Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Roaccutane - fra start til slutt.


Gjest mann25

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 25 år som avsluttet en 6 mnd. lang kur på Roaccutane for nøyaktig én uke siden, og følte derfor for å dele mine erfaringer jeg har gjort under denne kuren. Spesielt da jeg finner svært få lignende poster fra mennesker som er ferdige med kuren og forteller om sin opplevelse. Håper noen lurende der ute finner denne posten nyttig!

 

For å gjøre en svært lang historie kort: Fikk min første kvise i 6. klasse på barneskolen, da jeg var blitt 25 hadde jeg kviser til enhver tid i ansikt, skuldre, rygg, bryst og delvis mage. Av og til så det ok ut, men som oftest så det faen ikke ut, mildt sagt. Man har prøvd alt av kremer, såper, soling, kosthold etc. Noe funker delvis, men det blir liksom aldri helt bra. Jeg kutta til og med røyken og snusen i ren desperasjon (ikke at jeg angrer på det nå!). Under hele denne tiden kan man si at man bare har blitt knekt mer og mer psykisk, hvor i mitt tilfelle der jeg følte meg som en spedalsk. Turte aldri å se folk i øynene når de prata til meg eller omvendt, strandturer og sånt var helt uaktuelt. Og når man er allerede halveis gjennom tjueåra å sliter med et problem man bestemt mener er forbeholdt til de på 14 år så hjelper ikke det heller (selv om man vet at man ikke er et unikt tilfelle). Selvtilliten min var i alle fall på bånn, noe som i seg selv er lite attraktivt.

 

Jeg var til slutt drittlei å gikk da til hudlege. I forkant hadde jeg sittet å lest om reseptbelagte medisiner i flere måneder, og var blitt godt kjent med Roaccutane teoretisk. Jeg var i alle fall skråsikker på at jeg minst ville få en antibiotika kur om jeg ikke fikk Roaccutane. Jeg håpet i alle fall på sistnevnte, da antibiotika kurene er kjent for å bare fikse problemet under selve kuren, men at det da vil blusse opp igjen etter endt kur.

 

Jeg gikk til privat lege, da jeg hadde hørt at man kunne havne i køer som varte i ukevis og månedsvis om man valgte offentlige leger, dette fordi man først måtte gjennom fastlegen sin. Jeg bestilte time hos en privat lege, og fikk komme et par dager etterpå. 500kr for konsultasjon. Jeg forklarte problemet, han ba meg hive av meg skjorta, han studerte problemet i 1-2 minutter, 5 minutter etter det gikk jeg ut derfra med en blåresept på 500 kapsler isotretinoin (Roaccutane). Jeg fikk beskjed om å ta 40mg (2 kapsler) om dagen de første 2-3 ukene, og så gå opp til 60mg (3 kapsler) om dagen hvis ikke alt for alvorlige bivirkninger meldte seg.

 

Før jeg fortsetter vil jeg informere litt om Roaccutane. Roaccutane er ansett som den aller siste utveien mot alvorlige tilfeller av acne. Det er et ekstremt sterkt middel som setter kroppen under mye press, og da spesielt leveren din. Det er ikke anbefalt å sole seg under en slik kur, da huden blir veldig tynn og sårbar. Alkohol burde man unngå under hele kuren, pga. leveren.

 

Om man har lest om Roaccutane på internett, så har man garantert kommet over flere skrekkhistorier forbundet med bivirkningene. Fordi den lista er lang, og noen bivirkninger som man har linket opp mot, eller mistenker å ha en forbindelse med Roacctuane, er alvorlige. Depresjon, varige fysiske plager i muskler og ledd, hårtap er noen av de alvorligste man mistenker. Dette er utvilsom veldig skremmende, og uten tvil noe som forårsaker at mange kvier seg for å gå til legen. De har så lyst på en slik kur, men de er livredde for disse bivirkningene. Og det er garantert skrekkhistoriene man finner flest av på internett, nettopp fordi de som har vært gjennom en vellykket kur ikke tenker over det lenger. Jeg er overbevist om at de aller fleste kommer seg gjennom kuren ganske greit, om ikke lettvint. INGEN medisiner som er kjemisk fremstilt er uten risiko, men mange risikoer lager vi selv oppe i de idiotiske hjernene våre, å skremmer oss selv til slutt så mye at vi ikke tør. De aller fleste er storfornøyde med resultatet, å slipper og tenke på kviser igjen etter endt kur.

 

NB: Kvinner burde lese litt ekstra om Roaccutane, da det er litt spesielt for dere. Dette mpt. at dere har den unike egenskapen med å kunne bli gravid. Og dere vil som oftest bli nøye fulgt opp av legen under kuren med bloprøver osv. Kvinner som allerede er gravide skal holde seg langt unna Roacctuane.

 

Så, tilbake til kuren. Jeg startet kuren med iver, men også i visshet om at det kunne bli verre før det ble bedre. Selvfølgelig hadde jeg også bivirkningene i bakhodet. Jeg skrev derfor en slags dagbok for å holde koll på dette, med ukentlige og månedtlige sammendrag. Så hele greia ble nesten som et eksperiment. Jeg vet det er litt sært, men jeg er ganske interessert i medisin og sånne ting generelt personlig!

 

Den første uka var faktisk da jeg merket mest til bivirkningene. Jeg hadde de man så og si garantert får. Tør flassete hud i ansiktet, tørre lepper og litt tørre øyne. Jeg gjorde en gigablemme med å ikke starte med fuktighetskrem i ansiktet fra dag én. Da uke 1 var over var huden i ansiktet mitt veldig rød og sår, og det svei faktisk litt når jeg smurte kremen på. Så dette er veldig viktig å huske på om DU skal begi deg ut på en slik kur. Og ikke minst lypsyl, den må du ha med deg overalt. Etter hvert som ting roet seg så gikk det bra, jeg måtte prøve litt for å finne ut hva slags produkter som hjalp meg best med å holde disse bivirkningene i sjakk var, men jeg fant de etter ikke alt for lang tid. Fuktighetskrem for ansiktet ble Effaklar H fra La-Roche Posay og en lypsyl som heter Prolip Care. Begge kan kjøpes reseptfritt på apotek. De er ganske dyre, men det er verdt det. Lypsylen varer i ukesvis uansett. I begynnelsen måtte jeg ta på krem morgen, et par ganger på dagen og så kveld. Etter hvert holdt med morgen og kveld.

 

Jeg mente jo selvfølgelig at kvisene forsvant etter uke 1, selv om legen sa at jeg ikke burde forvente å se noen merkbar effekt før etter 6-8 uker. Det var nok bare placeboen som var ute å gikk, ja.

 

Etter 2 uker uten større problemer hoppet jeg da opp til 60mg (3 kapsler) om dagen, og fortsatte med det til slutten. De 3 første månedene kunne ansiktet mitt være helt fritt, for så å blusse opp igjen. Jeg fikk aldri mange kviser, men det var heller 2-3 gigantiske cyster i fleisen, og idiot som man er klarer man ikke la være å plukke på dem. Når huden er såpass tynn i ansiktet er det lett å få sår, så når man er ferdigplukka på kvisene var de enda større og enda verre. Så dette anbefales ikke!

 

Overkroppen hadde også større utbrudd, men siden man kan skjule den går jo det greit i og for seg. Men man fikk par low blows noen ganger når man så hvordan det så ut på sitt verste under kuren.

 

Men da 3 måneder var gått kunne man se at ting for alvor begynte å skje. Ansiktet mitt hadde ikke flere utbrudd og var helt kvisefritt. Eneste er at huden er litt rødlig under kuren, men ikke noe som gjør at man ser helt forjævlig ut. Og utbruddene på overkropp stoppet gradvis.

 

Derfra gikk det bare oppover! Jeg opplevde aldri noe til de mer alvorlige bivirkningene, bortsett fra tørre lepper, tørr hud og av og til litt ømme ledd. Jeg trener veldig aktivt, både kondisjon og styrke, så det kan jo selvfølgelig være derfor at de ømme leddene merktes litt ekstra. Men akkurat det der kom å gikk fort. Nå, et halvt å senere er kroppen kvisefri. Jeg ser på overkroppen at det er en del arr igjen, men det er absolutt ingen utbrudd lenger. Jeg merker selv at selvtilliten er på topp igjen, og føler meg på en måte fri fra en forbannelse. Så om noen vil anbefale Roaccutane så er det meg!

 

Jeg er dog ikke i tvil om at er man ved fysisk god helse og har et godt kosthold så vil dette hjelpe på. Jeg drakk også mye vann under kuren, og det er alltid bra for kroppen!

 

Roaccutane er også et veldig dyrt produkt. Jeg måtte ut med ca 800kr per 100 kapsler, dette var med 90% refusjon fra han staten selv. Men jeg angrer som sagt ikke et eneste sekund.

 

Det er tilfeller hvor man må gå på to runder med Roaccutane, men de hører til det litt mer sjeldne. Jeg håper ikke jeg trenger det, men jeg er i alle fall ikke redd for Roaccutane om det skulle komme til det. Mengden miligram om dagen som du skal innta vurderes også ut av kroppsvekt.

 

Om du er veldig plaget med acne, så les om Roaccutane, og så kommer du deg til legen. Det skader ikke å bare snakke med en lege i alle fall.

 

Håper noen fikk nytte av denne her, takk for meg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg avsluttet min roaccutanekur for 4mnd siden, og opplevde en del bivirkninger. Den mest alvorlige var/er rødhet og rødming, som jeg enda sliter med. Synes dette har blitt bedre så håper det gir seg med tiden. Kan jo ta opp til et år før huden er tilbake til normal etter roccutane.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Orket ikke lese hele tråden. Men jeg har noen ekstremt gode tips hvis du bryr deg om det estetiske. Roaccutan tørker ut huden din og du ser helt jævelig ut hvis du ikke tar vare på den. Den gjør også huden ekstremt sår og følsom. Her er derfor det absolutt optimale å bruke av hudpleieprodukter for de som har vært, eller er på roaccutan. Dette kommer til å gjøre ekstreme forskjeller for utseendet ditt hvis du har tørr hud pga Roaccutan.

 

Cleanser: Dermalogica Ultra Calming Cleanser. De aller fleste hudrenseprodukter vil gjøre huden til irritert og rød hvis du har vært på eller er på roaccutan. Denne gjør nesten det motsatte, roer ned huden din. Og er det en ting den aldri kommer til å gjøre, er det å ødelegge huden din.

 

Fuktighetskrem: Dette er det største vidunderet. Spesielt utviklet av de som utvikler Roaccutan, for Roaccutan brukere, likevel er det svært få som bruker den. La Roche Posay Effaclar H. Skjønnhet på tube.

 

Fuktighetsspray: Skal brukes etter rensing og før fuktighetskrem, la tørke inn 10 sec før du tar på fuktighetskrem over. Dermalogica Multi-Active Toner. Kan også sprayes på utover dagen for ekstra fuktighet, så du slipper å ta på helt ny fuktighetskrem.

 

Lipbalm: Også utviklet av Roaccutans egne utviklere, for dens ofre: La Roche Posay Ceralip.

 

Fuktighetskremen og lipbalmen fåes kjøpt på de fleste apoteker i Norge. Fuktighetssprayen og cleanseren anbefaler jeg deg å bestille på nettet.

 

Husk at dette også vil hjelpe deg med å forhindre nye utbrudd i framtiden! Men også gjøre deg jævelig vakker. Utfører du dette rutinet perfekt og over lengre tid, får ansikt ditt en ekstremt flott og "drømmende/dreamy" effekt, det ser ut som du er airbrushed!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg selv gikk på roaccutan i hele seks måneder. Kviser hadde jeg mange av - og de var bare i ansiktet. Etter endt kur var jeg kvisefri og fikk mer selvtillitt.

 

Det med depresjoner som bivirkning tror jeg ikke så særlig på. Det er da mer deprimerende med masse kviser enn mindre kviser samtidig som man bruker roac?

 

Skogslik: De vil forsvinne. Det er normalt at kvisene forsvinner etter endt kur

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var endelig hos legen igjen i dag, og han var meget entusiastisk for å sette meg på roaccutane. Mamma er litt bekymret for ting hun har lest og slikt, men jeg tror jeg skal vise henne denne tråden, og ellers overbevise henne. For nå er jeg så drittlei kvisene mine at det er helt utrolig. Hele ungdomsskolen var jeg dekket, og jeg ønsker ikke at de to siste årene av videregående skal være like ille.

 

Det pinligste var egentlig alt prevansjonssnakket de skulle blande inn. Og det ser ut til at jeg skal bli godt kjent med nålen med månendtlige blodprøver. <3 Men det er egentlig ikke noe problem, mer et praktisk enn et smertefullt ett.

 

Hvor utsatt for solbrenthet blir du av denne kuren? Jeg satser egentlig på å begynne så tidlig som neste uke kanskje, tror ikke jeg orker å vente hele sommeren. Tar jo 6 måneder allerede lizzm. Smører meg alltid, er dette nok? Eller snakker vi sun-block og ingen hud direkte i solen?

Lenke til kommentar
Gjest mann25

Var endelig hos legen igjen i dag, og han var meget entusiastisk for å sette meg på roaccutane. Mamma er litt bekymret for ting hun har lest og slikt, men jeg tror jeg skal vise henne denne tråden, og ellers overbevise henne. For nå er jeg så drittlei kvisene mine at det er helt utrolig. Hele ungdomsskolen var jeg dekket, og jeg ønsker ikke at de to siste årene av videregående skal være like ille.

 

Det pinligste var egentlig alt prevansjonssnakket de skulle blande inn. Og det ser ut til at jeg skal bli godt kjent med nålen med månendtlige blodprøver. <3 Men det er egentlig ikke noe problem, mer et praktisk enn et smertefullt ett.

 

Hvor utsatt for solbrenthet blir du av denne kuren? Jeg satser egentlig på å begynne så tidlig som neste uke kanskje, tror ikke jeg orker å vente hele sommeren. Tar jo 6 måneder allerede lizzm. Smører meg alltid, er dette nok? Eller snakker vi sun-block og ingen hud direkte i solen?

 

Huden din blir i alle fall jævlig tynn av denne kuren, spesielt i ansiktet. Så soling og solarium burde du droppe. Men jeg tror ikke det er sånn at du ikke kan bevege deg ute selv om det er sol ute. Nå tok jeg riktignok kuren i løpet av høsten/vinter, så jeg har ingen negative erfaringer med sol å dele.

 

Men jeg tror det skal gå bra om du kjører litt solkrem på dager der det er sterk sol, og også at du dropper målrettet soling. Folk reagerer forskjellig da, så det er egentlig vanskelig å si hvordan du vil reagere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Britt  Jernbekk

Jeg er en mann på 25 år som avsluttet en 6 mnd. lang kur på Roaccutane for nøyaktig én uke siden, og følte derfor for å dele mine erfaringer jeg har gjort under denne kuren. Spesielt da jeg finner svært få lignende poster fra mennesker som er ferdige med kuren og forteller om sin opplevelse. Håper noen lurende der ute finner denne posten nyttig!

 

For å gjøre en svært lang historie kort: Fikk min første kvise i 6. klasse på barneskolen, da jeg var blitt 25 hadde jeg kviser til enhver tid i ansikt, skuldre, rygg, bryst og delvis mage. Av og til så det ok ut, men som oftest så det faen ikke ut, mildt sagt. Man har prøvd alt av kremer, såper, soling, kosthold etc. Noe funker delvis, men det blir liksom aldri helt bra. Jeg kutta til og med røyken og snusen i ren desperasjon (ikke at jeg angrer på det nå!). Under hele denne tiden kan man si at man bare har blitt knekt mer og mer psykisk, hvor i mitt tilfelle der jeg følte meg som en spedalsk. Turte aldri å se folk i øynene når de prata til meg eller omvendt, strandturer og sånt var helt uaktuelt. Og når man er allerede halveis gjennom tjueåra å sliter med et problem man bestemt mener er forbeholdt til de på 14 år så hjelper ikke det heller (selv om man vet at man ikke er et unikt tilfelle). Selvtilliten min var i alle fall på bånn, noe som i seg selv er lite attraktivt.

 

Jeg var til slutt drittlei å gikk da til hudlege. I forkant hadde jeg sittet å lest om reseptbelagte medisiner i flere måneder, og var blitt godt kjent med Roaccutane teoretisk. Jeg var i alle fall skråsikker på at jeg minst ville få en antibiotika kur om jeg ikke fikk Roaccutane. Jeg håpet i alle fall på sistnevnte, da antibiotika kurene er kjent for å bare fikse problemet under selve kuren, men at det da vil blusse opp igjen etter endt kur.

 

Jeg gikk til privat lege, da jeg hadde hørt at man kunne havne i køer som varte i ukevis og månedsvis om man valgte offentlige leger, dette fordi man først måtte gjennom fastlegen sin. Jeg bestilte time hos en privat lege, og fikk komme et par dager etterpå. 500kr for konsultasjon. Jeg forklarte problemet, han ba meg hive av meg skjorta, han studerte problemet i 1-2 minutter, 5 minutter etter det gikk jeg ut derfra med en blåresept på 500 kapsler isotretinoin (Roaccutane). Jeg fikk beskjed om å ta 40mg (2 kapsler) om dagen de første 2-3 ukene, og så gå opp til 60mg (3 kapsler) om dagen hvis ikke alt for alvorlige bivirkninger meldte seg.

 

Før jeg fortsetter vil jeg informere litt om Roaccutane. Roaccutane er ansett som den aller siste utveien mot alvorlige tilfeller av acne. Det er et ekstremt sterkt middel som setter kroppen under mye press, og da spesielt leveren din. Det er ikke anbefalt å sole seg under en slik kur, da huden blir veldig tynn og sårbar. Alkohol burde man unngå under hele kuren, pga. leveren.

 

Om man har lest om Roaccutane på internett, så har man garantert kommet over flere skrekkhistorier forbundet med bivirkningene. Fordi den lista er lang, og noen bivirkninger som man har linket opp mot, eller mistenker å ha en forbindelse med Roacctuane, er alvorlige. Depresjon, varige fysiske plager i muskler og ledd, hårtap er noen av de alvorligste man mistenker. Dette er utvilsom veldig skremmende, og uten tvil noe som forårsaker at mange kvier seg for å gå til legen. De har så lyst på en slik kur, men de er livredde for disse bivirkningene. Og det er garantert skrekkhistoriene man finner flest av på internett, nettopp fordi de som har vært gjennom en vellykket kur ikke tenker over det lenger. Jeg er overbevist om at de aller fleste kommer seg gjennom kuren ganske greit, om ikke lettvint. INGEN medisiner som er kjemisk fremstilt er uten risiko, men mange risikoer lager vi selv oppe i de idiotiske hjernene våre, å skremmer oss selv til slutt så mye at vi ikke tør. De aller fleste er storfornøyde med resultatet, å slipper og tenke på kviser igjen etter endt kur.

 

NB: Kvinner burde lese litt ekstra om Roaccutane, da det er litt spesielt for dere. Dette mpt. at dere har den unike egenskapen med å kunne bli gravid. Og dere vil som oftest bli nøye fulgt opp av legen under kuren med bloprøver osv. Kvinner som allerede er gravide skal holde seg langt unna Roacctuane.

 

Så, tilbake til kuren. Jeg startet kuren med iver, men også i visshet om at det kunne bli verre før det ble bedre. Selvfølgelig hadde jeg også bivirkningene i bakhodet. Jeg skrev derfor en slags dagbok for å holde koll på dette, med ukentlige og månedtlige sammendrag. Så hele greia ble nesten som et eksperiment. Jeg vet det er litt sært, men jeg er ganske interessert i medisin og sånne ting generelt personlig!

 

Den første uka var faktisk da jeg merket mest til bivirkningene. Jeg hadde de man så og si garantert får. Tør flassete hud i ansiktet, tørre lepper og litt tørre øyne. Jeg gjorde en gigablemme med å ikke starte med fuktighetskrem i ansiktet fra dag én. Da uke 1 var over var huden i ansiktet mitt veldig rød og sår, og det svei faktisk litt når jeg smurte kremen på. Så dette er veldig viktig å huske på om DU skal begi deg ut på en slik kur. Og ikke minst lypsyl, den må du ha med deg overalt. Etter hvert som ting roet seg så gikk det bra, jeg måtte prøve litt for å finne ut hva slags produkter som hjalp meg best med å holde disse bivirkningene i sjakk var, men jeg fant de etter ikke alt for lang tid. Fuktighetskrem for ansiktet ble Effaklar H fra La-Roche Posay og en lypsyl som heter Prolip Care. Begge kan kjøpes reseptfritt på apotek. De er ganske dyre, men det er verdt det. Lypsylen varer i ukesvis uansett. I begynnelsen måtte jeg ta på krem morgen, et par ganger på dagen og så kveld. Etter hvert holdt med morgen og kveld.

 

Jeg mente jo selvfølgelig at kvisene forsvant etter uke 1, selv om legen sa at jeg ikke burde forvente å se noen merkbar effekt før etter 6-8 uker. Det var nok bare placeboen som var ute å gikk, ja.

 

Etter 2 uker uten større problemer hoppet jeg da opp til 60mg (3 kapsler) om dagen, og fortsatte med det til slutten. De 3 første månedene kunne ansiktet mitt være helt fritt, for så å blusse opp igjen. Jeg fikk aldri mange kviser, men det var heller 2-3 gigantiske cyster i fleisen, og idiot som man er klarer man ikke la være å plukke på dem. Når huden er såpass tynn i ansiktet er det lett å få sår, så når man er ferdigplukka på kvisene var de enda større og enda verre. Så dette anbefales ikke!

 

Overkroppen hadde også større utbrudd, men siden man kan skjule den går jo det greit i og for seg. Men man fikk par low blows noen ganger når man så hvordan det så ut på sitt verste under kuren.

 

Men da 3 måneder var gått kunne man se at ting for alvor begynte å skje. Ansiktet mitt hadde ikke flere utbrudd og var helt kvisefritt. Eneste er at huden er litt rødlig under kuren, men ikke noe som gjør at man ser helt forjævlig ut. Og utbruddene på overkropp stoppet gradvis.

 

Derfra gikk det bare oppover! Jeg opplevde aldri noe til de mer alvorlige bivirkningene, bortsett fra tørre lepper, tørr hud og av og til litt ømme ledd. Jeg trener veldig aktivt, både kondisjon og styrke, så det kan jo selvfølgelig være derfor at de ømme leddene merktes litt ekstra. Men akkurat det der kom å gikk fort. Nå, et halvt å senere er kroppen kvisefri. Jeg ser på overkroppen at det er en del arr igjen, men det er absolutt ingen utbrudd lenger. Jeg merker selv at selvtilliten er på topp igjen, og føler meg på en måte fri fra en forbannelse. Så om noen vil anbefale Roaccutane så er det meg!

 

Jeg er dog ikke i tvil om at er man ved fysisk god helse og har et godt kosthold så vil dette hjelpe på. Jeg drakk også mye vann under kuren, og det er alltid bra for kroppen!

 

Roaccutane er også et veldig dyrt produkt. Jeg måtte ut med ca 800kr per 100 kapsler, dette var med 90% refusjon fra han staten selv. Men jeg angrer som sagt ikke et eneste sekund.

 

Det er tilfeller hvor man må gå på to runder med Roaccutane, men de hører til det litt mer sjeldne. Jeg håper ikke jeg trenger det, men jeg er i alle fall ikke redd for Roaccutane om det skulle komme til det. Mengden miligram om dagen som du skal innta vurderes også ut av kroppsvekt.

 

Om du er veldig plaget med acne, så les om Roaccutane, og så kommer du deg til legen. Det skader ikke å bare snakke med en lege i alle fall.

 

Håper noen fikk nytte av denne her, takk for meg! :)

Lenke til kommentar
Gjest Britt Jernbekk

Jeg er en mann på 25 år som avsluttet en 6 mnd. lang kur på Roaccutane for nøyaktig én uke siden, og følte derfor for å dele mine erfaringer jeg har gjort under denne kuren. Spesielt da jeg finner svært få lignende poster fra mennesker som er ferdige med kuren og forteller om sin opplevelse. Håper noen lurende der ute finner denne posten nyttig!

 

For å gjøre en svært lang historie kort: Fikk min første kvise i 6. klasse på barneskolen, da jeg var blitt 25 hadde jeg kviser til enhver tid i ansikt, skuldre, rygg, bryst og delvis mage. Av og til så det ok ut, men som oftest så det faen ikke ut, mildt sagt. Man har prøvd alt av kremer, såper, soling, kosthold etc. Noe funker delvis, men det blir liksom aldri helt bra. Jeg kutta til og med røyken og snusen i ren desperasjon (ikke at jeg angrer på det nå!). Under hele denne tiden kan man si at man bare har blitt knekt mer og mer psykisk, hvor i mitt tilfelle der jeg følte meg som en spedalsk. Turte aldri å se folk i øynene når de prata til meg eller omvendt, strandturer og sånt var helt uaktuelt. Og når man er allerede halveis gjennom tjueåra å sliter med et problem man bestemt mener er forbeholdt til de på 14 år så hjelper ikke det heller (selv om man vet at man ikke er et unikt tilfelle). Selvtilliten min var i alle fall på bånn, noe som i seg selv er lite attraktivt.

 

Jeg var til slutt drittlei å gikk da til hudlege. I forkant hadde jeg sittet å lest om reseptbelagte medisiner i flere måneder, og var blitt godt kjent med Roaccutane teoretisk. Jeg var i alle fall skråsikker på at jeg minst ville få en antibiotika kur om jeg ikke fikk Roaccutane. Jeg håpet i alle fall på sistnevnte, da antibiotika kurene er kjent for å bare fikse problemet under selve kuren, men at det da vil blusse opp igjen etter endt kur.

 

Jeg gikk til privat lege, da jeg hadde hørt at man kunne havne i køer som varte i ukevis og månedsvis om man valgte offentlige leger, dette fordi man først måtte gjennom fastlegen sin. Jeg bestilte time hos en privat lege, og fikk komme et par dager etterpå. 500kr for konsultasjon. Jeg forklarte problemet, han ba meg hive av meg skjorta, han studerte problemet i 1-2 minutter, 5 minutter etter det gikk jeg ut derfra med en blåresept på 500 kapsler isotretinoin (Roaccutane). Jeg fikk beskjed om å ta 40mg (2 kapsler) om dagen de første 2-3 ukene, og så gå opp til 60mg (3 kapsler) om dagen hvis ikke alt for alvorlige bivirkninger meldte seg.

 

Før jeg fortsetter vil jeg informere litt om Roaccutane. Roaccutane er ansett som den aller siste utveien mot alvorlige tilfeller av acne. Det er et ekstremt sterkt middel som setter kroppen under mye press, og da spesielt leveren din. Det er ikke anbefalt å sole seg under en slik kur, da huden blir veldig tynn og sårbar. Alkohol burde man unngå under hele kuren, pga. leveren.

 

Om man har lest om Roaccutane på internett, så har man garantert kommet over flere skrekkhistorier forbundet med bivirkningene. Fordi den lista er lang, og noen bivirkninger som man har linket opp mot, eller mistenker å ha en forbindelse med Roacctuane, er alvorlige. Depresjon, varige fysiske plager i muskler og ledd, hårtap er noen av de alvorligste man mistenker. Dette er utvilsom veldig skremmende, og uten tvil noe som forårsaker at mange kvier seg for å gå til legen. De har så lyst på en slik kur, men de er livredde for disse bivirkningene. Og det er garantert skrekkhistoriene man finner flest av på internett, nettopp fordi de som har vært gjennom en vellykket kur ikke tenker over det lenger. Jeg er overbevist om at de aller fleste kommer seg gjennom kuren ganske greit, om ikke lettvint. INGEN medisiner som er kjemisk fremstilt er uten risiko, men mange risikoer lager vi selv oppe i de idiotiske hjernene våre, å skremmer oss selv til slutt så mye at vi ikke tør. De aller fleste er storfornøyde med resultatet, å slipper og tenke på kviser igjen etter endt kur.

 

NB: Kvinner burde lese litt ekstra om Roaccutane, da det er litt spesielt for dere. Dette mpt. at dere har den unike egenskapen med å kunne bli gravid. Og dere vil som oftest bli nøye fulgt opp av legen under kuren med bloprøver osv. Kvinner som allerede er gravide skal holde seg langt unna Roacctuane.

 

Så, tilbake til kuren. Jeg startet kuren med iver, men også i visshet om at det kunne bli verre før det ble bedre. Selvfølgelig hadde jeg også bivirkningene i bakhodet. Jeg skrev derfor en slags dagbok for å holde koll på dette, med ukentlige og månedtlige sammendrag. Så hele greia ble nesten som et eksperiment. Jeg vet det er litt sært, men jeg er ganske interessert i medisin og sånne ting generelt personlig!

 

Den første uka var faktisk da jeg merket mest til bivirkningene. Jeg hadde de man så og si garantert får. Tør flassete hud i ansiktet, tørre lepper og litt tørre øyne. Jeg gjorde en gigablemme med å ikke starte med fuktighetskrem i ansiktet fra dag én. Da uke 1 var over var huden i ansiktet mitt veldig rød og sår, og det svei faktisk litt når jeg smurte kremen på. Så dette er veldig viktig å huske på om DU skal begi deg ut på en slik kur. Og ikke minst lypsyl, den må du ha med deg overalt. Etter hvert som ting roet seg så gikk det bra, jeg måtte prøve litt for å finne ut hva slags produkter som hjalp meg best med å holde disse bivirkningene i sjakk var, men jeg fant de etter ikke alt for lang tid. Fuktighetskrem for ansiktet ble Effaklar H fra La-Roche Posay og en lypsyl som heter Prolip Care. Begge kan kjøpes reseptfritt på apotek. De er ganske dyre, men det er verdt det. Lypsylen varer i ukesvis uansett. I begynnelsen måtte jeg ta på krem morgen, et par ganger på dagen og så kveld. Etter hvert holdt med morgen og kveld.

 

Jeg mente jo selvfølgelig at kvisene forsvant etter uke 1, selv om legen sa at jeg ikke burde forvente å se noen merkbar effekt før etter 6-8 uker. Det var nok bare placeboen som var ute å gikk, ja.

 

Etter 2 uker uten større problemer hoppet jeg da opp til 60mg (3 kapsler) om dagen, og fortsatte med det til slutten. De 3 første månedene kunne ansiktet mitt være helt fritt, for så å blusse opp igjen. Jeg fikk aldri mange kviser, men det var heller 2-3 gigantiske cyster i fleisen, og idiot som man er klarer man ikke la være å plukke på dem. Når huden er såpass tynn i ansiktet er det lett å få sår, så når man er ferdigplukka på kvisene var de enda større og enda verre. Så dette anbefales ikke!

 

Overkroppen hadde også større utbrudd, men siden man kan skjule den går jo det greit i og for seg. Men man fikk par low blows noen ganger når man så hvordan det så ut på sitt verste under kuren.

 

Men da 3 måneder var gått kunne man se at ting for alvor begynte å skje. Ansiktet mitt hadde ikke flere utbrudd og var helt kvisefritt. Eneste er at huden er litt rødlig under kuren, men ikke noe som gjør at man ser helt forjævlig ut. Og utbruddene på overkropp stoppet gradvis.

 

Derfra gikk det bare oppover! Jeg opplevde aldri noe til de mer alvorlige bivirkningene, bortsett fra tørre lepper, tørr hud og av og til litt ømme ledd. Jeg trener veldig aktivt, både kondisjon og styrke, så det kan jo selvfølgelig være derfor at de ømme leddene merktes litt ekstra. Men akkurat det der kom å gikk fort. Nå, et halvt å senere er kroppen kvisefri. Jeg ser på overkroppen at det er en del arr igjen, men det er absolutt ingen utbrudd lenger. Jeg merker selv at selvtilliten er på topp igjen, og føler meg på en måte fri fra en forbannelse. Så om noen vil anbefale Roaccutane så er det meg!

 

Jeg er dog ikke i tvil om at er man ved fysisk god helse og har et godt kosthold så vil dette hjelpe på. Jeg drakk også mye vann under kuren, og det er alltid bra for kroppen!

 

Roaccutane er også et veldig dyrt produkt. Jeg måtte ut med ca 800kr per 100 kapsler, dette var med 90% refusjon fra han staten selv. Men jeg angrer som sagt ikke et eneste sekund.

 

Det er tilfeller hvor man må gå på to runder med Roaccutane, men de hører til det litt mer sjeldne. Jeg håper ikke jeg trenger det, men jeg er i alle fall ikke redd for Roaccutane om det skulle komme til det. Mengden miligram om dagen som du skal innta vurderes også ut av kroppsvekt.

 

Om du er veldig plaget med acne, så les om Roaccutane, og så kommer du deg til legen. Det skader ikke å bare snakke med en lege i alle fall.

 

Håper noen fikk nytte av denne her, takk for meg! :)

Lenke til kommentar

Har gått på kuren siden slutten av sommeren i fjor, og merker stor bedring. Men nå som sommeren kommer skal jeg vist slutte. Blir jævlig brent av den minste lille tiden i solen. Jeg fikk beskjed fra legen å bruke faktor 40 hele tiden det var sol i hele sommer. hvertfall når jeg drar til syden...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er godt i gang med kuren nå, merker allerede stor bedring. :love:

 

Bruker effaclar H somethingsomething kremen nevnt her før, og den funker bra. Har noen tørre områder rundt nesen og på haken, men ellers ser ting bra ut.

 

Den eneste tingen som plager meg er egentlig leppene. Tar på leppekrem ofte, men de ser helt forferdelige ut likevel. (Vi snakker hudfliker over hele plassen, såre og opprevede munnviker og tørre områder som sprer seg utenfor "leppekanten")

Dette har vel mer med at leppene er så sykt uttørret, enn at jeg bruker dårlige kremer (for jeg bruker en som ble nevnt tidligere her + en som ble anbefalt fra apoteket).

 

Det jeg lurer på er: kommer leppene til å bli mindre tørre over tid, eller er daglige "why so serious?"-vitser noe jeg bør slå meg til ro med?

 

Og hvor lang tid tar det etter end kur før huden er noen lunde i balanse igjen?

Og er det noen her som har erfaring med laserbehandling mot kvisearr? Hvor lenge må man holde på med dette og hvordan funker det?

 

Tusen takk på forhånd til de som evt. vil ta seg tid til å svare. : D

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Er godt i gang med kuren nå, merker allerede stor bedring. :love:

 

Bruker effaclar H somethingsomething kremen nevnt her før, og den funker bra. Har noen tørre områder rundt nesen og på haken, men ellers ser ting bra ut.

 

Den eneste tingen som plager meg er egentlig leppene. Tar på leppekrem ofte, men de ser helt forferdelige ut likevel. (Vi snakker hudfliker over hele plassen, såre og opprevede munnviker og tørre områder som sprer seg utenfor "leppekanten")

Dette har vel mer med at leppene er så sykt uttørret, enn at jeg bruker dårlige kremer (for jeg bruker en som ble nevnt tidligere her + en som ble anbefalt fra apoteket).

 

Det jeg lurer på er: kommer leppene til å bli mindre tørre over tid, eller er daglige "why so serious?"-vitser noe jeg bør slå meg til ro med?

 

Og hvor lang tid tar det etter end kur før huden er noen lunde i balanse igjen?

Og er det noen her som har erfaring med laserbehandling mot kvisearr? Hvor lenge må man holde på med dette og hvordan funker det?

 

Tusen takk på forhånd til de som evt. vil ta seg tid til å svare. : D

 

Noen har som nevnt kraftigere reaksjoner enn andre. Det med leppene dine er veldig normalt, dog sykt irriterende. Jeg brukte en krem fra La-Roche som het Ceralip ellernoe, i tillegg en lypsyl som heter Prolip care. Begge fåes på apotek. Jeg kom frem til at lypsyl er bedre en krem i alle fall. Skal sies at forbruket under kuren var heftig for å holde ting sånn noelunde i sjakk :)

 

Det er 4 mnd siden jeg var ferdig med kuren, og huden er vel stort sett kommet i normalmodus igjen, såvidt jeg kan se i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

HVOR LENGE VARER UTBRUDDET FØR DET BLIR BRA ?

 

Det er veldig forskjellig. Noen kan ha jenvlige utbrudd gjennom hele kuren, mens andre ikke har noen større utbrudd i det hele tatt.

 

Men normalen er vel at utbruddene kommer å går i løpet av den første og andre måneden, før det roer seg. Men som sagt, dette er veldig individuelt.

Lenke til kommentar

Mine 3 erfaringer med Roaccutan/Isotretinoin:

 

Tok første kur da jeg var ca 15 år. Hadde da kun i ansiktet temmelig mye. 400 kapsel med Roaccutan tok bort nesten alt.

 

Men et par år etterpå fikk jeg masse kviser på rygg og bryst, og en del i ansiktet. Dette gikk jeg med i flere år fordi jeg regnte med at det skulle forsvinne med tiden - jeg var jo tross alt blitt over 20 år. Men det er tydeligvis første regelen ang kviser: De forsvinner tydeligvis ikke automatisk med tiden hvis du fortsatt er plaget når du er oppimot 20 år.

 

Startet etterhvert på en ny kur da jeg var 24 år. Bieffekter: Kun tørre lepper og tørr hud i ansiktet. Etter ca en uke blusset det voldsomt opp med kviser i ansiktet, men etter 10 dager var den siste kvisen kommet - derfra fosvant absolutt alt. I ansiktet forsvant alt rimelig kjapt, mens rygg og bryst gikk litt mer gradvis. Jeg så maks 2-3 nye kviser i løpet av hele perioden jeg tok tabelettene. Ganske utrolig med andre ord.

 

MEN, så gikk det 3 måneder etter endt kur før første kvise kom. Og med den kom det flere... Etter noen uker måtte jeg konstantere at problemet var tilbake - men denne gang heldigvis langt i fra så gale som tidligere, og nesten kun i ansiktet/hals. Men nok til å redusere selvtilliten mange hakk.

 

Bestemte meg for å ta enda en ny kur. Her også gikk det ca 10 dager før alt forsvant igjen. Men denne gangen kom det litt kviser tilbake igjen etter ca 2 måneder, men kun på haken. Kvisene på haken fortsatte de resterende 3 månedene av kuren. Merkelig siden jeg ikke hadde noe under hele forrige kur. Jeg var jo naturligvis litt bekymret for at kroppen min hadde vendt seg til Roaccutan...

 

Ca 1 uke etter kuren var endt var det en dag jeg plutselig fikk ca 10 nye kviser i ansiktet samme dagen. Helvette tenkte jeg, nå begynner det igjen, verre enn før! Men så skjer det utrolige - alle kvisene forsvant igjen de neste dagene, inkludert de jeg hadde hatt på haken under hele kuren! Så jeg gikk ca 2 måneder i sommer, uten noen nye kviser.

 

For noen uker siden fikk jeg to kviser og var ganske bekymret siden det stemte bra med forrige kur - de kom snikende tilbake 3 måneder etter endt kur. Heldigvis forsvant disse igjen, og jeg er fremdeles i praksis kvisefri, og holder fingrene krysset for at det fortsette slik.

 

Om ikke så har ikke jeg noe problem med å ta enda en ny kur. Fordelene med å være kvisefri veier ganske kraftig opp for bivirkningene til tross for at det er slitsomt.

 

Anbefaling til alle som vurderer Roaccutan: Begynn senest ved nyttår, slik at du er ferdig til sommeren og kan nyte den uten bekymringer med tørr hud som lett blir solbrent.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hei. har akkurat avsluttet hestkuren min med isotretinoin selv (endelig!!) etter litt over et halvt års bruk. hudlegen min sa at dette var det beste behandlingsmetoden, han ville anbefale dette til jenter og gutter ned i 13 års alderen. vart til kontroll for ca 2 måneder siden, og han var fornøyd med resultatet, men nå måtte jeg begyne å følge med om det begynte å komme nye kviser før den siste esken var tom måtte jeg ringe å få forlenget kuren. heldigvis gjorde det ikke det. :D ikke bare koster det skjorta for å hente ut resepten (758 kr) og i tillegg brukte jeg en formue på lipsyler og bodylotion. hadde flere hjemme, ble aldri anbefalt noe lotion av verken lege eller apotek,og en i slapet på jobb, men huden føltes som lær. tilslutt var det bare ekstremt tørr hud i ansiktet og på underarmer, ble bedre når jeg skiftet fra dusjsåpe til dusjolje. men hele kroppen var overfølsom for alt. (frottelaken på senga var smertefullt!!, og klarte ikke at noen rørte meg til tider) alt i alt mine bivirkininger :

- overfølsom hud på hele kroppen

- tørre lepper og eksremt tørr hud, flasset av, var rene snøstormen etter en dusj.

- tørst (drakk MYE vann)

- eksem (var normalt da jeg er atopiker (astma og allergi, brukte/bruker elcon salve) - ryggsmertene forværret seg (yoga hjalp) :)

- humørsvingninger (ennda værre enn fra før av :p )

- hårtap

- tørre og irriterte øyne, nattsynet ble dårligere så dagsynet, brukte øyedråper som gjorde dette bedre

- slapp, magetrøbbel i begynnelsen (skulle i grunnen ta 2-3 tab.daglig, men tok 2, for å roe ned magen og enklere å huske)

- ekstremt ømfintlig overfor sollys - dagslys generelt, måtte smøre meg med solfaktor 50 selv på en overskyet å grå dag.

men foruten dette er jeg glad jeg endelig tok turen til hudlegen og fikk denne hestkuren, selv om det var et slit underveis med bivirkninger, så må man lide for skjønnheten :D håper kvisene holder seg unna, jeg turte nesten ikke å levere barna i barnehagen når jeg var på det værste, og ihvertfall ikke i foreldremøter å andre sosiale andledninger. når ankommer jeg med et smil og er fornøyd. nå er det bare "branntomter" igjen som hudlegen kalte det. bare rødheten og irritasjonene gir seg etter hvert har jeg det ennda bedre :D så tør jeg og tilbake i solen (bare den kommer.... hvert lite av den her i sommer)

 

er det noen av dere som har avsluttet kuren som har noen bivirkninger i ettertid??

er bare 3 dager siden jeg tok de siste tablettene, skulle ta noen uker før de bivirkingene jeg hadde under kuren skal avta... har begynt å før eksremt kløe som da jeg begynte på kuren, da på magen, sidene og under/over armene....

lykke til videre til dere som har begynt og til dere som avsluttet kuren. :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Takk for informativt innlegg :)

 

Jeg er en kvinne på 26 år, som har slitt med mer eller mindre alvorlige kviseproblemer siden 2006. Har gått på 3 antibiotika-kurer i løpet av de to siste årene som gav gode resultater underveis, men blusset opp igjen etterpå. Siste kuren avsluttet jeg 19. mai i år. I sommer hadde fastlegen min og jeg et prosjekt der jeg skulle dokumentere med bilder 2 ganger i måneden hvordan kviseproblemene utviklet seg etter endt antibiotika-kur. Så skulle jeg komme tilbake etter sommeren for å evt. bli henvist til hudspesialist. Ble henvist og fikk time, men ikke før i desember. Bestilte derfor time hos privat hudspesialist. Der var jeg i går og jeg skal få begynne med Roaccutane allerede i dag! :thumbup:

 

Er veldig spent. Jeg har forberedt meg godt, googlet og lest, og har handlet inn gode dusjoljer og kremer. Er klar over at det er ingen dans på roser og gå på denne kuren.. Men enormt motiverende og vite at dette vil gjøre slutt på plagene, som jeg leser i dette innlegget :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg gikk på denne kuren for en del år siden. Som 15-åring hadde jeg så mange kviser i ansiktet at jeg følte meg, akkurat som TS skriver, som en spedalsk. Flere kviser var unormalt store og røde, og etterhvert ble de også lilla. Da var det nok for min del. Kontaktet hudlege, som skrev ut resept på Roaccutane, og seks måneder senere var jeg en annen person. Nå tenker jeg aldri på kviser, har ikke kviser. Jeg har en del arr etter kvisene, men selv de har blitt lite synlige med årene. Den eneste bivirkningen jeg vet har kommet fra kuren er hårtap. Før kuren hadde jeg veldig tykt hår. Nå kan jeg ikke ha lengde på håret lenger, fordi det er så tynt. Dette plager meg heldigvis ikke i betydelig grad siden hårlengde ikke er vitkig for meg, men kan tenke meg at de fleste jenter ville hatt et større problem med dette.

 

Kuren anbefales på det sterkeste, til tross for lang liste med bivirkninger. Ingenting er gratis her i livet. Før var jeg stygg som faen, nå er jeg nesten pen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...