Gå til innhold

Debian eller Gentoo ?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette meg skikkelig inn i Linux etter eventuellt muntlig examen. Jeg kjører RedHat 9 nå, men det var et dependency hell. Har lyst på et genialt pakkesystem, så da måtte det bli Debian med Apt. Apt for RedHat var for slakt. Gentoo er jo også genialt med Emerge (Portage), men hvilket er best, tatt i betraktning at jeg er relativt ny til Linux, og ikke kan så mye om hvordan å få ting til å fungere? Jeg er ikke ny med Linux, men jeg har alltid fått ting probet av installere ;)

Kom med gode saklige argumenter, så kan vi få en interresant tråd her. (Hadde egentlig tenkt å teste Debian, men det var så mange kjedelige tråder her at jeg ble nødt til å starte en interresant diskusjon).

Spytt ut :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
www.gentoo.org

 

Bruk Gentoo.

med tilgang til tusenvis av nye pakker og greier, ved å bruke emerge.

:D

 

Det kan være litt vanskelig å installere, men med instruksjonene på gentoo-siden så er det ingen problem. :D

 

Kan vel nesten si at akkurat de samme argumentene kan brukes til fordel for debian også, ved bruk av apt-get og f.eks. www.debianhelp.org

Lenke til kommentar

For at du skal klare å kjøre Gentoo må du også sette deg inn i hvoran ting fungerer, hvor filer ligger og hvordan lese manualer. Dette er gøy for oss nerder!

 

Om du velger Debian har du mange flere programmer du kan benytte deg av gjennom apt, men apt tar også bort mye av gleden (og sorgen) av å fikle med et program slik at du får det akkurat slik du alltid har ønsket deg.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke prøve begge, og bestemme da. Jeg har gjort det, prøvd debian, slack, gentoo, og jeg sitter igjen med debian :D

 

Hehe.. samme her.. og du har helt rett. Riktig distro for hver bruker er opptil enhver, ikke andre å bestemme.

 

Jeg sitter igjen med Gentoo :p

Lenke til kommentar

Debian og Gentoo er to veldig bra distroer.. Hos gentoo har du portage som henter for det.. I debian har du apt-get.. Persjonlig tok jeg gentoo pga portage, og at de legger til så mye "tøft" ved kjerna. Men Debian er intet dårlig valg.... Noen liker Debian fordi det laster ned bin. i steden for source..

 

Men valget er ditt... Kast terning om ikke noe annet :)

Lenke til kommentar

Hehe Egil :) Husket når vi snakket om det der rundt vannasen. Ja - det er de to distroene jeg óg står mellom.

 

Jeg ville først ha prøvd Gentoo også Debian om jeg hadde hatt en workstation å teste ut på.

 

Jeg får håpe jeg klarer å få Audigy lydkortet mitt til å fungere da, prøvde et utall ganger i Slack uten hell.

Lenke til kommentar

Bruker Debian jeg, det er genialt. Gento er ganske bra det og, men synes apt-get er raskere enn ports. Pluss at debian har flere pakker tilgjengelig..

 

Pluss debian er raskere å installere, gidder ikke å gå gjennom en sånn lang prosedyre lengre, etter jeg har installert både lfs og gentoo tidligere, blir man veldig glad når debian har en lett og bra installer...

 

Ingen vits å bruke startsveiv, når det fins startmotor 8)

Lenke til kommentar
portage er ikke ports!

 

portage er laget med inspirasjon fra ports, ikke noe annet..

 

Ja, apt er kanskje kjappere, men programmet blir kjappere med gentoo :D

 

om du absolutt vil kompilere programmene selv i Debian finnes

"apt-source" (et script som bruker apt-get source [pakke]) som laster ned kompilerer og installerer (via dpkg slik at pakkesystemet og dependencies holdes i orden).

 

Hvor mye den siste ytelsesprosenten du får ved å kompilere selv har å si i praksis kan vi heller diskutere...

 

0,2% - 2% :D

 

Ja, vi gentooere er noe for oss selv :wink:

Lenke til kommentar

Debian har jo nå fått apt-build da. apt-build laster ned sourcen til en pakke, kompilerer og installerer.

 

Det er også lagt til world som en option, som gjør at 'apt-build world', bygger opp igjen hele debian fra source... et ganske neat program må jeg si. Vet ikke om den finnes i annet en unstable, men fungerer ganske bra!

Lenke til kommentar

Vel, viss du først skal kompilere fra source uansett, vil jeg tro at gentoo er bedre. Hele systemet - portage - er dedikert til kompilering. USE flags er et eksempel, og det er sikkert flere personer i gentoo dedikert til portage enn debian har på source-delen av apt-get. Du må ta et valg, men jeg tror du vinner uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg prøvd Debian, men jeg har vert med på en goood del lignende diskusjoner. Har noen hardbareka Debian fans i vennekretsen.

Men uansett.. Det vi har kommet frem til er at debian sin apt og gentoo's portage er stort sett likt bruker messig. Er litt smak og behag.

 

En annen faktor derimot er installering. Dem sier at Debian er en god del sånn "trykk neste", "trykk neste".

Gentoo derimot er en del fikling til tider. Må kompile kernel blandt annet. Men dette er jo bare med på å optimalisere. Og avskrekke.. var litt små nyskjerrig og skeptisk første gang jeg kompila kernel...

 

Så bruk Debian hvis du vil ha mer plug'n'play kanskje? og Gentoo hvis du vil fikle litt og lære litt mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...