Gå til innhold

[Løst] Reklamasjon på bærbar HP og Infocare


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter langt tid med krangling og fjas har jeg fått godkjent reklamasjon på en 2 og ett halvt år gammel bærbar Hewlett Packard.

Etter litt mer fjas og feil retur nr. fra HP/Inforcare fikk jeg i går riktig retur nr. og en mail angående repareringen (har kjøpt maskinen gjennom en bedrift fra HP som betyr at det er HP som er selgeren i dette tilfellet).

 

Det som er problemet er prisene de tar for recovery og sikkerhetskopi av data. Harddisken inneholder blant annet mastergradoppgave og familiebilder som jeg gjerne vil beholde (har deler av dette på backup), men siden maskinen ikke starter opp i det hele tatt er det ikke et alternativ å få en "oppdatert" backup fra denne.

 

Prisen for recovery på maskinen koster 994,- kr. (noe som ikke er mulig for meg å gjennomføre siden maskinen ikke starter).

 

Prisen for sikkerhetskopi av data er på 1119,- ink. mva for første DVD plate og 531,- inkl. mva for pr. påløpende DVD plate.

 

Sikkerhetskopi av hele harddisken koster da tilsammen 9615,- kr. (80GB) for en maskin som kostet 6500,- kr. helt ny...

 

Jeg ringte til HP nå for en halv time siden og klaget på dette. Kommentaren fra HP var at jeg burde hatt sikkerhetskopi, noe som jeg mener er helt urelevant når det kommer til reklamasjonen (JA jeg burde hatt en nyere sikkerhetskopi). Mitt poeng er at problemet er at maskinen som jeg kjøpte ikke fungerer p.g.a. en feil fra produsenten og at det er HPs ansvar å få fikset maskinen og få tilbake filene til meg hvis det er mulig. Harddisken til HP er ikke med standard tilkobling (egen type fra HP) som gjør det plent umulig for meg å ta tak i dette selv (med vilje fra HP?). Jeg mener da at det er HP som må betale for utgiftene for å både fikse maskinen og få filene på harddisken tilbake til meg (og burde vært frivillig fra HP å vise et fnugg av service).

 

HP ba meg ta kontakt med Infocare for å eventuellt kopiere de filene jeg ønsket å beholde og ikke hele disken. Jeg stoler ikke nok på Infocare (etter tidligere erfaringer) til å ta dette over telefonen og mener bastant at det er HPs ansvar å få dette gjort (både i praksis og betaling) og ikke meg. Det er også klart at Infocare ikke har en interesse av å jobbe gratis for meg (fullt forståelig) og at dette er en kostnad HP må ta. Jeg vil heller ha en kopi av hele disken for å være på den sikre siden, enn å få halvparten eller korrupte filer fordi deler mangler...

 

Er jeg urimelig og hvilke rettigheter har jeg?

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Etter langt tid med krangling og fjas har jeg fått godkjent reklamasjon på en 2 og ett halvt år gammel bærbar Hewlett Packard.

Etter litt mer fjas og feil retur nr. fra HP/Inforcare fikk jeg i går riktig retur nr. og en mail angående repareringen (har kjøpt maskinen gjennom en bedrift fra HP som betyr at det er HP som er selgeren i dette tilfellet).

 

Det som er problemet er prisene de tar for recovery og sikkerhetskopi av data. Harddisken inneholder blant annet mastergradoppgave og familiebilder som jeg gjerne vil beholde (har deler av dette på backup), men siden maskinen ikke starter opp i det hele tatt er det ikke et alternativ å få en "oppdatert" backup fra denne.

 

Prisen for recovery på maskinen koster 994,- kr. (noe som ikke er mulig for meg å gjennomføre siden maskinen ikke starter).

 

Prisen for sikkerhetskopi av data er på 1119,- ink. mva for første DVD plate og 531,- inkl. mva for pr. påløpende DVD plate.

 

Sikkerhetskopi av hele harddisken koster da tilsammen 9615,- kr. (80GB) for en maskin som kostet 6500,- kr. helt ny...

 

Jeg ringte til HP nå for en halv time siden og klaget på dette. Kommentaren fra HP var at jeg burde hatt sikkerhetskopi, noe som jeg mener er helt urelevant når det kommer til reklamasjonen (JA jeg burde hatt en nyere sikkerhetskopi). Mitt poeng er at problemet er at maskinen som jeg kjøpte ikke fungerer p.g.a. en feil fra produsenten og at det er HPs ansvar å få fikset maskinen og få tilbake filene til meg hvis det er mulig. Harddisken til HP er ikke med standard tilkobling (egen type fra HP) som gjør det plent umulig for meg å ta tak i dette selv (med vilje fra HP?). Jeg mener da at det er HP som må betale for utgiftene for å både fikse maskinen og få filene på harddisken tilbake til meg (og burde vært frivillig fra HP å vise et fnugg av service).

 

HP ba meg ta kontakt med Infocare for å eventuellt kopiere de filene jeg ønsket å beholde og ikke hele disken. Jeg stoler ikke nok på Infocare (etter tidligere erfaringer) til å ta dette over telefonen og mener bastant at det er HPs ansvar å få dette gjort (både i praksis og betaling) og ikke meg. Det er også klart at Infocare ikke har en interesse av å jobbe gratis for meg (fullt forståelig) og at dette er en kostnad HP må ta. Jeg vil heller ha en kopi av hele disken for å være på den sikre siden, enn å få halvparten eller korrupte filer fordi deler mangler...

 

Er jeg urimelig og hvilke rettigheter har jeg?

 

Er et standard vilkår det der med data på disker....ingen tar ansvar for det og det koster hvis du vil at de skal ta det for deg.

 

Du skulle ha koblet disken til en annen maskin og tatt ut data før du sendte den inn.

Lenke til kommentar
Etter langt tid med krangling og fjas har jeg fått godkjent reklamasjon på en 2 og ett halvt år gammel bærbar Hewlett Packard.

....

...(har kjøpt maskinen gjennom en bedrift fra HP som betyr at det er HP som er selgeren i dette tilfellet).

Er jeg urimelig og hvilke rettigheter har jeg?

-------------

Tydligvis at du ikke har kjøpt maskinen fra HP, emn at det er bedriften som har foretatt kjøpet. Dermed dekkes maskinen av den vanlige kjøpsloven og ikke Forbrukerkjøpsloven med kortere reklamasjonstid. At du allikevel har klart å krangle deg til reklamasjon viser at HP allerede har strukket seg langt. Ofte har salg til bedrifter maks 1 års reklamasjonsrett (kan imidlertid avtales spesifikt mellom kunde [bedriften som kjøper] og HP som selger).

 

Backup er alltid viktig og er ditt ansvar som bruker av maskinen. Skal dette tas etter at maskinen har brutt totalt sammen kan det være en dyr afære. Du har nok ingen rettigheter her.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Etter langt tid med krangling og fjas har jeg fått godkjent reklamasjon på en 2 og ett halvt år gammel bærbar Hewlett Packard.

....

...(har kjøpt maskinen gjennom en bedrift fra HP som betyr at det er HP som er selgeren i dette tilfellet).

Er jeg urimelig og hvilke rettigheter har jeg?

-------------

Tydligvis at du ikke har kjøpt maskinen fra HP, emn at det er bedriften som har foretatt kjøpet. Dermed dekkes maskinen av den vanlige kjøpsloven og ikke Forbrukerkjøpsloven med kortere reklamasjonstid. At du allikevel har klart å krangle deg til reklamasjon viser at HP allerede har strukket seg langt. Ofte har salg til bedrifter maks 1 års reklamasjonsrett (kan imidlertid avtales spesifikt mellom kunde [bedriften som kjøper] og HP som selger).

 

Backup er alltid viktig og er ditt ansvar som bruker av maskinen. Skal dette tas etter at maskinen har brutt totalt sammen kan det være en dyr afære. Du har nok ingen rettigheter her.

 

Backup er å bli kundens ansvar. end of story!

Det skal riktig nok sies at selskaper som infocare vet å ta seg rikelig betalt og vell så det når man først befinner seg i situasjonen..

Endret av repaguy
Lenke til kommentar

 

Er et standard vilkår det der med data på disker....ingen tar ansvar for det og det koster hvis du vil at de skal ta det for deg.

 

Du skulle ha koblet disken til en annen maskin og tatt ut data før du sendte den inn.

 

Når ikke maskinen starter i det hele tatt er det overhodet ikke mulig. Prisen de tar i tillegg stinker av utnyttelse (9615,- kr. for sikkerhetskopiering av en 80GB disk).

 

@PerB: Joda maskinen er kjøpt inn fra HP til bedriften. Det med reklamasjonsrett så er maskinen dekket. Maskinen er kanskje 2 og ett halvt år nå, men var godt under 2 år da saken startet.

 

Jeg fullt klar over at backup er MITT ANSVAR som som jeg skrev i mitt første innlegg, men hele poenget er at det er HPs ansvar å repare maskinen. Jeg kan ikke fatte og begripe at innholdet på harddisken ikke skal gjelde innenfor reklamasjonsretten...

 

Hadde harddisken røket så hadde jeg fått ny, men når dette sannsynligvis ikke er problemet (rimelig sikker på at det er hovedkortet), så burde det ikke være urimelig å be om å få innholdet på disken om det er samme disk eller ikke?!?!

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Vell, du kan ikke REKLAMERE på DATA som ligger på disk. For det første pleier man normalt å skriver under på et skjema fra infocare før man sender inn PC.. Der står alt av priser på backup, og man må spesifikt huke av om man har tatt backup eller ønsker backup. Det står også spesifisert at HP/infocare ikke tar noe ansvar for data som ligger på disk, enkelt og greit.I midlertidig har jeg flere ganger etter direkte kontakt med tekniker klart å fått de til å la være å legge inn preinstall image fra HP, siden det f.eks. er hovedkortert som bare blir byttet med en likt et. Kan du ikke bare ta kontakt med tekniker som har jobben og si at du ønsker å gjøre reinstallasjonen selv.. Hvis du har original installasjon på pc + at de har konstantert at det er HK feil, bør det i hvertfall ikke være noe problem.

Men du har ikke noe mer rettigheter av den grunn, det her må skje på goodwill..

Endret av repaguy
Lenke til kommentar

 

Er et standard vilkår det der med data på disker....ingen tar ansvar for det og det koster hvis du vil at de skal ta det for deg.

 

Du skulle ha koblet disken til en annen maskin og tatt ut data før du sendte den inn.

 

Når ikke maskinen starter i det hele tatt er det overhodet ikke mulig. Prisen de tar i tillegg stinker av utnyttelse (9615,- kr. for sikkerhetskopiering av en 80GB disk).

 

 

Man kan fint hente ut data selv om maskinen ikke starter, ved å f.eks koble disken til en annen maskin.

 

Hvis det er hovedkortet som du sier, så er det ikke nødvendigvis de sletter innholdet på disken.

De har ikke gjort det de gangene jeg har sendt inn maskiner med defekt hovedkort.

Men det kommer kanskje litt ann på hvem som jobber med saken...

Lenke til kommentar

Jeg reklamerer ikke på data, jeg reklamerer på maskinen og hovedkortet...

 

Det er forsåvidt greit at Infocare ikke tar ansvar for dette, da de bare utfører servicen som er godkjent av HP.

 

Det er helt riktig at du må huke av om man vil ha sikkhertskopiering eller ikke, men jeg synes bare det er umrimelig at alt informasjon som ligger på disken enten blir fjernet (som koster 994,- kr. i tillegg), ellers må jeg betale 9615,- kr. for å få dette kopiert.

 

@Makky: Det er lettere sagt enn gjort når det kommer til HPs bærbare harddisker. Disse har en annen type kontakt enn en standard 2,5 tommer harddisk og krever at du har en lignende modell til å bytte om harddiskene. Jeg har desverre ikke en lignende modell, eller kjenner ikke noen som har (og ja jeg har prøvd på flere HP modeller).

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg reklamerer ikke på data, jeg reklamerer på maskinen og hovedkortet...

 

Det er forsåvidt greit at Infocare ikke tar ansvar for dette, da de bare utfører servicen som er godkjent av HP.

 

Det er helt riktig at du må huke av om man vil ha sikkhertskopiering eller ikke, men jeg synes bare det er umrimelig at alt informasjon som ligger på disken enten blir fjernet (som koster 994,- kr. i tillegg), ellers må jeg betale 9615,- kr. for å få dette kopiert.

 

@Makky: Det er lettere sagt enn gjort når det kommer til HPs bærbare harddisker. Disse har en annen type kontakt enn en standard 2,5 tommer harddisk og krever at du har en lignende modell til å bytte om harddiskene. Jeg har desverre ikke en lignende modell, eller kjenner ikke noen som har (og ja jeg har prøvd på flere HP modeller).

 

Kan ikke ha en annen kontakt enn "IDE" eller Sata".

Mange maskiner som bruker IDE-disker har gjerne en adapter utenpå (pga pinnene på disken). Tar man av adapteret er disken som enhver annen 2,5"-disk :)

Lenke til kommentar

En HP laptop vil inneholde en helt standard 2,5" disk med en helt standard SATA eller IDE tilkobling.

 

Når det gjelder backup er poenget at du skal ta backup før maskinen svikter. Det står ekstremt tydelig i betingelsene for maskinene at det ikke tas ansvar for tapte data. Siden det er et firmakjøp er det faktisk de betingelsene som gjelder, du har ikke noen rettigheter utover det som er avtalt og står i betingelsene for produktet.

 

Hvorfor forteller du ikke bare InfoCare hvilke filer du trenger, så får du et prisoverslag på de dataene som det faktisk er behov for?

 

Det er HPs ansvar å reparere hardwarefeil på maskinen. Det er ditt ansvar å sikre dine egne data.

Lenke til kommentar

Hei

 

HP bruker ikke spesielle harddisker, men de har en "connector" som sitter mellom harddisk og tilkoblingen til hovedkortet i laptop`en.

 

Se dette bildet :

post-49341-1267138469,1447_thumb.jpg

 

Backup av data har alltid vært kundens ansvar, basta! Det kan sammenlignes med at Toyota ikke har ansvaret for jakka di som ligger i bilen... om bilen din skulle ta fyr.

 

Jeg ville forsøkt å kontakte forsikringsselskapet ditt, og sjekket om disse bildene/oppgavene er noe de kan dekke arbeidstiden på. Backup er dyrt, ettersom det kan være vanskelig å finne alt av filer kunde ønsker, mulighet for overføring av virus, etc.. Pluss at brenneprosessen tar tid... derfor priser man seg ut, for å slippe (noe jeg gjør der jeg jobber)

 

-W

Lenke til kommentar

Som jeg tidligere har skrevet vet JEG VET AT DET ER MITT ANSVAR (beklaker caps, men det virker ut som noen ikke har forstått dette siden det blir gjentatt i hvert innlegg), problemet ligger i at de skal ha over 9500,- kr. for en sikkerhetskopiering. Jeg mener også at HP burde vise et snev av kundeservice og hjelpe meg med dette.

 

@Wollert, takk for tips og informasjon. Konstruktiv kritikk og tips er jeg takknemlig for.

Lenke til kommentar

Som jeg tidligere har skrevet vet JEG VET AT DET ER MITT ANSVAR (beklaker caps, men det virker ut som noen ikke har forstått dette siden det blir gjentatt i hvert innlegg), problemet ligger i at de skal ha over 9500,- kr. for en sikkerhetskopiering. Jeg mener også at HP burde vise et snev av kundeservice og hjelpe meg med dette.

 

@Wollert, takk for tips og informasjon. Konstruktiv kritikk og tips er jeg takknemlig for.

Enig at den prisen er sinnsykt stiv, de burde tilbudt deg å dumpe alt innholdet over på en USBdisk til maks par tusenlapper (det skal desverre svi _litt_ å betale teknikere til å gjøre drittjobber).

 

(Det gikk ikke helt klart frem av de første postene dine at du var klar over ditt backupansvar så jeg har forståelse for de som var litt oppgitte.)

 

Skjønner godt at de har lyst til å reinstallere maskinen ved bytte av hovedkort, det er den ryddigste måten å sikre seg at man gir fra seg et brukbart produkt.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at de har lyst til å reinstallere maskinen ved bytte av hovedkort, det er den ryddigste måten å sikre seg at man gir fra seg et brukbart produkt.

 

Sludder og pølsevev. De er satt til å bytte hovedkort, ikke reinstallere maskinen. Det er ikke nødvendig å reinstallere maskinen ved hovedkortbytte.

 

Jeg jobber selv som IT-konsulent og har daglig kontakt med både Infocare og andre slike folk, det har ikke skjedd en eneste gang, at de har reinstallert maskinen ved hovedkortbytte. Et ødelagt hovedkort og installasjonen på maskinen er jo ikke relatert til hverandre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Som jeg tidligere har skrevet vet JEG VET AT DET ER MITT ANSVAR (beklaker caps, men det virker ut som noen ikke har forstått dette siden det blir gjentatt i hvert innlegg), problemet ligger i at de skal ha over 9500,- kr. for en sikkerhetskopiering. Jeg mener også at HP burde vise et snev av kundeservice og hjelpe meg med dette.

 

@Wollert, takk for tips og informasjon. Konstruktiv kritikk og tips er jeg takknemlig for.

De 9500 som det er snakk om, er en pris satt av InfoCare, og HP har ikke noe med den å gjøre. At HP skal dekke 9500 kroner for backup for deg er mye mer enn "et snev" av kundeservice, og vil nok ikke skje. Siden backupjobben ikke er noe HP blander seg inn, men er et oppdrag som du eventuelt selv bestiller fra InfoCare, hvorfor skal de prute prisen for deg?

 

Sludder og pølsevev. De er satt til å bytte hovedkort, ikke reinstallere maskinen. Det er ikke nødvendig å reinstallere maskinen ved hovedkortbytte.

 

Jeg jobber selv som IT-konsulent og har daglig kontakt med både Infocare og andre slike folk, det har ikke skjedd en eneste gang, at de har reinstallert maskinen ved hovedkortbytte. Et ødelagt hovedkort og installasjonen på maskinen er jo ikke relatert til hverandre i det hele tatt.

Du kan ikke ha hatt så altfor mye kontakt med dem om hovedkorbytter. Det er faktisk meget vanlig å reinstallere maskiner etter et hovedkorbytte. Dersom maskinen ikke re-installeres får man heller ikke noen garanti på at produktet fungerer skikkelig, men får det tilbake med en kommentar om at re-installasjon anbefales.

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha hatt så altfor mye kontakt med dem om hovedkorbytter. Det er faktisk meget vanlig å reinstallere maskiner etter et hovedkorbytte.

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt, da det ikke er noen som helst sammenheng mellom bytte av hovedkort og reinstallasjon. Det er INGEN grunn til å gjøre det og med en nåværende maskinpark på ca 300 maskiner av forskjellige merker som, Dell, Lenovo og HP - så har de ALDRI, reinstallert maskiner de har skiftet hovedkort på, hos oss. Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det?

 

Dersom maskinen ikke re-installeres får man heller ikke noen garanti på at produktet fungerer skikkelig, men får det tilbake med en kommentar om at re-installasjon anbefales.

Nei, det får man ikke - for de to er ikke relatert til hverandre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at de har lyst til å reinstallere maskinen ved bytte av hovedkort, det er den ryddigste måten å sikre seg at man gir fra seg et brukbart produkt.

Sludder og pølsevev.

har ikke tenkt å respondere på denne, bare utheve den.

 

 

De er satt til å bytte hovedkort, ikke reinstallere maskinen. Det er ikke nødvendig å reinstallere maskinen ved hovedkortbytte.

 

Jeg jobber selv som IT-konsulent og har daglig kontakt med både Infocare og andre slike folk, det har ikke skjedd en eneste gang, at de har reinstallert maskinen ved hovedkortbytte. Et ødelagt hovedkort og installasjonen på maskinen er jo ikke relatert til hverandre i det hele tatt.

Jeg sa ikke at man alltid må reinstallere ved bytte av hovedkort, men at jeg skjønner at de har lyst til å reinstallere. For å moderere meg litt: jeg skjønner at de forbehodler seg retten til det.

hvis man feks ikke er sikker på at erstatningskortet er 1:1 med originalkortet og en eller annen driver dermed vil lage kluss, hvis TPM er i bruk til noe...

 

men ikke minst: hvis de har den minste mistanke om at systemet er rotet til av brukeren. Den situasjonen jeg regner med at de ønsker å unngå er at maskinen scudder 2 uker etter reparasjon og kunden hevder at "den gjorde aldri sånn før".

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha hatt så altfor mye kontakt med dem om hovedkorbytter. Det er faktisk meget vanlig å reinstallere maskiner etter et hovedkorbytte.

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt, da det ikke er noen som helst sammenheng mellom bytte av hovedkort og reinstallasjon. Det er INGEN grunn til å gjøre det og med en nåværende maskinpark på ca 300 maskiner av forskjellige merker som, Dell, Lenovo og HP - så har de ALDRI, reinstallert maskiner de har skiftet hovedkort på, hos oss. Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det?

Fordi det er det tryggeste, og fordi en del av det de får betalt for å gjøre ved en service er å teste maskinen med orginalt oppsett.

 

Jeg skal moderere meg litt. Du har tydeligvis ikke så stor erfaring med consumermodellene til HP og hva som skal gjøres med dem.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...