Gå til innhold

Bygge stille og god "surfe pc"


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå bestemt meg for å bygge selv isteden for å kjøpe komplett og ønsker da noen komentarer til oppsettet. Passer alt sammen? Noe dere ville endret på?

 

Den skal brukes til lette oppgaver som Youtube, office, spotify og generell surfing. Ser ikke noe poeng med bra skjermkort da den overhodet ikke kommer til å bli brukt til spill. Støy er en viktig faktor.

 

Tror jeg kommer til å handle alt fra DustinHome da jeg får fri frakt og studentrabatt.

 

Ser dette er dette et greit oppsett?

 

Spm1: Er det verdt den ekstra tusenlappen for Intel 40gb ssd? Får jo bare lagt Windows + et par små programmer på denne.

 

Spm2: Er 400w psu fra corsair nok til dette oppsettet?

 

Spm3: Ram + hk + cpu passer bra sammen?

 

Spm4: Hitachi disken ok? eller er det andre merker som heller anbefales?

 

Spm3: Noe poeng å kjøpe cpu kjøleren når det ikke skal overklokkes? Boxed er kanskje bra nok selv med tanke på støy? Følger kjølepasta med kjøleren?

 

På forhånd takk.

post-160026-1266970387,382_thumb.jpg

Endret av magb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Grunnen til at jeg tok med en ssd var mest på grunn av ytelsen. Pc'n er til min far og jeg er derfor litt opptatt av at maskinen skal oppleves som rask når man feks booter eller bare åpner et enkelt program som word eller outlook. Er dog usikker på om man merker stor forskjell (ssd vs 7200rpm hhd)

 

Venter spent på svar på spm 2,3,4 og 5 :thumbup:

Lenke til kommentar

SSD'en er verdt det, bare pass på at din far er flink til å lagre og installere annet enn det helt nødvendige på hardplaten, slik at SSD'en har nok plass til det den skal brukes til.

 

Spm2: 400W er mer enn nok. Men du kunne jo vurdert et kabinett med medfølgende strømforsyning. Ace har mange gode alternativer, feks Streamer4.

 

Spm3: Jeg kjenner ikke til noen problemer med den kombinasjonen. Det skulle passe utmerket det.

 

Spm4: Hitachi-disken er ok+. Den er veldig stillegående og kjølig, og yter akkurat som den skal. Samsung F3 er vel antatt å være strået kjappere på enkelte oppgaver, men så lenge du har SSD til OS og programmer så vil du ikke merke forskjell. Men F3 støyer nok mer i andre omgang.

 

Spm6: Nei, det er ikke noe poeng. Dersom støy viser seg å være et problem så er det jo bare å bestille en kjøler i ettertid. Du har jo uansett gratis frakt, så du taper ikke noe på det. På kjøleren som følger med er det et lag med termisk pasta, så du trenger ikke å kjøpe kjølepasta utenom.

 

Dersom du kutter ut CPU-kjøler og bytter ut kabinett+PSU så blir det nesten tusenlappen billigere.

Ellers ser oppsettet veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Takk for veldig godt svar.

 

Har blitt litt betatt av det Fractal design kabinettet der, men vi får se :whistle:

 

Har boxed viftene blitt bedre de siste årene? Den som sitter på min Athlon x2 4200+ synes jeg støyer litt mye. Denne er vel en 4 år gammel og flyr opp på 4000+rpm ved litt hard bruk.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...