Gå til innhold

IPB3.0 oppgr.:konstruktiv utseenderelatert kritikk


Anbefalte innlegg

i stedet for å bare rope ut "få tilbake det gamle skinnet" (hvilket jeg også gjerne ønsker, vel å merke) vil jeg liste opp mer konkret hva som er "galt" med det nye standardutseendet, og hvordan jeg helst ville likt å se det. Jeg tar utgangspunkt i skinnet som heter "Diskusjon.no".

 

generelt - alle sider

- ønsker Verdana som standardfont for absolutt alt (eneste unntak for ting som står i code-, php-, sql-tag og lignende i innlegg, der Courier brukes).

- menyene på venstre side kan godt få en litt mindre skriftstørrelse, og ingen understreking med mindre muspekeren hovrer over linkene

- generelt mindre skriftstørrelser, særlig på overskrifter.

- lys blå bakgrunn som standard på "innholdsboksen", dvs den som tar opp det meste av plassen til høyre og rommer selve "innholdet" (innleggene, trådliste osv). Mindre slitsomt for øynene enn all hvitfargen som lyser mot deg hele tiden.

 

forsiden - diskusjon.no

- mindre skriftstørrelse på "Dette diskuteres Nå"-overskriften, og på forumkategorinavnene

 

brukerprofiler - diskusjon.no/user/brukerid

- mindre skriftstørrelse på overskriften ("brukernavn sin profil"), Statusfeltet (trenger vi egentlig dette i det hele tatt?), knappene under avataren (legg til som venn, send melding osv), statistikken og informasjonsboksene

- breddeforholdet på statistikk- og infoboksene må ordnes slik at ikke teksten overlapper slik den gjør nå

 

kategorivisning - diskusjon.no/forum/kategoriid

- kolonnen "statistikk" erstattes av to kolonner, en for antall tråder og en for antall inlegg ("tråder" og "innlegg" erstatter "emner" og "svar")

- ikonene i venstre kolonne må bli mye mindre, og gjerne i en lysere farge. Kanskje kan vi klare oss uten dem i hele tatt?

- mindre skriftstørrelse på det meste unntatt underforumsnavnene (som har den skriftstørrelsen som bør brukes over det meste, unntatt på selve innholdet i innleggene).

 

forumvisning - diskusjon.no/forum/forumid (skiller mellom kategorivisning og forumvisning, i og med at det ikke er trådliste i kategorier)

- ikonene som indikerer nye eller ikke nye innlegg kan gjerne være av ett enklere utseende, og vil gjerne ha tilbake haken som markere tråder jeg har skrevet innlegg i

- statistikk splittes opp i to kolonner, en for "innlegg" og en for "visninger"

- mindre skriftstørrelse på alle felter i trådlisten, slik at denne blir ryddigere og mer kompakt

- mindre cellpadding og mindre åpenrom mellom knappene som lar deg velge side i store tråder

 

trådvisning - diskusjon.no/topic/topicid

- boksen som viser brukerstatistikk (avatar, antall innlegg, registreringsdato) ved hvert innlegg er unødvendig bred og tar opp for mye plass. Gjør denne smalere og la selve innlegget ta mer plass

- mindre skriftstørrelse på trådtittel, navnet til hver innleggsforfatter over innleggene, brukerens tittel og "dette innlegge ble redigert"-notisen (skriftstørrelse på innleggsteksten er perfekt)

- lys blå bakgrunnsfarge på innleggene, mer behagelig for øynene

- "Abboner", "Svar" og "Start nytt emne"-knappene settes på linje (er det egentlig nødvendig med en "start nytt emne"-knapp inne i en annen tråd?)

- knappene "rapporter", "svar" og "multisitat" kan bli mindre, men få større skrift.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv syns jeg det nye utseende var ganske fint, men enig i mange av punktene. Akuratt nå syns jeg at utseende er litt for kludrete og tar for stor plass.

 

Noen Eksempler:

 

Dette:

vhqpgw.jpg

 

Burde blitt endret til dette:

2u8bckx.jpg

 

Og dette bør det gjøres noe med:

2n0rmeb.jpg

 

Brukerprofilsiden også:

118zxqo.png

- Advarsler burde være i en egen fane sammen med "om meg", "blog" osv.

- Hvorfor ha en "firkant" for informasjon og en annen for kontaktinformasjon? En burde være nok

- Litt trangt noen steder, tekst overlapper annen tekst osv.

 

 

Noen andre punkter:

- Noen deler av forumet står fortsatt på engelsk (f. eks på innloggingssiden)

- Bildet ved siden av brukernavnet bør vise avateren til brukeren, ikke brukerbildet

- De boksene med info (Forumnyheter på twitter i det nederste bildet) bør kunne skjules.

- "Advarsler" under avataren i en post ser malplassert ut, det gamle der det sto "advasler: x%" var ryddigere syns jeg

- Få tilbake de gamle spoilerboksene! :p

 

Sikkert mye mer, men i hovedsak bør diskusjon.no-skinnet gjøres litt mindre kludrete.

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar

har vært uten nett siden jeg startet denne tråden, og ser nå når jeg kommer tilbake at mange av ønskene mine har blitt etterkommet. Dette ser straks mye bedre og mer funksjonelt ut :) Vil ikke sette løst riktig enda, ett par småting som bør justeres enda, bla:

- skriftstørrelsen i sitater kan gjerne være like stor som skriftstørrelsen i den vanlige innleggsteksten.

 

(skal ettergå nøyere i morgen, men i det store og det hele ser dette bra nok ut for meg)

Lenke til kommentar

Hei, flott at dere kommer med tilbakemeldinger som dette! Jeg vil anbefale dere å undersøke i trackeren hva det allerede finnes feilmeldinger eller ønsker for her: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tracker&showproject=1

 

Jeg lar denne tråden fortsette å være åpen inntil videre så dere kan komme med eventuelle spørsmål. Men hvis det ikke er for mye styr vil vi helst at det skal opprettes egne saker i trackeren for ting som dette, men undersøk som sagt om det allerede finnes en sak for det du rapporterer.

 

Hvis du legger inn disse forslagene i trackeren vil jeg anbefale deg å dele inn på samme eller en svært lik måte som det du har gjort i innleggene i denne tråden; nemlig å komme med endringsforslag til en og en type side. Ikke opprett sak/forslag/feilmelding for hvert minste lille punkt. ;)

 

Veldig fint om du kommer tilbake til denne tråden og limer inn lenker til evt. feilmeldinger/forslag du har kommet med slik at andre får en lett mulighet til å følge med på statusen til disse.

 

 

Les forøvrig denne nyheten: Vi tar i bruk tracker-funksjon

 

Mange av tilbakemeldingskategoriene (de teknisk rettede) vil det sannsynligvis ikke lenger være mulig å starte nye tråder i om ikke så altfor lenge, vi er inne i en liten overgangsperiode.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...