minutt å gå fra hybelen til skolen. 10 minutters gåtur fra Grønneviksøren.

 

Om du vil bo et annet sted bør du undersøke bussforbindelsene mot Odontologen, det er rimelige greit å i alle fall slippe å skifte buss.

 

OdontologenKart.png

Endret av TheSnidr
Lenke til kommentar

 

 

Hvor bor folk som studerer odontologi/medisin i Bergen? Tenker da nærhet til universitet og selve bygget? 

 

Noen? føler meg litt hjelpeløs her.. 

 

Tenker du på studentbolig er Alrek eller Grønneviksøren de nærmeste alternativene. Selv bodde jeg på Alrek hele studiet. Standarden er en god del høyere på Grønneviksøren, du har eget kjøkken og bad, mens du må dele kjøkken og bad med opptil 5 andre på Alrek. Prisen er også betydelig forskjellig.

Alrek er derimot nabobygget til Odontologen, du kommer ikke nærmere enn det. To minutt å gå fra hybelen til skolen. 10 minutters gåtur fra Grønneviksøren.

 

Om du vil bo et annet sted bør du undersøke bussforbindelsene mot Odontologen, det er rimelige greit å i alle fall slippe å skifte buss.

 

OdontologenKart.png

 

 

 

Takk! Litt skummelt å flytte til en ukjent by som man skal trolig bo i 5 år. Hvor ligger selve universitetet i forhold til Alrek og odontologen?

Du nevner at det er forventet at man deler bad og kjøkken med 5 andre, men er dette vanligvis folk som studerer medisin og odontologi ved UIB, eller andre fag? Hadde vært kjekt å komme med folk som studerer det samme/deler samme interesse 

 

Hvordan er første året på studiet? Er det hardt og tøft fra start, eller er det hardt kjør når praksisen starter? 

Har du noen tips som førsteårsstudent? Noe du angrer på, ønsket kunne gjort annerledes. ol ? 

Lenke til kommentar

"Selve universitetet" er spredd rundt i hele Bergen, det ligger ikke på ett sted. Du har ett fakultet her og ett fakultet der. Mesteparten av første og andre året foregår på Bygg for Biologiske Basalfag, også kalt BBB, som ligger vegg i vegg med Haukeland Sykehus.

 

De man ender opp med på Alrek kan være hvem som helst, ofte medisin eller tannlegestudenter, men også utvekslingsstudenter, folk på årsstudium, andre typer studenter.

 

Mitt tips på første året er å bli med i de forskjellige styrene i Odontologforeningen helt fra starten av. Jeg skrev en utfyllende post om disse til deg for ett år siden, se om du finner den.

Lenke til kommentar

"Selve universitetet" er spredd rundt i hele Bergen, det ligger ikke på ett sted. Du har ett fakultet her og ett fakultet der. Mesteparten av første og andre året foregår på Bygg for Biologiske Basalfag, også kalt BBB, som ligger vegg i vegg med Haukeland Sykehus.

 

De man ender opp med på Alrek kan være hvem som helst, ofte medisin eller tannlegestudenter, men også utvekslingsstudenter, folk på årsstudium, andre typer studenter.

 

Mitt tips på første året er å bli med i de forskjellige styrene i Odontologforeningen helt fra starten av. Jeg skrev en utfyllende post om disse til deg for ett år siden, se om du finner den.

 

Takk for svar! Tror ikke jeg erindrer, men kan sjekke det opp! Søker man forresten alrek gjennom studentskipnaden? (har ærlig gjort lite research) . Men er det slik at man kun da tilbringer tiden med medstudenter på medisin og odontologi gjennom alle fem år?

 

I tillegg, hvordan var overgangen med å flytte hjemme fra til en studenthybel? Antar at man leser på biblioteket, og universitet pga. støy hjemme? 

Lenke til kommentar

Se denne posten, her finner du litt utfyllende informasjon om studiestart, boforhold, tannlegestudentforeningen OF og understyrene man kan melde seg inn i: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1208458&page=9&do=findComment&comment=23352778

 

For min del var det deilig å flytte for seg selv og bli sin egen sjef! Jeg leste en del på Alrek, men mest på lesesalen på Odontologen. Da kan man jo lett ta pause med medstudenter og diskutere både fag og sladder.

Lenke til kommentar

Se denne posten, her finner du litt utfyllende informasjon om studiestart, boforhold, tannlegestudentforeningen OF og understyrene man kan melde seg inn i: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1208458&page=9&do=findComment&comment=23352778

 

For min del var det deilig å flytte for seg selv og bli sin egen sjef! Jeg leste en del på Alrek, men mest på lesesalen på Odontologen. Da kan man jo lett ta pause med medstudenter og diskutere både fag og sladder.

Takk, synes det er et stort steg å flytte inn til en ny by. Var du 100 % sikker på at du ville studere odontologi, eller var det noe som du nesten "kastet deg ut i" ? 

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Måtte sette noe på første plass da jeg skulle søke studie. Jeg gamblet og satte odontologi. Har ikke angret på det enda!

 

 

Jeg tenker i retning av farmasi, medisin, odontologi, biologi/kjem, men klarer ikke å bestemme meg 100%. Er redd for å ta noe jeg kommer til å angre på og følgelig miste ett 1 år 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TheSnidr, etter din erfaring, hvordan anser du muligheten til å jobbe ved siden av studiet i Bergen? Hadde du jobb? Isåfall, krever det kontstant lesing fra morgen til kveld, eller fungerer en deltids/kvelds/helgejobb greit? ^_^

 

Jeg hadde sommerjobb hver sommer, og jobbet også fast hver tirsdag og annenhver helg på tredje og halve fjerde kull. Kunne lett fått tid til å jobbe litt de to første årene og.

Lenke til kommentar

 

Hva ligger snittet deres på? :)

 

 

Ligger godt over 60 i konkurransepoeng, hvor i landet tenker du å studere? 

 

Oi, så bra! Ønsker å studere i Bergen, men må kanskje revurdere det.

Endret av P98
Lenke til kommentar

 

 

Hva ligger snittet deres på? :)

 

 

Ligger godt over 60 i konkurransepoeng, hvor i landet tenker du å studere? 

 

Oi, så bra! Ønsker å studere i Bergen, men må kanskje revurdere det.

 

 

Kult, har hørt at odontologistudiet er fremtidsrettet og sikrer deg jobb. Dette har folk flest skjønt ettersom planlagte studieplasser (UIB) var i 2016 og 2016 48 stk. I 2016 var det 134 med odontologi som førstevalg og i år er det 203!! dvs endring på 51.49 %!! Det er litt sykt.

 

 

Vil det ikke i realiteten være færre plasser for førstevalgssøkere ettersom en viss prosentandel av de 48 plassene er reservert for søkere i ordinærkvote? Vet ikke hvordan det blir fordelt (formoder at brorparten av plassene er for førstevalgssøkere) så kanskje 60 % 40 % - fordeling? 

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...