Gå til innhold

Skarpskytter. Hva bør jeg søke som førstegangstjeneste da?


Skoty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig har forsvaret skarpskyttere. Blant annet Ingeniørbataljonen ved Skjold garnison er en avdeling som utdanner skarpskyttere. Sett opp ingeniørbataljonen som førstevalg på sesjon. Om du blir innkalt, er det 2,5 måneders rekruttskole i ingeniørbataljonen og så kan du ønske deg til avdelingen i bataljonen som har skarpskyttere.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har forsvaret skarpskyttere. Blant annet Ingeniørbataljonen ved Skjold garnison er en avdeling som utdanner skarpskyttere. Sett opp ingeniørbataljonen som førstevalg på sesjon. Om du blir innkalt, er det 2,5 måneders rekruttskole i ingeniørbataljonen og så kan du ønske deg til avdelingen i bataljonen som har skarpskyttere.

 

Er du sikker på det? Jeg finner ingenting om skarpskyttere på mil.no/ingbn

Lenke til kommentar

Hehe, nå er dette noe jeg har hørt fra en kompis som var i 2.Bataljon i fjor... Han sa at Maukstadmoen leir i Skjold Garnison hadde den høyeste selvmordsstatistikken. Og det er godt mulig at det er sant, for det er et jævla sted av et mygghøl.

 

Men jeg kom også til å tenke på Jegerkompaniet, som ikke hadde innrykk i år, de mener jeg har skarpskyttere. Men de skal jo under Etterretingsbataljonen, så da blir dette sikkert en vervet avdeling.

Lenke til kommentar

Du har mulighet til å bli skarpskytter i KavEsk i både 2.BN og PBN, INGBN har også skarpskyttere. Se litt rundt på mil.no, er nok flere avdelinger som innehar skarpskytterkapasitet. Om du blir skarpskyttere eller ikke, er ikke noe du har så veldig stor innvirkning på selv, det er ikke bare å si til befalet at man ønsker å bli skarpskytter. Det er befalet som avgjør hvem som passer i hvilke stillinger. Å yte maks, holde motivasjonen oppe, og vise interesse for faget kan gjøre deg til en god kandidat, det er nok veldig lurt å slå av en prat med befalet som står for skarpskytteropplæringen.

 

Propaganda:

Jeg tjenestegjorde selv i KavEsk 2.BN, og det anbefales på det sterkeste! En veldig god førstegangstjeneste som er litt utenom det vanlige, mye jegertjeneste blandet med infanteritjænst.

 

Skarpskytter i 2.BN KavEesk fra kontigenten jeg var i:

n825225537_5888045_3712332.jpg

Lenke til kommentar

Vil bare føye til at det bildet der er fra en fremvising av militær kapasitet for sivile, og du vil virkelig ikke være så godt synlig som skarpskytter!

Men du vil ha tilgang til våpenet som er der ;)

 

Når det kommer til skarpskyttertjenesten til Ingeniørbataljonen så består den av å skyte på eksplosiver på relativt kort avstand (300-400 meter maks), og blir ikke av seriøse skarpskyttere i Forsvaret ansett som skarpskyttere (dette har jeg hørt direkte fra skarpskyttere med utdannelse på skarpskytternivå 3 og 5).

Endret av Sigralix
Lenke til kommentar

Greit å skille mellom skarpskytter og snikskytter, henholdsvis ei "forlenga arm" for eit lag og ein som opererar aleiene.

I hvilken grad forsvaret brukar snikskyttarar veit eg ikkje, men dette er eit veldig spesialisert arbeid og finnast i tilfelle berre innan spesialstyrkene.

Dei forskjellige avdelingene brukar også skyttarane til forskjellige roller, f.eks. mot fiendtleg personell (mjuke mål) eller materiellødeleggelse (harde mål), sistnevnte er tingen å satse på om du vil få henda på ein Barrett .50 ;).

Lenke til kommentar

Greit å skille mellom skarpskytter og snikskytter, henholdsvis ei "forlenga arm" for eit lag og ein som opererar aleiene.

I hvilken grad forsvaret brukar snikskyttarar veit eg ikkje, men dette er eit veldig spesialisert arbeid og finnast i tilfelle berre innan spesialstyrkene.

Dei forskjellige avdelingene brukar også skyttarane til forskjellige roller, f.eks. mot fiendtleg personell (mjuke mål) eller materiellødeleggelse (harde mål), sistnevnte er tingen å satse på om du vil få henda på ein Barrett .50 ;).

Sukk. Alt du skriver etter første avsnittet er jo tøv. Du finner sniper/skarpskytter/snikskytter-par som opererer alene (dvs. i par og ikke i lag, som sniper og ikke designated marksman) flere steder enn i spesialstyrkene, og de trenes nok opp både på MØRen og 417 eller lignende (usikker på hva som brukes av småkalibret skarpskytterrifle for tiden). Dvs., ikke alle får opplæring på 12.7, men langt i fra bare STING (som vel er de eneste som har materiellødeleggelse som hovedoppgave/eneste oppgave.

 

eller materiellødeleggelse (harde mål), sistnevnte er tingen å satse på om du vil få henda på ein Barrett .50 ;).

 

Dvs Ingbn?

Ingbn (dvs. sting) bruker MØRen en god del, men det er ikke så veldig spennende å ligge og skyte på landminer, som er det de i hovedsak bruker den til.

Lenke til kommentar

Spesialstyrkene er, så vidt eg veit, oppsatt med AWM 7,62. Dei er vel oppsatt med bla. 417 også.

KJK er oppsatt med .50, korleis det er med dei andre jegeravdelingene veit eg ikkje.

Strengt tatt kan vel dei fleste, om ikkje alle, medlemma av jegeravdelingene betegnast som både skarpskyttarar og snikskyttarar, mtp. krava som stillast til skyte-evne, kamuflasje og forflytning i terreng.

 

Ellers blir bla. NM149 brukt av andre avdelinger i forsvaret (?).

Lenke til kommentar

Spesialstyrkene er, så vidt eg veit, oppsatt med AWM 7,62. Dei er vel oppsatt med bla. 417 også.

KJK er oppsatt med .50, korleis det er med dei andre jegeravdelingene veit eg ikkje.

Strengt tatt kan vel dei fleste, om ikkje alle, medlemma av jegeravdelingene betegnast som både skarpskyttarar og snikskyttarar, mtp. krava som stillast til skyte-evne, kamuflasje og forflytning i terreng.

 

Ellers blir bla. NM149 brukt av andre avdelinger i forsvaret (?).

Dette ble litt merkelig synsing.... Hvordan vet du egentlig hvilke våpen spesialstyrkene er oppsatt med?

 

 

Til trådstarter: På milforum.no kan du sikker få mange gode svar.

Var selv skarpskytter i Jegerbt for noen år tilbake. Veldig fornøyd med tjenesten selv.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bli SKSK, søk deg til Panserbataljonen eller 2. Bataljon, og kom deg inn i Kavesk. Det skal sies at det er mange om beinet på skaepskytter-plassene, så det gjelder å gjøre det bra. Ikke nødvendigvis være best og lære fortest, men å vise at du har en god holdning og alltid gir 100%. Å møte opp med god kondisjon vil også hjelpe deg svært mye.

 

Ellers håper jeg at NM149-riflene fortsatt kommer til å være i systemet, de er mer presise enn HK417, og er et førsteklasses skarpskyttervåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...