Gå til innhold

Test: Asus UL30A


Anbefalte innlegg

Først har vi en grusom touchpad

 

Punkt nr2 er veldig dårlig webcam, med ditto merkelige drivere.

 

Touchpaden er noe av den beste jeg har vært borti. Multitouch, diverse geastures for scrolling osv. Helt genialt. Det skal sies det virka litt uvandt til og begynne med, men etter og ha vasket overflaten er den blitt helt super.

 

Webcam var skuff. Så her er vi enige :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett både på Asus UL30VT og Lenovo U350, men valget falt på Asusen. Grunnen er rett og slett FN-tasten. Den sitter feil på Lenovoen, og kommer aldri til eie en bærbar igjen der Ctrl og FN har byttet plass.

Det er godt å høre at FN tasten var det eneste du kunne finne som fremmet Asus fremfor Lenovo U350 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor slik lovprising?

Jeg sier det igjen:

En oppløsning på 1366x768 er *søppel* på alt over 11''.

Har hatt Dell D830 (13'') med 1920x1200.

Noe mindre enn 1400x900 er uaktuelt på dette formatet etter min ringe mening. :)

 

Edit:

Slutter meg ellers til Theo's kommentar vedrørende (over)pris og at Levono'en han viser til er ett bedre valg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har sett både på Asus UL30VT og Lenovo U350, men valget falt på Asusen. Grunnen er rett og slett FN-tasten. Den sitter feil på Lenovoen, og kommer aldri til eie en bærbar igjen der Ctrl og FN har byttet plass.

Det er godt å høre at FN tasten var det eneste du kunne finne som fremmet Asus fremfor Lenovo U350 :)

Synd ja. For synes Lenovoen har bedre design og er såpass mye billigere at jeg nesten blir litt oppgitt. Men takler ikke FN-tasten på feil plass, blir gal av det i lengden. Skulle vært mulig å få byttet plass på ctrl/fn.

Lenke til kommentar

 Probook 5300m er kjappere, men en langt dårligere batterilevetid, noe som er det som gjør UL30A til en svært imponerende maskin.

 

 

Det samme kan sies om Lenovo Ideapad U350 som vi har testet her: http://www.hardware.no/artikler/lenovo_ideapad_u350/72224, samme fysiske størrelse og vekt, men batterilevetiden er under halvparten så lang. Tilsvarende utstyrt Ideapad U350 (SU7300-prosessor, 4 GB ram og 500 GB harddisk) koster rundt 5500 kr, akkurat det samme som UL30A. Og da er den faktisk utstyrt med en 320 GB harddisk og ikke 500 GB. Men ja U350 kan fåes en del billigere, dog med en Celeron prosessor på 1,2 GHz, 2 GB ram og 160 GB harddisk, noe ganske annet enn det UL30A blir utstyrt med.

 

Dell Latitude D830 er en 15,4" og ja den kunne fåes med 1280x800, 1680x1050 og 1920x1200 som oppløsning. På 13,3" passer 1366x768 ganske bra, langt bedre enn de typiske 15,6" som blir levert med akkurat den samme oppløsningen. Husk at dette er en billig maskin som gir middels god ytelse, god lagringsplass, svært fin størrelse og vekt og ikke minst en fantastisk god batterilevetid. Alt dette til 5500 kr er intet mindre enn imponerende. 

Lenke til kommentar

Forundrer meg at det er mulig å skrive en "test" uten å beskrive bildekvaliteten utover oppløsningen den har. Det finnes så mange bærbare med "glare" som gjør dem helt forferdelig å bruke. HP ProBook 5310m kan man få kjøpt med "antiglare", en grunn god nok for å velge den emm.

 

Og hva med (fravær av)støy, emm. er det en sentral egenskap med en bærbar. En bærbar kan få et svært utvidet bruksområde dersom de er stillegående. ProBook 5310m skal være svært stillegående, mens Ausen vet jeg ikke siden testen er taus om det.

 

Istedet bruker man mye tid på batteriet.. De fleste bærbare har godt nok og oppgradringsmuligheter, og støpsel finner man som regel også.

Lenke til kommentar

Knut:

 

Pris:

De absolutt billigste U350 alternativene leveres med CM723 som du nevner ja. Jeg snakket om prisområdet for modellen og ikke at samme spec koster 3500,-.

Men ja U350 kan fåes en del billigere, dog med en Celeron prosessor
Man her flere SUxxxx opsjoner mellom CM723 og SU7300 på Lenovo U350.

Jeg snakket forøvrig om prisområdet for modellen og ikke at samme spec koster 3500,-.

 

Det jeg reagerer på prismessig med Asus er at prisnivået starter på 5500,-. Man har ganske mange aktuelle og gode spesifikasjoner under 5500,- som utelukkes med Asus modellen.

 

Batteri:

Det samme kan sies om Lenovo Ideapad U350 som vi har testet... samme fysiske størrelse og vekt, men batterilevetiden er under halvparten så lang.
Vår maskin (Asus UL30A) hadde naturlig nok 8-cellers batteriet, hvis noen lurte.

For ikke å villede forbrukerne.

 

Man får stort sett alle disse CULV budsjettmaskinene med 4 celler, 6 celler eller 8 cellers batteri. Hvilket batteri har Lenovo U350 når den har halve batteritiden, og har den da samme komponenter som CPU, Minne og Intel grafikk. Svaret her er vel egentlig gitt og at Asus neppe skiller seg ut på dette området.

 

 

EDIT:

La oss se nærmere på dette med batteritid siden du mener (feilaktig mener jeg) at Asus er opptil dobbelt så bra på dette.

 

Sakset fra deres Lenovo U350 test 12. oktober 2009.

Maskinen vi fikk levert kom med et 4-cellers batteri, men du kan også få maskinen levert med et 6-cellers batteri.

 

U350 testmaskinen deres var levert med halve batteriet og halv batteritid ses da som "dårligere" som maskin? Man kan forøvrig få U350 levert med et 8-cellers batteri. Forøvrig vil jeg tro vekten da er den samme som UL30A med 8-cellers batteri.

 

Ok, U350 testmaskinen var levert med en vesentlig svakere prosessor. Men her er det også andre forhold som spiller inn på batteritid.

 

La meg derfor fremheve at testen deres av U350 er såpass gammel nå at den maskinen ble levert med Windows Vista (vises i deres egne bilder fra artikkelen) mens dere på Asus skriver "UL30A leveres med Windows 7 som operativsystem". Som vi alle vet er det vesentlig mer batteritid å hente via Windows 7 enn Vista! Det samme gjør oppdaterte drivere mm.

 

Jeg finner det merkelig at dere ikke tar slike ting i betraktning og slike vesentlige forskjeller sidestilles i grafene deres. U350 levers i dag med Windows 7 Home Premium og med 4, 6 eller 8 cellers batteri.

 

Min betraktning må bli at Lenovo U350 med 8-cellers batteri, Windows 7, samme CPU, samme Intel skjermkort osv. har samme batterilevetid som Asus maskinen. Eller mener du jeg tar feil? I så fall har vi et interesant veddemål på gang :).

 

Personlig mener jeg dette er sterkt villedende informasjon og at å villede forbrukere generelt er en uting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjære artikkelforfatter, hvorfor har du ikke listet opp det fulle modellnavnet på maskinen du har testet? Det finnes en drøss med forskjellige Asus UL30A-modeller. UL30A-QX165V, UL30A-QX056V og UL30-QX180V er noen eksempler. Forskjellene er gjerne valg av minne, batteri og grafikk.

 

Står ingenting i artikkelen om maskinen har bluetooth. Selv mener jeg å huske at alle modellene i UL30-serien skal komme med BT. Som noen nevnte her i tråden så kan versjonen med dedikert grafikk være verdt å nevne i testen. Den koster kun 300-400 kroner mer, og vil for svært mange være et bedre valg. Videre så leveres UL-serien også som 12" (UL20) og 15" (UL50). UL50 har den fordelen at den har numerisk tastatur og DVD-brenner.

 

Bortsett fra disse kommentarene syntes jeg det var en svært god test. Mye god og saklig informasjon, og et produkt som sikkert svært mange er interessert å lese om. Fortsett med det gode arbeidet.

 

Det skal sies at PCWorld testet denne maskinen allerede 10.12.2009 (terningkast 6):

 

http://linkpuls.idg.no/go/e/page_col-AC_co...ticle153069.ece

 

 

EDIT: Kan ikke se at artikkelforfatter har nevnt om maskinen leveres med 64 eller 32-bits OS. Det vil jeg påstå at er av vesentlig informasjon. Under introduksjonen i artikkelen burde det stå en matrise som lister opp maskinens spesifikasjoner på en god måte. Slik det er nå så er det kun skrevet kort om minne, prosessor og skjermstørrelse. OK, hvis du skriver for VG, men dette er tross alt HW. Hadde også vært fint om man hadde skrevet om støynivået på maskinen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Pris:

De absolutt billigste U350 alternativene leveres med CM723 som du nevner ja. Jeg snakket om prisområdet for modellen og ikke at samme spec koster 3500,-.

Men ja U350 kan fåes en del billigere, dog med en Celeron prosessor

Men du har ganske mange SUxxxx opsjoner mellom CM723 og SU7300.

 

Det jeg reagerer på prismessig med Asus er at prisnivået starter på 5500,-. Man har ganske mange aktuelle spesifikasjoner under 5500,- som utelukkes med Asus modellen.

Poenget med denne artikkelen er å teste Asus UL30, og ikke alle maskiner som koster mindre med annen spec. En Lenovo til 3500 kr eller 4500 kr vil havne i en annen klasse enn UL30. Du vil få en nokså annen brukeropplevelse. Det finnes svært få til ingen maskiner som leverer så mye ytelse, batteritid, funksjoner og kvalitet til denne prisen. Som en oppfølgning til dette vil jeg anbefale deg å lese testen PCWorld hadde av samme maskin i desember.

Lenke til kommentar
Er jeg på jordet nå eller har jeg koblet DVI->VGA i årevis og i den senere tiden HDMI->DVI, ergo så bør HDMI->VGA være mulig og dermed også helt ubrukelig å inkludere både HDMI og VGA når man isteden bare kunne inkludert et adapter?

VGA er et rent analogt signal. HDMI er et rent digitalt signal. Du får ingen passiv adapter mellom disse to.

 

Når du tidligere har koblet DVI til VGA, så har det fungert fordi du har hatt DVI-I. DVI-I inneholder et analogt signal i tillegg til det digitale. På en DVI-I så overføres de analoge bildesignalene av de fire pinnene og "tverrliggeren" de omslutter. Ser du på en DVI-D som kun er digital, så finner du ikke disse fire pinnene.

Lenke til kommentar
Poenget med denne artikkelen er å teste Asus UL30, og ikke alle maskiner som koster mindre med annen spec. En Lenovo til 3500 kr eller 4500 kr vil havne i en annen klasse enn UL30. Du vil få en nokså annen brukeropplevelse. Det finnes svært få til ingen maskiner som leverer så mye ytelse, batteritid, funksjoner og kvalitet til denne prisen. Som en oppfølgning til dette vil jeg anbefale deg å lese testen PCWorld hadde av samme maskin i desember.
Hvilken annen klasse vil en SU4100, SU3500, SU3700 etc. havne i og hvor annerledes vil brukeropplevelsen bli? Man er fortsatt i CULV klassen, er man ikke? Forøvrig reagerer jeg på at det sies:
Men ja U350 kan fåes en del billigere, dog med en Celeron prosessor
Noe som ikke stemmer helt, man får den fra eks. 5500,- og nedover med flere andre CULV prosessorer enn bunnvalget Celeron (CM723). Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor slik lovprising?

Jeg sier det igjen:

En oppløsning på 1366x768 er *søppel* på alt over 11''.

Har hatt Dell D830 (13'') med 1920x1200.

Noe mindre enn 1400x900 er uaktuelt på dette formatet etter min ringe mening. :)

Det du sier her blir svært spesielt, og kun for de med virkelig spesielle behov. For den store massen vil en oppløsning på 1920x1200 på en 13" være direkte ubrukelig grunnet at alt blir for smått på skjermen. 1400x900 er derimot noe jeg personlig tror flere kunne hatt glede av. Man må også ta hensyn til at skjermen gjerne er den dyreste komponenten på maskinen. Når da i tillegg vet at enheter som produseres i små kvanta er normalt sett er dyrere enn enheter som produseres i store kvanta, så kan man også regne på hva prisen på denne ville ha blitt med en skjermoppløsning på 1920x1200.

 

Slutter meg ellers til Theo's kommentar vedrørende (over)pris og at Levono'en han viser til er ett bedre valg.

Hva mener du med det? Den nærmeste U350 koster kun 700 kroner mindre og har da dårligere spesifikasjoner, og jeg vil også påstå at de fleste vil velge UL30 pga sitt svært tynne og stilrene design med ekte børstet aluminium på toppdekselet. U350 oser det langt mer plastikk av. Når det er sagt, så er jeg enig i at U350 med SU7300 gir mye for pengene i likhet med UL30. Forutsatt at de leveres med 8-cells batteri.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Poenget med denne artikkelen er å teste Asus UL30, og ikke alle maskiner som koster mindre med annen spec. En Lenovo til 3500 kr eller 4500 kr vil havne i en annen klasse enn UL30. Du vil få en nokså annen brukeropplevelse. Det finnes svært få til ingen maskiner som leverer så mye ytelse, batteritid, funksjoner og kvalitet til denne prisen. Som en oppfølgning til dette vil jeg anbefale deg å lese testen PCWorld hadde av samme maskin i desember.
Hvilken annen klasse vil en SU4100, SU3500, SU3700 etc. havne i og hvor annerledes vil brukeropplevelsen bli? Man er fortsatt i CULV klassen, er man ikke?

SU3500, SU3500 og SU4100 er merkbart dårligere prosessorer enn SU7300. Ikke bare vises det i syntetiske tester, men personlig føler jeg det når maskinen brukes til f.eks. litt mer avansert bildebehandling. Når da prisforskjellen mellom en pinglete SU2700 eller noe bedre SU4100 opp mot SU7300 er på ikke mindre enn 600-700 kroner så er valget for meg klart. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke SU4100 er en god CULV, da jeg tror den vil holde for svært variert bruk for mange.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Hvor er denne i forhold til Acer Aspire 3810T? Ser den har fått like bra kritikker og stiller vel i samme klasse.

Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse to. UL30 har bedre batteritid, og med mindre 3810T-serien har fått bedre prosessor så har forstatt UL30 også bedre ytelse. Utover det så er det ikke store forskjellene så vidt det er meg bekjent. UL30 har riktig nok et avstivet toppdeksel av børstet aluminium. 3810T var vel en av de beste 13" ultraportable frem til UL30 kom på banen, så Acer'n er fortsatt et bra kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...