Gå til innhold

Jeg har 3 versjoner av Microsoft .NET Framework...


eugenie

Anbefalte innlegg

Laptopen min er noen år gammel, og før jeg tar det skrittet og kjører full recovery, tenkte jeg å se om det var noen programmer og annet som kan slettes.

 

Når jeg går inn på kontrollpanel > legg til / fjern programmer, ser at jeg der ligger flere versjoner av Microsoft .NET Framework. Har installert en av dem selv, som jeg vet om, og lurer på om resten har kommet når jeg har kjørt microsoft update.

 

Jeg kjører Windows XP Pro.

Det som ligger installert er som følger:

 

Microsoft .NET Framework 1.1

Microsoft .NET Framework 1.1 Norwegian Language Pack

Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2

Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2 Language Pack - NOR

Microsoft .NET Framework 3.0 Service Pack 2

Microsoft .NET Framework 3.0 Service Pack 2 Language Pack - NOR

 

 

Kan jeg fjerne noen av disse? Eller risikerer jeg at noen programmer slutter å virke?

Skulle tro at når ny versjon ble installert/oppgradert, så ble den gamle fjernet...

Så... kan jeg fjerne versjon 1.1 og 2.0, og beholde versjon 3.0...

Er vant med at oppgraderinger erstatter eldre versjoner...

 

Mvh Eugenie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle .NET frameworkene kan slettes. Men da vil ingen .NET programmer fungere, doh ;)

 

På frameworksiden er desverre ikke slik at en versjon tar over for den andre.

Derfor må du ha inne 3 stk hvis du skal kunne kjøre alle .NET programmer.

 

Du må se på hvilke programmer du bruker til daglig og sjekke om dem bruker .NET.

Lenke til kommentar

.NET beholdes for at bakoverkompatibilitet skal beholdes. Det er noen fundamentale forskjeller mellom 1.1 og 2.0 som ligger i CLR-en, derimot er det ikke det i 2.0 til 3.0, hvor det bare er biblioteker og nye compilere som er forskjellig.

4.0 igjen vil legge inn nye ting i CLR.

 

.NET begynner å bli relativt vanlig, så du skal ikke se bort ifra at noen programmer vil kreve det. Det er 1.1 du med størst trygghet kan fjerne, men jeg ville ikke tatt vekk noen av dem.

Lenke til kommentar

Jeg kommer på sånn i farta, 2 programmer som bruker .NET, men vet ikke hvilken versjon de bruker.

Om jeg avinstallerer et eller alle, så skjer det vel ikke så mye mer galt enn at programmet som trenger det, sier i fra og ikke vil fungere?

 

om om jeg gjør dette... er det noe nettsted jeg lett kan laste dem ned igjen etterpå??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...