Gå til innhold

Svigers lurer på kjøp av 450D på Lanzarote, burde han?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har søkt og skummet igjennom endel tråder om kjøp av kamera fra utlandet.

Etter 15 minutter med lesning forstår jeg det dithen at man sitter igjen med 1 års garanti fra produsent samt at man mister 5 års reklamasjonsrett (som man får ved å handle i Norge).

 

Saken er at svigerfar ringte meg ikveld og fortalte at han hadde sett på DSL kameraer rundt på Lanzarote (spellcheck!) hvor han kan fortelle at prisen svinger fra 210 til 450 euro.

De ser tilsynelatende like ut. Samme pakke med standard kit-linse.

 

Spørsmålet han stilte meg var følgende:

 

Kan det være at det til 210 euro (ca 1700kr) er en piratkopi og hvis så er hvor dårlig er disse?

Burde jeg ta sjansen og handle eller droppe det og kjøpe i Norge?

Er det andre ting han heller burde handle der nede, som f.eks. linser, blitz, etc.?

 

 

Tilleggsinfo:

Svigerfar kommer ALDRI til å bruke et bildebehandlingsprogram mer teknisk enn bildevisern i Vista. Så her snakker vi kun om at han ønsker å skifte ut sitt gamle speilrefleks med ett digitalt og således få litt bedre bilder en hans kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 99% sikkert at det er noe humbug her. Norge er blant de billigste landene (om ikke det billigste!) i Europa på dslr, og vi har sett flere dårlige erfaringer med handel av elektronikk på kanariøyene her på forumet.

 

Edit: har aldri hørt om piratkopier av dslr. Om det skulle være noe slikt, så er det ulovlig å innføre i Norge.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det ser ut til at deres svar er ganske samstemte med min oppfattelse.

Men jeg ble også bittelitt nysgjerrig på hvor dårlig dårlig kopi dette eventuelt er..

 

 

Det finnes en butikk som heter Visanta på Lanzarote som skal være til å stole på.

 

Kjører 7 dagers bytterett og internasjonal garanti.

 

Men det er nok bedre å spare pengene og heller handle i Norge.

Det er på Visanta han har fått den dyreste (og mest realistiske) prisen.

Lenke til kommentar
Det ser ut til at deres svar er ganske samstemte med min oppfattelse.

Men jeg ble også bittelitt nysgjerrig på hvor dårlig dårlig kopi dette eventuelt er..

Det er neppe kopi - som nevnt i forrige innlegg, så har jeg aldri hørt om pirat-dslr.

 

Mest sannsynlig er det snakk om "bait and switch" ell.

 

Når svigers åpner esken (eller i butikken), får de da beskjed om at de trenger en hel del ekstrautstyr, som batteri, lader osv. Ting som egentlig er inkludert.

Lenke til kommentar
Det ser ut til at deres svar er ganske samstemte med min oppfattelse.

Men jeg ble også bittelitt nysgjerrig på hvor dårlig dårlig kopi dette eventuelt er..

Det er neppe kopi - som nevnt i forrige innlegg, så har jeg aldri hørt om pirat-dslr.

 

Mest sannsynlig er det snakk om "bait and switch" ell.

 

Når svigers åpner esken (eller i butikken), får de da beskjed om at de trenger en hel del ekstrautstyr, som batteri, lader osv. Ting som egentlig er inkludert.

Det kunne kanskje høres mer aktuelt ut, enig med du!

Og min svigerfar hadde aldri blitt lurt på den måte der.. så impulsiv og naiv er han ikke! =D

Lenke til kommentar

Du har fått greie svar på om det er lurt og kjøpe utstyr.

 

Jeg vil bare nevne noe om det andre du skriver om.

 

Svigerfar kommer ALDRI til å bruke et bildebehandlingsprogram mer teknisk enn bildevisern i Vista. Så her snakker vi kun om at han ønsker å skifte ut sitt gamle speilrefleks med ett digitalt og således få litt bedre bilder en hans kompaktkamera.

 

Jeg har brukt speilrefleks-filmkamera flittig før jeg kjøpte mitt første digitale speilrefleks,det jeg opplevde var at man kan ikke forvente og få samme resultat uten en opplæringfase.Hvis svigers ikke heller vil lære seg redigering blir saken enda vanskeligere,et kompaktkamera behandler bildefilene mer intern i kamera noe som gjør at det fremkommer bedre,et speilrefleks som typisk beholder mer informasjon i filene må etterbehandles,noe som gjør etterbehandlingen enklere.

 

Men er han villig til å friske opp kunnskapene litt og få/får justert noen parameter intern i kamera kan jpg-bildefilene rett ut fra kameraene være gode nok.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

NEI, er min anbefaling også. Går greit å kjøpe en videokassett på Visanta, men noe mer enn det er utelukkende.

 

Var selv for et år siden på Lanza rote, og kan garantert være noen skikkelig luringer. Synd at det skal være slik dessverre. Irriterende mange som skulle selge meg ubrukelig skrot til speilrefleksen, samt at en butikkeier hadde tenkt å bruke "bait and switch" på en i reisefølge. Heldigivis kom jeg inn før penger ble overlevert.

 

Synd det skal være slik, fordi det for min del ødela helhetsintrykket. Men det er vel slik man må regne med på turistmagneter dessverre.

Lenke til kommentar

Kan godt vera fake. Man finner dSLR til ein meget billig penge på f.eks alibaba.com, der du finner ein haug med japser som selger så alt for billig utstyr.

 

Forskjellene er vel meget dårlig bildekvalitet, ikkje heilt liuke funksjoner som orginal har, og garantert dårlegare glass tippe eg.

 

Kjøpte sjølv kamera på Gran Canaria for vel 9 år siden, når eg var 10 år. Detta var tho eit kjedelegt kompaktkamera som eg gav rundt ein tusing for den gangen. Meget billigt i forhold til prisene på lignene varer her heima, men kamera eg kjøpte var noko skit. Eit merke som ingen hadde hørt om, eller som da fantes noko info om, og som hadde VGA oppløysning, sjølv om da skulle ha 4mp oppløysning. Men, verken bildekvalitet eller noko i den duren var viktig for meg den gangen, så eg dreit i da.. (Tok lomo aktige bilder :D ) Men, litt dumt hvis svigerfaren din kjøper noko som han forventer er lik kvalitet på det ein får her i Noreg, når han sikkert berre får noko dritt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...