Gå til innhold

Ta opp realfag for universitetet


Banankak1

Anbefalte innlegg

Hei.

For tiden går jeg på allmennfaglig påbygging, noe som går bra.

Jeg har i en lengre periode ønsket å utdanne meg til noe innenfor helse/naturvitenskap, og målet er altså å studere medisin.

 

Til neste år ønsker jeg å ta de realfagene jeg mangler for studiene, altså:

Kjemi2, fysikk 1, R1 matte eller S2. På grunn av ikke fullt så tilfredsstillende økonomi blir nok sonans/bjørknes litt for dyrt for meg, så jeg ønsker å høre om noen vet om andre alternativer.

Jeg har tenkt å ringe offentlige videregående skoler for å høre om jeg kan få være elev hos dem, så er det noen som har erfaringer fra det? Eller så tenker jeg enten å ta enkelte fag på egenhånd(ser helst at jeg ikke gjør det), eller på en billig privatskole. Kjekt om noen kanskje vet om noen fine privatskoler uten for høye skolepenger.

 

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at Hist har dette.

Jeg har ikke sjekket i andre byer, men jeg vet at Hist ikke er eneste.

Det letteste er vel å sjekke på siden til ditt lokale universitet/høyskole.

 

Plan B blir å ta det som privatist, du har jo de samme bøkene , men det er ikke så lett.

Evt Allmen påbygg igjen hvor du søker fritak for de fagene du allerede har.

 

Man skulle ha gått 3 år på almenn på VGS med en gang :idea:

Lenke til kommentar

Hvis du vil studere realfag på universitetet, ville jeg ikke gjort som War sier, i og med at pensum der ikke er det samme som på skolen. Les heller selv, eller hør med sonans/lignende (eller en offentlig videregående).

Send også mail til universitetet du vil studere ved. Det finnes ordninger for at du kan ta de mest grunnleggende realfagene der, og disse gjør deg kvalifisert til realfagsstudiene (da de dekker pensum for vgs-realfag).

 

Hvis det er ingeniørstudier du vil ta, så kan du ta det kurset War linker til på HiST.

Lenke til kommentar

Har en kamerat som for øyeblikket tar "forkurs ingeniør" på Universitetet i Stavanger. Helt gratis, utenom at han må betale privatistgebyr for eksamen nå til våren. Hvis ikke Stavanger er aktuelt kan du jo sjekke om andre universiteter har samme tilbud.

Poenget er jo at hvis han vil studere realfag (og ikke ingeniørstudier), så må han nok betale privatistavgift og lese litt på siden, siden ikke er 100% overlappende.

Lenke til kommentar

Hvis du vil studere realfag på universitetet, ville jeg ikke gjort som War sier, i og med at pensum der ikke er det samme som på skolen. Les heller selv, eller hør med sonans/lignende (eller en offentlig videregående).

Send også mail til universitetet du vil studere ved. Det finnes ordninger for at du kan ta de mest grunnleggende realfagene der, og disse gjør deg kvalifisert til realfagsstudiene (da de dekker pensum for vgs-realfag).

 

Greit å huske på at realfag tatt på universitet/høyskole, ikke gir realfagspoeng. Hvis du tenker deg inn på et "konkurranseutsatt" studium, er det absolutt å foretrekke å ta fagene på VGS.

 

-lb

Lenke til kommentar

Hvis du vil studere realfag på universitetet, ville jeg ikke gjort som War sier, i og med at pensum der ikke er det samme som på skolen. Les heller selv, eller hør med sonans/lignende (eller en offentlig videregående).

Send også mail til universitetet du vil studere ved. Det finnes ordninger for at du kan ta de mest grunnleggende realfagene der, og disse gjør deg kvalifisert til realfagsstudiene (da de dekker pensum for vgs-realfag).

 

Greit å huske på at realfag tatt på universitet/høyskole, ikke gir realfagspoeng. Hvis du tenker deg inn på et "konkurranseutsatt" studium, er det absolutt å foretrekke å ta fagene på VGS.

 

-lb

Godt poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...