Gå til innhold

Kreditt i Skandiabanken - erfaringer


Alex74

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye positivt om Skandiabanken, og samboeren har vært kunde der i en årrekke, med en rekke tjenester som kontokreditt og kredittkort.

 

Jeg synes betingelsene så gunstige ut, og ble kunde. Men så fikk jeg avslag på alt jeg søkte på! Fikk først beskjed fra banken at dette trolig var en feilmelding, for kredittsjekken min var plettfri, inntekten min likeså. Men selv etter at denne feilen skal være rettet får jeg automatisk beskjed om at søknadene mine ikke blir innvilget.

 

Har sett litt rundt på nettet, og det virker som denne banken i alle fall tidligere har hatt spesielle krav til kredittkunder, som for eksempel at de enten må ha formue eller betale mer enn 37 prosent i skatt, så da hjelper det ikke uansett om man er i full, godt betalt jobb og eier bolig som man har gjeld på. Eksempelvis: Man tjener 400 000 og har 1 mill i gjeld på leiligheten,- da får man automatisk for lavt skattetrekk til å bli tilbudt kreditt hos Skandiabnken.

 

http://www.dinside.no/27000/snobberi-i-skandiabanken/?id=27000&=katnav

 

Andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hørt at Skandiabanken er litt mer kresne. Har beklageligvis ingen erfaring selv angående kontokreditten.

 

Forøvrig noen betraktninger rundt kravet om at du må a) nettoinntekt > 175 000 og skatt i prosent av nettoinntekt på >= 37,5% ELLER nettoinntekt > 150 000 og nettoformue siste 2 år på > 50 000.

 

Med 400 000 i bruttolønn så har man 400 000 - 72 800 (minstefradrag) = 327 200 i alminnelig inntekt. Litt videre så blir skattbar alminnelig inntekt da på 327 200 - 42 210 = (personfradrag kl 1) = 284 990. Vi får da en skatt på 400 000 * 7,8% (trygdeavgift) = 31 200 + 284 990 * 28% = 79 797. Total inntektsskatt er da 110 997 som gir en skatteprosent av alminnelig inntekt på 33,9%, eller av skattbar alminnelig inntekt på 38,9%.

 

Dersom man har 400 000 i bruttolønn og samtidig 1 000 000 i boliglån så klarer man nok ikke det andre kravet, men kan man klare første kravet? Forutsetter 4% rente.

 

Regnestykket blir likt, men man får 40 000 i fradrag for gjeldsrenter. Det vil si at alminnelig inntekt blir 40 000 mindre og derav 287 200. Skattbar alminnelig inntekt 244 990. Trygdeavgiften blir den samme, men nettoskatten blir redusert med 40 000 * 0,28 og blir da 68 597. Prosentene blir da 34,7% av alminnelig inntekt og 40,7% av skattbar alminnelig inntekt. For at første prosenten skal bli nøyaktig 37,5% så må man ha 120 000 i fradrag (f.eks. 3 000 000 i boliglån med 4% rente - eller en annen type fradrag, da).

 

Så, satt litt på spissen, blir da konklusjonen at for å bli en mer attraktiv låner/godkjent for kontokreditt for/i SKB så bør man øke boliglånene sine!

 

De skriver på dinside at "En person som har en inntekt på 400.000 kroner, og lån på en million, vil betale mindre enn 37,5 prosent i skatt av nettoinntekten sin. Han vil altså ikke kunne få innvilget en kreditt på sitt VISA-kort." og jeg regner da med at de mener prosent av alminnelig inntekt og ikke av skattbar alminnelig inntekt.

 

Sånn mens man venter på Curling...

 

Edit: artikkelen er god del år gammel, fra oktober 2001.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Interessant perspektiv med å øke boliglånet ja, du nærmer deg muligens sakens kjerne, he he: Skandiabanken vil at flere refinansierer og flytter boliglånet sitt dit! Og kanskje i tillegg tar ut litt ekstra pant på bolig på toppen. Så kan de vurdere en som potensiell kunde for kredittkort etterhvert.

 

Uansett, merkelige krav om det fortsatt er slik.

 

God Curling :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ikke første gang jeg hører folk klage på at Skandiabanken er kjipe på lån og kreditt. Jeg har vært kunde der i mange år, men lån og kreditt har aldri vært aktuelt der pga dårlige betingelser. Skandiabanken er overvurderte etter min mening. Byråkratiske og firkantede, og har begrenset tjenestetilbud i forhold til de fleste andre banker. Eneste virkelige fortrinn jeg ser nå lenger er at de har veldig godt utvalg av aksjefond og ingen kjøps -eller salgsgebyrer på fond.

Lenke til kommentar

Har vært kunde der i tja, 10 år? Ja, de er strenge på krav til lån/ kreditt og til å bli kunde (du trenger/ trengte 15.000,- å sette inn for å bli kunde). Men til gjengjeld har de fin rente på innskudd og koster ingenting og bruke. Man får det man betaler for, enkelt og greit.

 

Men, kontakt kundesenteret deres da vel. De få gangene jeg har gjort det, har jeg fått kjappe og greie svar. Søkte selv om kreditt for et par år siden da med årslønn på rundt 400.000,- men med betydelig mer i gjeld. Fikk innvilget 45.000,-.

Lenke til kommentar

Jeg har vært kunde der siden 2004. Som student med inntekt på ca 120K i året fikk jeg 10K kontokreditt uten noen problemer.

 

Ellers får(eller fikk) man jo som sagt nesten kastet kredittkort av forskjellige slag etter seg. Med 120K i året fikk jeg en kredittramme på ca 150K tilsammen. Godt jeg faktisk vet at benyttet kreditt må betales tilbake, og dermed slipper å havne på program som luksusfellen :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har et kundeforhold i skandiabanken nettop pga bsu renten der. Jeg kunne fa innvilget 10 000 kroner i kreditt. Da enten pa kort eller konto. Eller dele disse i to.

 

For eksempel 5000 pa kredittkort og 5000 pa konto (kontokreditt). Jeg er student og har deltidsjobb. Men min lignet inntekt er jo veldig lav. Jeg mener a ha hort at det er flere som har lett faat innvilget 10 000 kroner i kreditt. Selv godtok jeg ikke kreditten fordi jeg ikke onsket den. Har kun bsu konto der.

 

Jeg vet ikke hvordan skandiabanken vurderer kreditt soknader og hvilke kriterier de setter. Men jeg er hovedkunde i DNB og har student programmet.

 

Nar jeg startet der hadde jeg 5 000 i kreditt. Na har jeg 20 000. Dette er ikke grunnet noe hoy inntekt, fordi det har jeg absolutt ikke. Men det er fordi jeg har behandlet kreditten min fint og har hatt punktlige innbetalinger.

 

Jeg tror egentlig alle banker ikke gir ekstrem kreditt med engang. Du ma vise at du er en god betaler.

 

Dersom du er student kan kansje dette programet ver noe for deg. Har selv aldri vert misfornoyd med dnbnor.

 

Det som er bra med skandiabanken nar det gjelder kreditt, er den lave renten. Tror den er pa ca 10,50 prosent. Dette er egentlig ganske lavt, i forhold til andre banker som har opp i mot 20 prosent.

 

Dersom det er kreditt du er ute etter, sa har heller aldri dnbnor vert noe spesielt vanskelige med folk med realtivt grei inntekt. Desverre er det ogsa dnbnor som har kommet ofte pa tv i luksusfellen. Nettop fordi de har gitt noen feks 350 000 i forbrukslan, et ekstremt billan osv.

 

Kreditt er fint men det skal brukes med omhu.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...