Gå til innhold

Hjelp til i5-maskin under 6000,-


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe ny PC, og trenger litt hjelp med å sette opp en OK gaming maskin, til max 6000,-

 

Har hørt at i5 er det som lønner seg hvis en skal game tunge spill, men samtidig ikke koster flesk.

 

Kan liste opp ting jeg har fra før, og om det er nødvendig å bytte de ut..

Kabinett (fungerer helt ok, trenger ikke bytte ut med det første)

Geforce 8800GTS 640MB

DVD-rom/rw

500GB disker

250GB disker

19" lcd

Windows 7 home p.

 

Den forrige maskinen min røyk hovedkortet (939 socket) og strømforsyningen, så jeg tar det som et tegn, at det er på tide å oppdatere!

 

PC'en skal brukes til spill som crysis, cod:mw2, med over middels grafikk (helst)

Jeg kan også bruke skjermkortet i en mnd, og vente med oppdatere til neste lønning, men kom med forslag :)

 

Takk!

Endret av kenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde jo vurdere å bytte den stakkarslige lille skjermen på 19" da. Det er ganske lite idag.

 

Ellers trenger du en strømforsyning. Anbefaler Mist eller Corsair, da de får god omtale og leverer god vare. Bør nok satse på 650W+, så har du litt å gå på i fremtiden.

 

Når det gjelder hovedkort kan du like gjerne satse på et av de billige 1156-hovedkortene. De dyre er for spesielt interesserte. Jeg har sans for Gigabyte, de leverer veldig gode produkter i den lave prisklassen.

 

Skjermkortet bør oppgraderes det også. ATi 5850 er et godt kort, som ikke koster hinsides mye.

 

4GB ram er en nødvendighet. Sats på 1600mhz hvis det ikke er altfor mye dyrere enn 1333mhz.

 

En Windows7-lisens er også en fordel, da det operativsystemet faktisk er veldig bra. I tillegg støtter det nye DirectX. XP stoppet på DX9, mens 7 har DX11...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Jeg har listet opp windows 7 home p. som et produkt jeg har fra før, så det trenger jeg ikke å tenke på.

19" skjerm er midlertidig, får en 24" til bursdagen min :p

 

Har sett litt på Gigabyte kortene, men har aldri hatt et selv, har bare hatt haugvis av Asus og MSI, men hvis ytelse/kvalitet er veldig bra, kan det vurderes :)

 

ATI 5850 ser lovende ut, så da går jeg for det neste lønn, tar ikke med skjermkort i prislisten nå..

 

Jeg tenkte litt på en liste med produkter, og priser til under 6000,- SUM.

 

Noen som kan si meg om disse komponentene er brukbare?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576878 Hovedkort

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762 CPU

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491282 Minne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482851 PSU

 

Dette ligger på ca. 4500,-

Hvis jeg sparer de 1500,- og gir f.eks 1000lapp for et bra skjermkort til neste mnd? Er det lurt elr?

Endret av kenz
Lenke til kommentar

Et bedre oppsett er følgende. Gir like bra "spillytelse" som i5 (om ikke noen få fps bedre)

 

HK: Gigabyte GA-MA770T-UD3 - kr 699,-

CPU: AMD Phenom II X4 965 BE - kr 1 499,-

Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 - kr 850,-

 

PSU er grei nok.

 

Prisen på dette (med PSU) blir ca 3 900 kr. Så du har i realiteten råd til HD 5850 og du vipper så vidt over 6 000. Men nå er det nesten null tilgjengelighet på HD 5850 - annet enn de dyrere variantene.

 

Et mulig alternativ er for deg å kjøpe som følger.

HK: ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket-AM3 - kr 909,-

Samme CPU, Minne og PSU som ovenfor.

 

Dette gir en pris på 4 100 kr. Så kjøper du deg et stk XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 til kr 1 299,- (dette er på lager).

 

Nå valgte jeg et hovedkort med CF som fungerer, så da kan du kjøpe deg et til HD 5770 senere å bruke CF. Det vil gi bedre ytelse enn HD 5850. Da slipper du å vente på å få et spillbart oppsett og har egentlig ikke tapt noe som helst. Og du har holdt deg godt under budsjettet på 6 000 kr i første omgang.

 

Men uansett ville jeg vurdert et AMD oppsett - 965 BE er like bra som i5 750 til gaming. Intel sin Core i serie er etter min mening opphypet - det er først når du velger HK/CPU-komboer til 3 500 kr og mer den drar fra AMD, dvs i7. Og da gjelder dette når vi snakker om oppsett med HD 5870 i CF eller bedre (ikke særlig der heller)

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Etter å ha lest tester her og der, og anbefalingen din, velger jeg å gå for AMD Phenom II x4 965 BE.

Jeg går for denne rammen og hovedkortet (Asus) som du har listet opp også, så bare bruker jeg 8800GTS til neste mnd, hvor jeg da kjøper ATI 5870 :)

 

Tusen takk for hjelpen, skal bli deilig med en lagge-fri maskin ;)

Endret av kenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...